شناسهٔ خبر: 31881446 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تولید لشگر ربات‌های ذره‌ای برای پیشبرد طرح‌های کلان

محققان دانشگاه‌های ام آی تی، کلمبیا، کورنل و هاروارد با همکاری هم در حال تولید ربات‌های ذره‌ای هستند که با استفاده از تعدادی از آنها در کنار هم می‌توان کارهای بسیار پیچیده‌ای را انجام داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از زددی نت، اگر چه این ربات‌های بسیار کوچک به تنهایی پیچیدگی زیادی نداشته و تولید آنها نیز هزینه چندانی را در بر نخواهد داشت، اما با کنار هم قرار دادن ربات‌های یادشده می‌توان فرایندهای مهم و پیچیده فراوانی را به طور خودکار به پیش برد.

این فناوری نوظهور رباتیک در حوزه‌های دفاعی، کشاورزی، تجسس و جاسوسی و غیره کاربرد خواهد داشت و انجام فعالیت‌هایی را توسط ربات‌ها ممکن خواهد کرد که تا پیش از این تنها انسان‌ها قادر به انجام آنها بوده‌اند.

هر یک از این ذرات رباتیک دایره‌ای از طریق میدان مغناطیسی خاص خود با دیگر ذرات رباتیک در اطراف خود در ارتباط هستند و می‌توانند آنها را به خود نزدیک یا دور کنند و با تداوم بخشیدن به این کار قادر به انجام امور مختلفی خواهند بود. تنوع حاصل از این فرایند انجام امور مختلفی را توسط ربات‌های ذره‌ای ممکن خواهد کرد.

به بیان دیگر این ربات‌های ذره‌ای در کنار یکدیگر قادر به تشکیل اشکال مختلف، ایجاد تحولاتی در سطح جهانی، تغییر رفتارهای مکرر و غیره خواهند بود. محققان فعلاً با استفاده آزمایشی از صدهزار ذره رباتیک در کنار یکدیگر قادر به اجرای طرح‌های مختلفی بوده‌اند.

هر یک از این ربات‌ها دارای یک باتری، یک حسگر سبک، یک موتور کوچک و یک کنترل گر کوچک هستند که به صورت غیرمستقیم با دیگر ربات‌های ذره‌ای ارتباط برقرار می‌کنند.

نظر شما