شناسهٔ خبر: 31882110 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

وزیر ارتباطات :

در تلاشیم که ارتباطات در آق قلا مختل نشود

وزیر ارتباطات در توییتی از تلاش این وزارتخانه برای جلوگیری از اختلال در ارتباطات مناطق سیل زده استان گلستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظهر امروز جمعه در توییتر خود نوشت: ‏از دیروز مشغول پیگیری مناطق سیل‌زده شمال کشور به خصوص ‎آق قلا هستم که ارتباطات در آنجا مختل نشود.
محمد جواد آذری جهرمی افزود: «عمیقا ناراحتم از اینکه هموطنانمان را در نوروز در سختی میبینم. ضروری است پس از آرام شدن وضعیت، ‎همه با هم، برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده و ساختن دوباره زندگی آن‌ها تلاش کنیم.»

**رادیو ملی ترانک


کمیته پدافند غیرعامل از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که یکی از وظایف آن ایفا کردن نقش بازوی اجرایی در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله است.
صادق بیک پور مشاور وزیر ارتباطات و رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات به لزوم توسعه شبکه ملی تهران اشاره کرد و گفت: زمانی که می گوییم شبکه ملی، صحبت مان فقط در خصوص تهران نیست. ما از نظر ظرفیت و امکانات، شرایط این را نداشتیم که بتوانیم در هر 30 استان کشور این شبکه را همزمان راه اندازی کنیم. به همین دلیل یک کار علمی انجام دادیم و بر اساس آن توانستیم استان ها را بر اساس تاریخچه حوادث، زیرساخت های ارتباطی، جمعیت و مسائلی که با آن رو به رو بوده اند، اولویت بندی کنیم.
بر اساس پژوهش صورت گرفته و میزان خطر پذیری احصاء شده حوزه ارتباطات، در سراسر کشور، چهار استان کرمان و کرمانشاه، خوزستان و مازندران به همراه شهر تهران در اولویت ایجاد شبکه بی سیم قرار گرفتند.
بیک پور افزود: «یکی از اشتباهات رایج ما این است که در بحران‌ها مدام جلسه می‌گذاریم، دور هم جمع می شویم و مسائلی از این دست. اما واقعا در آن زمان نیازی به جلسه نیست. ارائه گزارش از روند فعالیت‌ها خوب است اما این که صبح تا شب داستان سرایی کنیم، ظلم است. در شرایطی که یک نفر زیر آوار است، یک نفر سرپناه می‌خواهد، باید عمل کرد، وقت صحبت کردن نیست.»
بیک پور با تاکید بر این مساله در ادامه گفت: «بهترین فضا برای مبادله اطلاعات، استفاده از فناوری است. سامانه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن‌ها در ابعاد مختلف اطلاع‌رسانی کرد. مثلا اگر مدیران هر روز در یک سامانه مشخص، اطلاعات کار خودشان را ارائه بدهند، نیازی به برگزاری جلسه نیست زیرا فناوری این روزها، بسیاری از این زوائد را حل کرده است.
به گفته بیک پور، زمانی که ارتباط عوامل مدیریت بحران مطمئن و پایدار باشد، این عوامل به طور مستمر پیامک‌هایی درباره اقدامات لازم دریافت می‌کنند. چنین سامانه‌ای (به صورت آزمایشی)چند ماه است، مورد استفاده قرار گرفته و جزو برنامه‌های کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این سامانه در حال حاضر با تکنولوژی حداقلی «ارسال پیامک» اطلاع‌رسانی می‌کند؛ اما در گام دوم این نرم افزار وظیفه انتقال اطلاعات در قالب و فرمت‌های مختلف را بر عهده خواهد گرفت./ایرنا

نظر شما