شناسهٔ خبر: 31880855 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

حذف دهک‌های پردرآمد از لیست یارانه بگیران در سال ۹۸

حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از لیست یارانه بگیران در سال ۹۸ بر عهده استانداری‌ها قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران: سالی که بر توزیع یارانه‌ها گذشت، گلایه خیلی‌ها به گوش رسید، این افراد می‌گفتند: چرا باید افراد ثروتمند در صف یارانه بگیران باشند، ولی نوزدان از دریافت حقوق خود باز بمانند.
 
حذف دهک‌های پردرآمد از لیست یارانه بگیران در سال ۹۸

تاخیر در پرداخت یارانه نوزادان و زوج‌های جوان باعث شد تا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به این امر واکنش نشان داده و دستور پرداخت سریع آن را بدهد، ولی همچنان معوقات این افراد پرداخت نشده است.

سپس با ایجاد جنجال‌های بسیار نحوه حذف یارانه‌ها به خود شهر‌ها و شهرستان‌ها واگذار شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور این موضوع را به استانداری‌ها محول کرد.

این بین رقمی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان به افرادی پرداخت می‌شود که هیچ احتیاج مالی به این پول ندارند، ولی همچنان مسّر دریافت آن هستند؛ به نظر می‌رسد اگر این میزان یارانه به صورت رسمی به یارانه افرادی که بضاعت مالی کمتری دارند اضافه شود، فاصله بین دهک‌ها حداقل ثابت باقی می‌ماند و شکاف طبقاتی بیشتر نمی‌شود.‌

نمی‌توانیم شاهد یارانه گرفتن لوکس سوار‌ها باشیم
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: منابع ملی مدت هاست با ارائه یارانه غلط به مردم هدر می‌رود، منابعی که می‌توانست دردی از مردم را دوا کند.

وی افزود: تعدادی از کسب و کار‌های نوپا در روستا‌ها منتظر ارائه تسهیلات و کمک‌های مالی هستند تا بتوانند چرخ تولیدات ملی را بچرخانند، اما از این طرف مبلغ قابل توجهی از یارانه نقدی در جیب افراد ثروتمند قرار گرفته است، در صورتی که با برنامه ریزی درست می‌توان سود بیشتری را عاید کشور و حتی دولت‌ها کرد.

این نماینده مجلس ضمن انتقاد از روند برنامه ریزی‌های اقتصادی دولت می‌گوید: بهتر است دولت جدی‌تر برای مباحث اقتصادی تصمیم بگیرد، شرایط حال حاضر کشور درست شبیه جنگ تحمیلی است و کشور‌های حاشیه‌ای هم برای نابودی ایران و نظام اقتصادی دست به کار شده‌اند، شایسته نیست که ما بر سر هدفمند شدن یارانه‌ها سال‌ها بحث انجام دهیم و شاهد دریافت یارانه توسط کسانی که سوار بر ماشین‌های لوکس هستند باشیم، ولی از آن طرف یارانه نوزادان و زوج‌های تازه ازدواج کرده تا چند ماه به تعویق بیفتد.

روش قدیمی پرداخت یارانه وضعیت دهک‌های پایین را بدتر خواهد کرد
علی ابراهیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با نحوه توزیع یارانه‌ها گفت: در حال حاضر منابع کشور بیهوده مصرف می‌شود، باید یارانه‌ها را به صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم تا حامل‌های انرژی، اقلام خوراکی و پروتئینی خود را از این طریق خرید کنند و در صورتی که فردی صرفه جویی کند قابلیت تبدیل به ریال نیز داشته باشد.

وی افزود: می‌توانیم این یارانه‌ها را با کارت‌های اعتباری برای خرید کالا در اختیار اقشار کم در آمد قرار دهیم. وضعیت فعلی یارانه بگیران اصلا مناسب نیست و اگر با همین روش قدیمی ادامه دهیم وضعیت دهک‌ها رو به روز بدتر خواهد شد.

حذف دو دهک از دریافت کنندگان یارانه در کشور تنها به دست استانداری‌ها امکان پذیر نیست، زیرا این بین قطعا نظارتی از طرف سازمان برنامه و بودجه باید وجود داشته باشد تا اگر در حذف یارانه بگیران تصمیمات شخصی اتخاذ شد بتوان با قاطعیت بر آن ورود کرد.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا سال ۹۸ کلاف سر در گم حذف افراد پر درآمد از لیست خواهان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان باز خواهد شد تا بتوان این رقم را برای اقشار ضعیف جامعه نظیر کارگران و افراد تحت حمایت برخی سازمان‌ها افزایش داد؟ یا بازهم باید مسئولیت این درگیری بین سازمان‌ها را به نهاد دیگری بعد از استانداری محول کرد؟
 

نظر شما