شناسهٔ خبر: 31881159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان : اجازه مشروعیت بخشیدن به اشغال جولان را نمی دهیم

ایرنا- آنکارا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز جمعه ضمن مخالفت با سخنان اخیر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد بلندی های جولان سوریه گفت: سخنان رییس جمهور آمریکا منطقه را در آستانه یک بحران جدید قرار داده است اما اجازه نمی دهیم به اشغال جولان مشروعیت داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، وی در جریان نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاریهای اسلامی که برای بررسی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند امروز در استانبول تشکیل شد، این مطلب را عنوان کرد.
اردوغان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه پس از اشغال این منطقه در سال 1967 نه تنها اعراب ساکن که ترکمن ها نیز مجبور به مهاجرت شدند ، تاکید کرد : ترکیه و سازمان همکاری اسلامی نمی تواند در این زمینه تنها نظاره گر باشد و آن را بپذیرد.
اردوغان گفت: هر مساله ای که آرامش، حق حیات و بقای مسلمانان را هدف قرار بدهد برای ما و سازمان کنفرانس اسلامی اهمیت دارد.
مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه نیز در نشست افتتاحیه کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با موضع اخیر ترامپ گفت: این سخنان قابل قبول نیست و اینگونه سخنان ذهنیت های منحرف را رشد می دهد.
ترامپ پنجشنبه شب اعلام کرد که اینک زمان آن فرا رسیده که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.
اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت 97 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.
وزارت خارجه سوریه در واکنش به سخنان ترامپ ،این اظهارات را غیر مسئولانه خواند و ضمن محکوم کردن آن اعلام کرد که این مواضع نقض قطعنامه 497 شورای امیت سازمان ملل متحد است.
احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن آن را کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود توصیف کرد.
اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر بلندی های جولان به رسمیت نمی شناسد.
مایا کوسیانچیچ سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب گفت: موضع ما در قبال این که بلندی های جولان به کجا تعلق دارد تغییر نکرده است.
محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب مردمی یمن هم در بیانیه ای ضمن محکومیت اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی، آن را نقض قوانین بین المللی دانست و گفت : این سخنان حقی برای صهیونیست ها ایجاد نخواهد کرد.
خاورم**2012**1508

نظر شما