شناسهٔ خبر: 31881495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

در یادداشتی به مناسبت روز جهانی آب مطرح شد؛

حقوق بشر، همه انسان ها را بدون هیچگونه تبعیضی، مستحق دسترسی به آب سالم می داند

صاحب‌خبر -

بیست و دومین روز از ماه مارس از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی آب نام گذاری شده که مصادف با دوم فروردین ماه است. شعار روز جهانی آب در سال 2019، «آب برای همه» و« هیچ کس نباید محروم بماند» است.  

 

امروزه میلیاردها نفر در دنیا هنوز بدون دسترسی به آب سالم زندگی کرده و در مدارس، محل کار، مزارع، کارخانجات و حتی خانوارها، برای زنده ماندن و رونق دادن به زندگی شان تقلا می کنند. از هر چهار مدرسه ابتدایی در جهان، یک مدرسه به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته و از منابع نامطمئن برای رفع تشنگی استفاده می کنند. بیش از 700 کودک زیر پنج سال، هر روز در اثر اسهال مرتبط با آب ناسالم و دفع غیربهداشتی فاضلاب، فوت می کنند. 80 درصد از مردمی که از منابع حفاظت نشده و ناسالم استفاده می کنند، در مناطق روستایی زندگی می کنند و حدود دو سوم از مردم جهان تجربه کمبود آب را در یک ماه از سال تجربه کرده اند و 700 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2030 به دلیل کمبود شدید آب مجبور به جابه جایی می شوند. 

 

هر کس و هر کجا هستید، دسترسی به آب سالم حق شماست و هیچ کسی نباید به دلایل مختلف از جمله نژاد، مذهب، قوم، زبان، ملیت، طبقه، فقر،  ناتوانی، محل سکونت، شرایط اقتصادی و اجتماعی از دسترسی به آب سالم محروم باشد. 

 

دسترسی به آب آشامیدنی سالم یا آب آشامیدنی با مدیریت ایمن، بدین صورت تعریف می شود که آب در محل سکونت وجود داشته و در هنگام نیاز قابل دسترس بوده و عاری از آلودگی باشد. حقوق بشر، همه انسان ها را بدون هیچگونه تبعیضی، مستحق دسترسی به آب می داند؛ یعنی دسترسی به آبی که ایمن، قابل قبول، قابل دسترس، کافی و اقتصادی برای مصارف شخصی و خانگی شامل آشامیدن، توالت، شستشوی البسه، پخت و پز و تامین بهداشت فردی و خانوار باشد.

 

تخریب محیط زیست، تغییر اقلیم، رشد جمعیت و جنگ از دیگر عواملی است که باعث جابه جایی جمعیت و مهاجرت شده و دسترسی به آب سالم را با مشکل مواجه می کند. تامین سلامت عمومی،  توسعه پایدار و جامعه جهانی، بدون دسترسی به آب سالم برای همه تحقق پیدا نمی کند.

 

بیست و دومین روز از ماه مارس از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی آب نام گذاری شده که مصادف با دوم فروردین است. شعار روز جهانی آب در سال 2019، «آب برای همه» و« هیچ کس نباید محروم بماند» است. این شعار، در راستای هدف 6.1 اهداف توسعه پایدار، مبنی بر اطمینان از در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب برای همه تا سال 2030 است.

 

برای دسترسی افرادی که به آب سالم  دسترسی ندارند، لازم است تمرکز بیشتری صورت گیرد و در فرآیند تصمیم گیری صدای آنها شنیده شود. همچنین، باید چارچوب های قانونی و مقررات حق دسترسی به آب، برای همه مردم به رسمیت شناخته شده و سرمایه گذاری کافی و عادلانه ای برای افرادی که بیشترین نیاز را دارند، انجام شود.

 

مهندس محسن فرهادی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

نظر شما