شناسهٔ خبر: 31881105 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از تعیین تکلیف وضعیت پایه اول متوسطه سمپاد تا جزئیات آ‌زمون اعزام معلمان به خارج از کشور

آموزش و پرورش در اردیبهشت با اخباری حول تعیین تکلیف وضعیت پایه اول متوسطه سمپاد و ساماندهی نیروی انسانی گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌های بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

تعیین تکلیف وضعیت پایه اول متوسطه سمپاد و نمونه دولتی تا چند روز آینده

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره تغییرات در آزمون تیزهوشان گفت: نوع آزمون تفاوت خواهد کرد و به جهت رعایت اصول تربیتی مصر هستیم؛ فشار آزمون تستی را از دانش آموزان دور کنیم؛ کتاب‌های کمک آموزشی مفصلی که دانش آموزان را درگیر کرده کاهش یابد و جلوی این حرکت نامبارک گرفته شود.

وی ادامه داد: برای مصاحبه مدارس استعداد‌های درخشان نحوه کار را تا چند روز آینده اعلام می‌کنیم، اما قطعا آزمون تستی نخواهیم داشت و از روش‌های مختلف دیگری همچون غربالگری، مصاحبه، گفتگوی حضوری استفاده خواهیم کرد.

بطحایی درباره توسعه دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به تاکیدات و فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان داشتند موارد‌ی که ایشان مطالبه کردند احصا کردیم و امیدواریم با جهش مناسبی در توسعه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که مرجع  تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش هستند، به شرایط مطلوب برسیم.

آخرین جزئیات از اجرای طرح سرباز معلم در مدارس/ حضور ۵ هزار نیروی جدید در مناطق محروم

علی الهیارترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای طرح سرباز معلم اظهار کرد: این طرح برای ساماندهی و تأمین نیروی انسانی در مناطق محروم و روستایی مورد توجه قرار گرفته است و طرحی مشترک با ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار کردیم تا افراد علاقمند به عنوان سرباز معلم مشغول به فعالیت شوند.

وی درباره میزان پرداختی به سرباز معلمان گفت: آموزش و پرورش در تعیین میزان حقوق این افراد دخل و تصرفی ندارد و ستاد کل نیرو‌های مسلح براساس وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی و مواردی از این قبیل میزان دریافتی سرباز معلمان را تعیین می‌کند و آموزش و پرورش صرفا وظیفه پرداخت این حقوق را دارد.

الهیارترکمن درباره جذب نیروی جدید برای سال تحصیلی آینده گفت: درخواست ۶ هزار نیروی سرباز معلم داشتیم که با جذب ۵ هزار نیرو موافقت شد که اکنون در مرحله آموزش نظامی هستیم.

توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش زبان روسی در مدارس کشور

سید محمد بطحا‌یی وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش زبان روسی در مدارس و حواشی که در این مورد مطرح شده بود، عنوان کرد: درشبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های جمعی متأسفانه همه توضیحات به در‌ستی منتشر نشد.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات، دانش‌آموزان در متوسطه اول و دوم باید یک زبان خارجی را بیاموزند که تا به امروز تنها زبان خارجی که دانش‌آموزان امکان یادگیری آن را داشتند زبان انگلیسی بود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید این انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس را بشکنیم، یعنی فقط این زبان مورد توجه قرار نگیرد و سایر زبان‌های مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش همچون روسی، فرانسه، آلمانی و اسپانیایی در دستور کار مدارس باشد.

شهریه مدارس غیردولتی تا اول خرداد اعلام می‌شود

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در خصوص روند ثبت نام در مدارس غیردولتی اظهار کرد: در روند ثبت نام مدارس دو مورد تخلف شامل اخذ شهریه اضافی داشتیم که این موارد را بررسی کرده و تذکر لازم را دادیم که مدارس باید مبلغ اضافی را بازگردانند؛ البته این دو مدرسه در شورای نظارت استان هم باید بررسی شود.

وی درباره اعلام زمان میزان شهریه گفت: بعد از اتمام چهار مرحله کار تعیین شهریه و مطرح شدن این الگو در شورای سیاستگذاری، ابلاغ الگو به مدارس تا اول خرداد ماه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که پیش از این گفته بودیم در مدارسی که تخلف شهریه گزارش و محرز شود، ناظر مقیم در این مدارس تا پایان ثبت نام مستقر خواهیم کرد.

اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب شد

همزمان با یکصدمین سالگرد تربیت معلم و در چهارمین همایش ملی تربیت معلم در دانشگاه خوارزمی، به نمایندگی از بطحائی وزیر آموزش و پرورش، حکم انتصاب حسین خنیفر به ریاست دانشگاه فرهنگیان برای یک دوره ۴ ساله به ایشان ابلاغ و اعطاء شد.

بر این اساس خنیفر به اتفاق آراء و تائید شورای عالی انقلاب پس از سه سرپرست پیشین دانشگاه و با گذشت ۱۴۷ روز سرپرستی به عنوان«اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان» منصوب شد.

١٠خرداد، اعلام نتایج آ‌زمون اعزام معلمان به خارج از کشور

غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره الزامات پذیرش معلمان برای اعزام به خارج از کشور اظهار کرد: امسال ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر متقاضی برای ورود به مدارس خارج از کشور بودند که از این تعداد هزار نفر برای مرحله دوم انتخاب خواهند شد، ۱۰ خرداد نتیجه این آزمون تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: مصاحبه‌های تخصصی را برای معلمان از نظر تسلط به زبان خارجی و ویژگی‌های فردی و اجتماعی در نظر گرفتیم چرا که این افراد کارگزاران فرهنگی در محیط بین المللی هستند.

کریمی تصریح کرد: انتظار داریم معلمان در مدارس خارج از کشور به عنوان آینه فرهنگی و اجتماعی ایران ظاهر شوند و ظرفیت‌های کشور را در محیط‌های بین المللی به نمایش بگذارند علاوه بر آن موظف هستند تا تجربیات خودشان را منعکس کنند.

روش‌های جدید استخدام معلم در مدارس/ دیپلمه‌ها جذب آموزش و پرورش می‌شوند

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روش‌های تأمین نیروی انسانی با توجه به کمبود نیرو در این وزارتخانه اظهار کرد: طرحی در نظر گرفتیم که بر اساس آن دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم به فعالیت در آموزش و پرورش بپردازند.

وی ادامه داد: برای مناطق محروم که بیشترین میزان کمبود نیرو را دارند جذب از دوره کارشناسی موفق نبود، همچنین طرح تعهد دبیری هم به دلیل چهار ساله بودن فرآیندی دیر بازده است، بنابراین باید از روش‌های دیگری بهره بگیریم.

چهاربند تصریح کرد: در نظر داریم از طرح ۲+۲ استفاده کنیم که بر اساس آن از خروجی دیپلم بهره گرفته و افراد را پس از گذراندن یک دوره ۲ ساله فار غ‌التحصیل می‌کنیم تا امکان فعالیت در حرفه معلمی را داشته باشند بعد از این دوره مجددا دوره ۲ ساله‌ای برای آن‌ها در نظر می‌گیریم که به منزله کارشناسی ناپیوسته محسوب می‌شود در واقع روند اجرای این طرح مانند فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی به کارشناسی خواهد بود.

ساماندهی درآمد‌های مدارس دولتی از جیب خانواده ها/ ایجاد حساب یکپارچه برای ۸۵ هزار مدرسه

منصور مجاوری مشاور وزیر در امور اقتصادی درباره ساماندهی حساب مبالغ اخذ شده از خانواده‌ها در مدارس دولتی و ساماندهی این مبالغ اظهار کرد: برای ساماندهی وضعیت مالی مدارس دولتی از حیث مبالغ دریافت شده حساب یکپارچه مدارس را طراحی کردیم که این کار از سال ۹۲ کلید خورد و در سال ۹۴ به بهره برداری رسید، اما با فراز و نشیب‌های همراه بود.

وی ادامه داد: حساب یکپارچه مدارس را برای ۸۵ هزار مدرسه کشور که جمعیت قابل ملاحظه‌ای دارند اجرایی کردیم و این کار با همکاری بانک ملی به نتیجه رسیده است و تمامی حساب‌ها در این بانک افتتاح شدند.

مشاور وزیر در امور اقتصادی با اشاره به اینکه این حساب یکپارچه کاملا در اختیار مدیر مدرسه است، گفت: هیچ فردی حتی وزیر هم اجازه و امکان دسترسی به این حساب را ندارد و تمامی وجوه پرداختی خانواده‌ها به مدرسه به این حساب منتقل می‌شود.

برنامه ریزی برای حذف آزمون دوره متوسطه/ مافیای کنکور معادلات نظام آموزشی را به هم ریخته است

مهدی نویدادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص تطبیق رهنمود‌های رهبری و سیاست‌های نظام آموزشی با اشاره به نگاه هوشمندانه رهبری به تحول در آموزش و پرورش اظهار کرد: باور داریم که عملیاتی شدن فرمایشات رهبری و سند تحول به فراهم شدن زمینه‌های اجتماعی و گفتمان سازی آن مرتبط است.

وی ادامه داد: در شورای عالی آموزش و پرورش هشت کمیسیون داریم که در هرکدام از این کمیسیون‌ها ۱۵ تا ۲۰ نفر از متخصصان برای بررسی مسائل آموزش و پرورش به بحث و بررسی می‌پردازند و حتی گاهی موصوعات یک دو تا سال در شورای عالی برای کارشناسی می‌مانند.

نوید‌ادهم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اینکه صرفا آموزش و پرورش مقدمه دانشگاه نیست، گفت: نظام آموزش و پرورش ۲ هدف آماده کردن دانش آموزان برای ورود به کار و دانشگاه را دنبال می‌کند، اما اکنون متاسفانه کنکور و ورود به دانشگاه کل مقاطع را تحت تاثیر قرار داده است و مافیای صنعت کنکور، معادلات را به هم ریخت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف آزمون دوره ابتدایی از جمله مقدمات آماده کردن دانش آموزان برای خوب زندگی کردن است، تصریح کرد: امیدواریم موضوع حذف کنکور با همکاری وزارت علوم و مجلس زودتر به نتیجه برسد و الزامات قانونی هم برای اجرایی شدن فراهم شود.

طرح جدید آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم/ شانس دانشجویان دانشگاه‌های دولتی برای معلمی افزایش یافت

اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره راهکار‌های تامین نیروی انسانی با توجه به کمبود شدید معلم طی سال‌های آتی اظهار کرد: مسیر‌های متفاوتی از جمله سرباز معلم، نیرو‌های حق التدریس، معلمان طرح خرید خدمات آموزشی و مواردی از این قبیل را برای تامین نیروی انسانی در نظر گرفتیم تا بخشی از نیاز رفع شود.

وی به چالش‌های این طرح‌ها اشاره کرد و ادامه داد: تامین نشدن به موقع منابع اعتباری برای پرداخت حقوق معلمان اصلی‌ترین چالش محسوب می‌شود و چنانچه این چالش‌ها رفع شود، راهکار‌های این چنینی برای تامین نیروی انسانی تا حدی موثر است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از طراحی راهکاری جدید برای جبران کمبود نیروی انسانی طی سال‌های آتی خبر داد و گفت: براساس این طرح در نظر داریم تا از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی که رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش دارند، در مدارس استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما