شناسهٔ خبر: 31881849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طومار درخواست لغو برکسیت به دو میلیون امضا رسید

طومار درخواست ملی از پارلمان انگلیس برای لغو برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برکسیت) تا پنجشنبه شب به بیش از دو میلیون امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شینهوا، طومار درخواست ملی از پارلمان انگلیس برای لغو برکسیت، تا پنجشنبه شب به بیش از ۲ میلیون امضا رسید. این طومار از دولت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، می‌خواهد تا برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را لغو کند و روند اجرای ماده ۵۰ (معاهده لیسبون درباره خروج از اتحادیه اروپا) را متوقف کند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، اعلام کرد: ماده ۵۰، تاریخ ۲۹ مارس را برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تعیین کرده بود، اما اتحادیه اروپا روز پنج شنبه موافقت کرد اگر مجلس عوام انگلیس هفته آینده موافقت نامه خروج را تایید کند این تاریخ را تا روز ۲۲ ماه مه تمدید کند. در غیر این صورت، این تمدید تا روز ۱۲ آوریل ادامه خواهد یافت.

مارگارت آنگ جورجیادو، Margaret Anne Georgiadou تنظیم کننده این طومار اعلام کرد: "دولت بار‌ها و بار‌ها ادعا کرده است که خروج از اتحادیه اروپا اراده ملی است. ما باید با تأیید حمایت عمومی برای ماندن در اتحادیه اروپا، این ادعا را متوقف کنیم."

با توجه به قوانین پارلمان، تقاضا‌های عمومی اگر دارای کمتر از صد هزار امضا باشد در مجلس عوام بررسی نمی‌شود.

با این حال، آندریا لیدسام، رئیس مجلس عوام انگلیس گفت: این درخواست فقط زمانی اثرگذار خواهد بود که به امضا ۱۷.۴ میلیون نفر برسد، یعنی به تعداد افرادی که در جریان همه‌پرسی ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند.

به گفته کمیته درخواست پارلمانی، یک گروه متشکل از احزاب برای بررسی تقاضا‌ها از مجلس مقرر شده است، درخواستی که بیشترین تعداد امضاء را داشته و وب سایت آن چندین بار در طول روز از کار افتاده است. درخواست‌های عمومی در پارلمان دارای هیچگونه اعتبار حقوقی نیستند، اما به عنوان راهی برای اثرگذاری بر سیاست‌گذاری‌ها به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

نظر شما