شناسهٔ خبر: 31880837 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش گروه‌های فلسطینی به موضع خصمانه ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه

R7891/P/S8,90,1128/CT10 / R7891/P36355/S8,90,1128/CT10

موضع خصمانه رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی سوریه و ادعای وی مبنی بر حاکمیت رژیم اشغالگر قدس بر این بخش از خاک سوریه که از سال ۱۹۶۷ در اشغال تل‌آویو است، واکنش گروه‌های فلسطینی را به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،شبکه خبری المیادین به نقل از سامی  ابوزهری از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)‌ اعلام کرد اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی و آماده شدن وی برای به رسمیت شناختن حاکمیت اشغالگران بر جولان، تعدی و اقدام تجاوزکارانه جدید علیه امت اسلام به شمار می‌رود.

مقاومت کوتاه‌ترین و مناسبت‌ترین راه برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی عربی است

از سوی دیگر حازم قاسم سخنگوی رسمی جنبش حماس هم گفت اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تصمیم خود برای به رسمیت شناختن جولان اشغالی به عنوان بخشی از رژیم صهیونیستی، ادامه تعدی و تجاوزگری ایالات متحده به حقوق عربی  است.

وی در بیانیه ای افزود مواضع دولت‌های پیاپی آمریکا در پشتیبانی از اسرائیل بر ضرورت یکپارچه شدن تمام تلاش‌ها و  امکانات عربی برای مقابله با پروژه صهیونیستی و پایان اختلافات میان عناصر مختلف امت اسلام تاکید می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است مقاومت با تمام  اشکال خود، بهترین و کوتاه‌ترین راه برای بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی عربی است.

سخنگوی جنبش حماس خاطر نشان کرد اشغالگران و در پس آنها، ایالات متحده هرگز قادر به تغییر حقایق تاریخی در عربی بودن جولان اشغالی نخواهند بود و این مسئله در پایبندی و چنگ زدن اهالی جولان به هویت عربی‌شان و مخالفت با سیاست صهیونیستی کردن این منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

انتقاد شدید جبهه مردمی از مواضع خفت بار و خائنانه رژیم‌های عربی

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم در واکنش به مواضع خصمانه آمریکا درباره جولان اشغالی سوریه و حمایتش از اشغالگری رژیم صهیونیستی از سازمان ملل و شورای امنیت خواست قطعنامه‌های خود درباره اراضی اشغال شده عربی از جمله جولان سوریه را اجرا کنند.

این جبهه در بیانیه‌ای تصریح کرد اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی، تعدی و تجاوزی جدید و مستمر علیه سرزمین و حقوق عربی به شمار می‌رود و در راستای شراکت و  همکاری آمریکایی اسرائیلی علیه وطن عربی قرار دارد.

در این بیانیه آمده است چیزی که به رئیس جمهوری آمریکا اجازه داده به تجاوز و تعدی خود به سرزمین و حقوق ما ادامه دهد، خیانت رسمی عربی است که هیچ موضع جسورانه و یکپارچه‌ای علیه دولت آمریکا پس از تصمیمش علیه قدس و قلمداد کردن آن به عنوان پایتخت یکپارچه برای دشمن صهیونیستی و دیگر تصمیمات این دولت علیه آنروا(آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی) و تلاش‌های گسترده آن برای لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی به شهرها و روستاهایشان در فلسطین اشغالی اتخاذ نکردند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در ادامه بیانیه خود آورده است در سایه این شرایط و به جای اینکه نظام های رسمی عربی در راستای تحریم ایالات متحده و تهدید منافع اقتصادی و سیاسی اش در منطقه گام بردارند، بیشتر از گذشته به سمت تحکیم پل های ارتباطی با آن همزمان با حرکت پرشتاب به سمت عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی شتافته‌اند.

در ادامه بیانیه این گروه فلسطینی آمده است این رویکرد و رویه، هرگز این رژیم‌ها(سازشکار عربی) و وحدت اراضی کشورهایشان را حفظ نخواهد کرد، چرا که تمام وطن عربی هدف هجمه طرح آمریکایی صهیونیستی قرار دارد که به دنبال تجزیه و ازهم گسستگی و غارت ثروت‌های کشورهای عربی و تحمیل رژیم اسرائیل به عنوان یک عنصر  عادی در قلب آن  است. این مسئله مستلزم آن است تا با دولت آمریکا به عنوان دشمن امت عربی و منافع آن تعامل شود،‌چرا که هیچ یک از کشورهای عربی از تصمیمات مشابه آمریکا در امان نخواهند بود.

این بیانیه آورده است دعوت آمریکا برای الحاق جولان به رژیم اسرائیل و قرار گرفتن آن تحت حاکمیت این رژیم، تجاوز و تعدی جدید به قوانین بین  المللی و سازمان ملل و قطعنامه هایش به ویژه قطعنامه ای است که تاکید کرده است جولان بخشی از اراضی اشغال شده عربی در سال 1967 است و از  اشغالگران اسرائیلی خواسته است از این منطقه عقب نشینی کنند، این موضع آمریکا همچنین مغایر با قطعنامه 497 شورای امنیت صادره در 17 دسامبر 1981 میلادی است که از اشغالگران اسرائیلی می‌خواهد الحاق بلندی های جولان سوریه را لغو کرده و قوانین و حاکمیت و مدیریت خود بر آن را که هیچ وجهه قانونی بین المللی ندارد، لغو کند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از سازمان ملل و مجمع عمومی و شورای امنیت خواسته است مصوبات خود درباره اراضی عربی اشغالی از جمله جولان سوریه را اجرا کنند.

در این بیانیه تصریح شده است جولان و تمام اراضی عربی اشغالی، عربی است و قشرهای مختلف امت عرب باید با تصمیم آمریکا مقابله کرده  و بر مخالفت خود با این تصمیم از طریق مقاومت با تمام وسایل و اشکال ممکن سیاسی، دیپلماتیک و مردمی از جمله بررسی چگونگی تعامل با حضور آمریکا و منافعش در منطقه به عنوان یک طرف متخاصم و دشمن امت عرب تاکید کنند و همچنین بر وحدت و یکپارچگی خاک سوریه و حق برخورداری مردم آن از  استقلال و تعیین سرنوشت تحت پرچم دولت سوریه تاکید کنند.

این گروه فلسطینی، نشست سران عرب را که قرار  است اواخر ماه جاری میلادی در تونس برگزار شود، به تلاش برای اینکه سوریه نقش طبیعی خود را در اتحادیه عرب بازیابد، تشویق و اعلام کرد این حداقل کاری است که باید انجام دهند تا بر همبستگی عربی با سوریه در برابر تجاوزگری آمریکا و زورگویی آن از حد و مرز خود گذشته است، تاکید کنند.

جنبش فتح هم با رد ادعاها و  مواضع خصمانه ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه  تاکید کرده است وعده‌های ترامپ برای دادن قدس و جولان به اسرائیل، این حقیقت را که این اراضی اشغال شده است،‌تغییر نخواهد داد.

این جنبش تصریح کرد حقوق با وعده دادن از بین نمی رود، زیرا کسی که حقی ندارد، شایستگی ندارد به طرفی که هیچ حق و شایستگی ندارد، چیزی عطا کند،‌حقوق هرگز از بین نمی رود.

هشدار ترامپ درباره پیامدهای ویرانگر سیاست‌های افراطی و خصمانه ترامپ

جنبش جهاد اسلامی درباره پیامدهای ویرانگر سیاست‌های افراطی و خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای جهان بشریت هشدار داد.

این جنبش تصریح کرد جولان سرزمینی عربی سوریه است و اعلام ترامپ(برای به رسمیت شناختن سیطره و اشغالگری رژیم صهیونیستی بر آن) بخشی از نقشه سیطره صهیونیستی است.

جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعتراف رئیس جمهوری آمریکا به حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را خصمانه و دشمنانه و بیانگر عمق جانبداری مطلق از این رژیم و شراکت در اشغال اراضی عربی دانست.

این جنبش در بیانیه خود که امروز جمعه 22 مارس منتشر شد، درباره طرح استعماری آمریکا که با ایادی صهیونیستی اجرا می‌شود، هشدار داد و افزود این موضوع(به رسمیت شناختن سیطره صهیونیست‌ها بر جولان سوریه) از لحظه پیروزی دونالد ترامپ و اعلام وی مبنی بر اینکه قدس پایتخت اسرائیل است، واضح و آشکار بود، آری این ترامپ است که امروز حلقه دیگری از طرح صهیونیستی تلمودی توسعه‌طلبانه با عنوان «اسرائیل از نیل تا فرات» را اعلام می‌کند.

جهاد اسلامی خواستار موضع‌گیری صریح و قاطع عربی در برابر موضع ترامپ شد و تاکید کرد جولان یک سرزمین عربی سوری است.

در این بیانیه آمده است کشورهای مختلف جهان باید در خصوص آتشی که ترامپ برای شعله‌ور کردن آن در تمام جهان با این سیاست های افراطی و نژادپرستانه تلاش می کند، هوشیار باشند.

جهاد اسلامی با یادآوری حمله تروریستی به مسلمانان در نیوزیلند در هفته گذشته تصریح کرد این حادثه هم نتیجه گفتمان خصمانه افراطی است که ترامپ آن را تقویت می‌کند، این گفتمان و اقدامات خصمانه افراطی از زبان ترامپ ادامه دارد که تروریسم و اشغالگری را مشروعیت می‌بخشد.

این جنبش خاطر نشان کرد باید پیش از آنکه زمان از دست رود به این خصومت ورزی و نژادپرستی پایان داد.

جهاد اسلامی در پایان بیانیه خود بر مخالفت قاطع با موضع ترامپ تاکید کرد و افزود آنچه بر باطل بنا شده، باطل است.

انتهای پیام/

نظر شما