شناسهٔ خبر: 31880484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رخدادهای تلخ و شیرین استان کرمان در سال 97

از طرفی ، سالی که گذشت همزمان با چهل سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود، برهه ای حساس توام با تحریم های ظالمانه که دشمن با هدف ایجاد مشکل اقتصادی سعی داشت

صاحب‌خبر - از طرفی ، سالی که گذشت همزمان با چهل سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود، برهه ای حساس توام با تحریم های ظالمانه که دشمن با هدف ایجاد مشکل اقتصادی سعی داشت بذر ناامیدی را همزمان با قد کشیدن انقلاب 57در بستر جامعه بنشاند که در استان کرمان جشن چهل سالگی انقلاب همراه با رویداد ملی دیگر یعنی کنگره 6500شهید با حضور مسئولان ارشد کشوری شور و نشاط مضاعفی را برای استواری بیشتر مقابل دشوارهای های تحمیلی دشمنان در میان مردم نجیب این دیار پدید آورد.
بنابراین استان پهناور کرمان با وجود تنوع اقلیم و ظرفیت های معدنی، کشاورزی، صنعتی، گردشگری و غیره در سال 97 شاهد رخدادها و اتفاقات بسیاری بود که به اختصار به این رویدادها خواهیم پرداخت.
**مهمترین رخدادهای سپهر سیاسی کرمان
روز اول فرودین معاون اول رئیس جمهوری در سفر به استان کرمان با حضور در روستای زلزله زده گورک از توابع بخش کوهساران راور نخستین واحد بازسازی شده در این روستا را تحویل داد.
پس از خروج دولت آمریکا از برجام نمازگزاران کرمانی پس از اقامه نماز جمعه با سر دادن شعارهایی برعلیه استکبار جهانی دست به راهپیمایی زدند و عهدشکنی آمریکا را در خروج از برجام محکوم کردند.
روز هشتم خرداد خبری مهم در فضای رسانه ای استان منتشر شد و یک منبع آگاه از استعفای استاندار کرمان و موافقت شفاهی وزیر کشور خبر داد متعاقب آن چهار روز پس از استعفای استاندار کرمان وزیر کشور روز 12 خرداد در حکمی محمدجواد فدائی فتح آبادِی را به سمت سرپرست استانداری کرمان منصوب کرد.
هیات های دیپلماتیک 11 کشور و آژانس های سازمان ملل متحد در ایران طی سفری 2 روزه از کارگاه های آموزشی و مراکز مختلف پناهندگان مستقر در شهرستان های کرمان و رفسنجان بازدید کردند.
رزمایش اقتدار عاشورایی بسیج سپاهیان محمد رسول الله (ص) 2 در سراسر استان کرمان برگزار شد.
با توجه به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان راهپیمایی یوم الله 13 آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی همزمان با سراسر کشور در 100 نقطه از استان کرمان با شکوه هرچه تمام تر برگزار شد.
پس از حدود پنج ماه انتظار محمد جواد فدایی در نشست 23 آبان هیات دولت به عنوان استاندار جدید کرمان معرفی شد، وی به مدت 6 ماه سرپرستی استانداری را بعهده داشت.
در پی تفرفه افکنی دشمنان و عناصر معاند، همایش همگرایی اقوام و مذاهب شرق این استان به منظور تقویت وحدت در شهرستان ریگان برگزار شد.
همایش ملی نظام فکری « آیت ‌الله خامنه ‌ای در گستره فرهنگ » با حضور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و جمعی از میهمانان ملی و استانی در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به کار کرد و به مدت 2 روز ادامه داشت.
در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی 23 شهرستان، 58 بخش، 62 شهر و 2 هزار روستای استان کرمان شاهد راهپیمایی باشکوه 22 بهمن بود و در قالب هشت هزار و 500 برنامه فعالیت‌ ها و ویژه برنامه ‌ها در ایام‌ الله دهه فجر را با شور و نشاط بی نظیری برگزار کردند.
نمایشگاه عکس و اسناد همکاری های سازمان ملل متحد و ایران در 73 سال گذشته، به همت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و با حضور ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و جمعی از مسئولان در موزه صنعتی کرمان گشایش یافت.
استاندار کرمان به سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بخاطر دریافت نشان ذوالفقار از جانب مقام معظم رهبری را تبریک گفت.
**رویدادهای مهم حوزه اقتصادی کرمان در سال 97
معاون اول رئیس جمهوری در نخستین روز از سال جدید با اشاره به نامگذاری مقام معظم رهبری برای سال 97 در جمع مردم سیرجان گفت: هیچ ارگان و سازمان دولتی حق خرید کالای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می شود را ندارد.
کارخانه 60 هزار تنی فروکروم رفسنجان به مساحت 280 هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر 420 میلیارد تومان و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در شمال غرب استان کرمان به بهره برداری رسید.
با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر تحصیلات عالی افغانستان و استاندار کرمان ساختمان سلف سرویس و خوابگاه دانشجویی در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان به ارزش یکصد میلیاردریال افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
هزینه 300 میلیارد ریالی برای رفع افت ولتاژ برق جنوب کرمان خبری خوش برای مردم این منطقه در سال 97 بود.
در پی اعتراضات رانندگان کامیون و کامیونداران به افزایش هزینه ها و پایین بودن کرایه بار، این نرخ در استان کرمان 15 تا 20 درصد افزایش یافت.
سال 97 به دلیل کاهش بارش ها در سال 96 به لحاظ تنش آبی سال سختی بود طوریکه حدود یکهزار و 300روستا با تانکر آبرسانی می شدند.
خبر بسیار خوب سال 97 این بود که در آخرین گزارش دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی کشور به معاون اول رئیس جمهوری، اعلام شد استان کرمان با کسب 99امتیاز از 100 امتیاز، رتبه برتر کشوری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را به خود اختصاص داده است.
پروژه های ارتباطی تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت استان با 90 میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی و 270 میلیاردتومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال 97 به بهره برداری رسید.
باغداران کرمانی حال روز خوشی در سال 97 نداشتند و در پی گرمای بی سابقه در فصل بهار 85 درصد از محصول پسته و 30 هزار تن از محصول خرما از بین رفت.
با اقدامات و تلاش های شبانه روزی نیروهای انتظامی، امنیتی و نظارتی کشف کالای قاچاق کالا در کرمان 140درصد افزایش یافت.
افتتاح بیش از یکهزار و 600واحد مسکن مهر در کرمان از اخبار خوب حوزه مسکن در سالی که سپری شد بشمار می رود.
شلوغی جایگاه های سوخت کرمان به دلیل توقف نفتکش ها از اخبار مهم سال 97 بود که با تلاش و تدبیر مسئولان سریعا برطرف شد.
با توجه به ظرفیت ها و فعالیت های معدنی، استان کرمان در حوزه معدن به عنوان پایلوت تفویض اختیارات کشور در سال 97انتخاب شد.
منفی شدن 260 میلیون دلاری تراز صادرات کشور از اخبار بد سال گذشته برای اقتصاد استان محسوب شد.
در راستای توسعه متوازن در استان 16 پروژه اقتصادی با 686 میلیارد تومان اعتبار برای اجرا توسط دولت مصوب شد.
آغاز عملیات فرآوری کرومیت پس از 60 سال در استان کرمان از اخبار بسیار مهم و خوب این استان در سال 97 بود.
در جهت تکمیل زنجیره فولاد استان کرمان کارخانه 2میلیون و 500 هزار تنی گندله سازی بوتیای ایرانیان با ظرفیت سالانه تولید 2 میلیون و 500 هزار تن است و سرمایه گذاری 700 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
پروژه ملی فولادسازی بردسیر با تولید سالانه یک میلیون تن محصول شمش فولادی پس از پنج سال عملیات اجرایی با ظرفیت یکی میلونت تن محصول افتتاح شد.
600 واحد مسکونی بازسازی شده در شهرستان زلزله زده کوهبنان و روستای جور کوهبنان تحویل خسارت دیدگان شد.
مخابرات کرمان رتبه برتر کشور را در ارزیابی ارائه خدمات و شاخص های سامانه 2020 بدست آورد.
در سال 97 با توجه ها و تلاش های دولت و مسئولان 35 هزار شغل امسال در کرمان ایجاد شد.
سامانه کشوری کسب و کار (سککوک) با هدف ارتقای تولیدات داخلی و تولید ناخالص ملی کشور و مدیریت منابع در کرمان رونمایی و راه اندازی شد.
**رویدادهای تلخ و شیرین اجتماعی و حوادث سال 97
قاتل فراری پس از 12 سال که به طور مسلحانه در جنوب کرمان اقدام به قتل کرده بود در استان فارس دستگیر شد.
حدود پنج میلیون و 900 هزار تخلف وسایل نقلیه عبوری طی نوروز سال جاری توسط دوربین های کنترل نظارت تصویری در جاده های این استان به ثبت رسیده است.
خبری خوب از پلیس فتا استان کرمان در سال 97که 100 درصد جرائم رایانه ای در کرمان کشف شده است.
شهید مرتضی عسکری زاده از نیروهای افتخاری پلیس مبارزه با مواد مخدر کرمان در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسید.
وزرات ورزش و جوانان اعلام کرد که استان کرمان در ساماندهی جوانان با رشد 400 درصدی رتبه نخست کشور را کسب کرده است.
کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف حشیش(گل) به مدت سه روز به وسیله اداره کل بهزیستی در کرمان فعالیت خود را آغاز کرد.
فرهاد داسار پیرمرد 80ساله با گل نسا شهنوازی 70ساله که هر دو ساکن منطقه بهتر آباد شهر گنبکی ریگان هستند طی مراسمی باهم ازدواج کردند.
در روستای فوسک از توابع کوهپایه 99 راس گوسفند به صورت بی رحمانه توسط افراد ناشناس کشته شدند.
یک گروه خیر در ماه مبارک رمضان سال جاری یک کارخانه تولید آب آشامیدنی و گلاب گیری به ارزش چهار و نیم میلیارد تومان به خانواده زندانیان نیازمند به منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان اهدا کردند.
خشکسالی در سال 97 خبرهای خوبی نداشت و 100 رشته قنات در کرمان بر اثر خشکسالی خشک شدند.
70 راس حیوان وحشی از جمله کل، بز، قوچ و میش ظرف چند روز در پارک ملی خبر به دلیل ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان (ppr) تلف شدند که خبری بسیار بد برای محیط زیست استان بشمار می رفت.
یک محموله کلان سلاح و مهمات نیمه سنگین جنگی متعلق به گروه های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که از مرزهای شرقی به قصد ایجاد ناامنی وارد کشور شده بود در عمق کویر شرق کشور شناسایی، کشف و منهدم شد.
باز هم خبر بسیار تلخی برای محیط زیست کرمان، محیط بان اهل شهرستان راور که هدف گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و از ناحیه شکم مجروح شد بود به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
طرح پابند الکترونیکی به منظور مراقبت الکترونیکی از زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها در کرمان در سال 97 اجرا شد.
مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران استان کرمان و شبکه بیسیم مدیریت بحران (رادیوترانک) استان کرمان با صرف 120 میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد.
دستگیری 2 نفر از عوامل آزار و اذیت یک دختر جوان در سیرجان و مامور کودک آزار شهرداری کرمان که کلیپ اقدامات آنها در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت از مهمترین اخبار اجتماعی سال 97 محسوب می شدند.
دومین مجمع ملی سمن های جوانان و انتخابات هیات مدیره مجمع با حضور مسئولان ارشد کشوری در کرمان برگزار شد.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان جیرفت از شناسنامه دار شدن یک زن اهل شهرستان فاریاب پس از 82 سال توسط اداره ثبت احوال جیرفت خبر داد.
**گزیده رخدادهای مهم فرهنگی کرمان در سال 97
حدود چهار میلیون و 500 هزار گردشگر نوروزی از 27 اسفند 96 تا هفدهم فروردین سالجاری به این استان وارد شده اند که نسبت به سال گذشته 34 درصد رشد داشته است.
ماه نساء شهسواری پور بانوی کهنسال سیرجانی که در فرایند ثبت جهانی گلیم شیریکی پیچ به عنوان 'مادر صنایع دستی ایران' معرفی شد، در سن 110سالگی درگذشت.
یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی با حضور هنرمندان و پیشکسوتان این موسیقی از سراسر کشور از 11 تا 14 اردیبهشت برگزار شد.
نخستین آلبوم تخصصی دفاع مقدس در کرمان تدوین و در شامگاه سوم خرداد سالرز آزادی خرمشهر رونمایی شد.
از اتفاقات خوب حوزه فرهنگی سال 97 برپایی نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دو سالانه براتیسلاوا شامل 42 اثر از تصویرگران ایرانی و اسلواک در موزه معاصر صنعتی کرمان بود.
آیین و فن گلاب گیری منطقه لاله زار بردسیردر سالی که گذشت به شماره 109 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.
در سال 97 سه اثر تاریخی خانه باغ صنعتی، مجموعه خانه های صنعتی زاده و مسجد هرمزآباد رفسنجان 'صاحب الزمان (عج)' با قدمت قاجار تا پهلوی اول پس از بررسی و تایید کارشناسان میراث ‌فرهنگی تصویب و به فهرست آثار ملی کشورافزوده شد.
کاریکاتوریست کرمانی در چهاردهمین جشنواره بین المللی کارتون LIMEIRA برزیل، حائز رتبه شد.
​سومین ابرماراتن بین المللی راه ابریشم هفت روز با رقابت 18 دونده خارجی و 17 ایرانی در کویر لوت بخش شهداد از توابع استان کرمان به عنوان گرم ترین نقطه دنیا به مدت هفت روز برگزار شد.
قطار گردشگری عقاب طلایی (قلب ایرن) با 32 گردشگر، 2 روز در کرمان توقف کرد و گردشگران از جاذبه هایی مانند باغ شاهزاده ماهان، کلوت های شهداد، ارگ راین و حمام گنجعلیخان بازدید کردند.
'نجمه حسنی' خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا )رتبه برتر بخش گزارش نویسی 'پنجمین جشنواره مطبوعات و رسانه های استان کرمان' را به خود اختصاص داد.
32 نفر از فعالان گردشگری و مدیران تورهای گردشگری 12 کشور جهان طی سفری 2 روزه از جاذبه های این استان دیدن کردند.
در ادامه رویدادهای خوب و موفقیت آمیز استان کرمان 12 اثر میراث ناملموس (معنوی)در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
دانشگاه باهنر کرمان برای نخستین بار، براساس نظام رتبه بندی لایدن نتایج رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در سال 2018 میلادی، در جمع 938 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.
به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده حوزه کتاب کودک و نوجوان در طرح ملی چهل قلم تجلیل شد.
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در کرمان اکران شد.
خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمان با کسب 2 مقام نخست، یک رتبه دومی و یک مقام سومی در بخش گزارش و یادداشت در سومین جشنواره رسانه های برتر استان خوش درخشیدند.
کنگره بزرگداشت 6 هزار و 500 شهید استان کرمان از دوم تا نهم اسفند با اجرای برنامه های متنوع، فرهنگی، هنری، مذهبی در کرمان برگزار شد.
چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان کرمان همزمان با هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب کرمان از 19 تا 24 آبان در مجتمع نمایشگاهی جنوب شرق کرمان برپا شد.
**مهمترین رخدادهای علمی و آموزشی سال 97
برگزاری المپیاد های علمی هفتگانه (فیزیک، شیمی، کامپیوتر، ادبی، زیست شناسی، ریاضی، نجوم و اخترفیزیک) در استان کرمان از رخدادهای مهم علمی سال 97 بود.
بنای 48 ستون ماندگار و مرکز تخصصی ژنتیک رعد برای معلولان جسمی حرکتی و توان یابان در شهر کرمان افتتاح شد.
برگزیدگان سیزدهمین دوره جایزه افضلی پور، سومین دوره جایزه ادبی صبا، سومین دوره جایزه کارآفرین نمونه، هفتمین دوره جایزه علی افضلی پور و نخستین دوره جایزه دانشجوی برتر کارشناسی در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان معرفی شدند.
یک قطعه شهاب سنگ منحصر بفرد در منطقه جبالبارز شمالی از توابع شهرستان جیرفت کشف شد.
برگزاری مسابقات مقدماتی پانزدهمین المپیاد جهانی رباتیک با حضور 150 تیم از 15 استان کشور در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان رخداد بسیار مهم سال گذشته بود.
به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراکز پردازش سریع(HPC) و اَبر وایرلس(اینترنت بی سیم) دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح و راه اندازی شدند.
**اهم رویدادهای ورزشی کرمان در سال 97
تیم چهار نفره دانش آموزان دختر کرمان که با حضور آیدا برجسته، روژین صوفی آبادی، نیلوفر محمدآبادی و سارا محرابیان در مسابقات روبوکاپ آزاد ایران شرکت کرده بودند موفق به کسب مقام قهرمانی در لیگ رباتهای خانگی شد.
پوریا درینی استاد بزرگ شطرنج از استان کرمان در مسابقات برق آسای اینترنتی موفق به کسب مقام اول شد.
میلاد پورجعفری کارته کای کرمانی عضو تیم ملی سبک kwu توانست تنها مدال طلای تیم ملی را در مسابقات اتحادیه کیوکوشین آسیا بدست آورد.
کاراته کاهای کرمانی تیم ملی در مسابقات جهانی مسکو موفق به کسب هفت مدال برنز شدند.
منصور پورمیرزایی، وزنه بردار شهرستان رفسنجان با ثبت رکورد 245 کیلو در روز پایانی رقابت‌های معلولین قهرمانی آزاد آسیا و اقیانوسیه به میزبانی کشور ژاپن، به کسب نشان نقره این مسابقات دست یافت.
ورزشکاران و نمایندگان استان کرمان با کسب سه مدال طلا و پنج نقره به اردوی تیم ملی در بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا رنگ طلایی پاشیدند.
استان کرمان در مجموع تیمی، به عنوان قهرمانی پنجمین دوره مسابقات اسلالوم کشور به میزبانی شهرستان رفسنجان دست یافت.
سینا نظری زاده ماهانی، ورزشکار کرمانی تیم منتخب کیک بوکسینگ WKA کشور، عنوان نخست مسابقات قهرمانی جهان ٢٠١٨ به میزبانی کشور یونان را کسب کرد.
تیم های استان تهران و کرمان در رده های سنی (12 تا 15 سال) عنوان قهرمانی ماده کمباین مسابقات سنگ نوردی المپیاد استعداد‌های برتر دختران کشور را کسب کردند.
پیست دوچرخه سواری خاتم الانبیا کرمان پس از حدود یک دهه از آغاز ساخت در سال 97 افتتاح شد.
در ادامه موفقیت های بانوان ورزشکار کرمانی در سال گذشته تیم کرمان بر سکوی نخست رقابت های جودو بانوان کشور ایستاد.
استان کرمان در سال 97 با حمایت متولیان و خیران رتبه نخست کشور را در حوزه فعالیت های ورزشی ساز و ورزشی یار کسب کرد.
7437/ 5054
انتهای پیام

نظر شما