شناسهٔ خبر: 31880466 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هدف سفر ظريف به استانبول/ ديدار با وزير خارجه ترکيه

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- محمدجواد ظريف در پي حادثه نيوزلند، و شرکت در نشست سازمان همکاري اسلامي به استانبول سفر کرد.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا؛ وزيران امور خارجه ايران و ترکيه در حاشيه نشست فوق‌العاده سازمان همکاري اسلامي در استانبول با يکديگر ديدار و رايزني کردند.
 
حضور ظريف در نشست فوق‌العاده سازمان همکاري اسلامي
محمدجواد ظريف در نشست فوق‌العاده سازمان همکاري اسلامي در استانبول شرکت کرد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران براي شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاري اسلامي پنجشنبه اول فروردين عازم ترکيه شد.

سفر ظريف به ترکيه
وزير امور خارجه کشورمان، براي شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاري اسلامي پنجشنبه اول فروردين ماه 1398 عازم ترکيه شد.

تماس تلفني ظريف با وزير خارجه ترکيه
وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با وزير خارجه ترکيه، خواستار برگزاري نشست اضطراري سازمان همکاري اسلامي با محوريت عمليات تروريستي عليه مسلمانان نيوزيلند و اهانت صهيونيست‌ها به مقدسات اسلامي شد.
محمد جواد ظريف در تماس تلفني با وزير امور خارجه ترکيه به عنوان رئيس دوره‌اي سازمان همکاري اسلامي ضمن محکوم کردن شديد حمله تروريستي و کشتار مسلمانان در نيوزيلند خواستار واکنش مناسب کشورهاي اسلامي نسبت به اين جنايت هولناک شد.
وزير امور خارجه با توجه به اين واقعه تروريستي و اهانت سربازان اسرائيلي به مسجد مسلمانان در فلسطين اشغالي پيشنهاد کرد سازمان همکاري‌هاي اسلامي نشستي فوري و اضطراري در سطح سران يا وزراي امور خارجه برگزار کند.

اعزام هياتي از ترکيه براي بررسي حمله تروريستي نيوزيلند
«رجب طيب اردوغان»، رئيس جمهوري ترکيه از اعزام هيأتي به نيوزيلند، به دنبال وقوع حمله تروريستي در اين کشور خبر داد.
دفتر رياست جمهوري ترکيه شامگاه جمعه (24 اسفند) اعلام کرد که رئيس جمهوري اين کشور تصميم گرفته است معاون خود و «مولود چاووش‌اوغلو»، وزير امور خارجه ترکيه را در رأس هيأتي به نيوزيلند بفرستد.
اردوغان بعد از وقوع حمله تروريستي به دو مسجد در شهر کرستيچرچ که 50 کشته و ده‌ها زخمي برجاي گذاشت، اين حمله و اظهارات عامل آن را شديدا محکوم کرد.
رئيس جمهوري ترکيه که کشورش رياست سازمان همکاري اسلامي را برعهده دارد، در تماسي تلفني با خانم «پاتسي رِدي»، فرماندار کل نيوزيلند در مورد اين حمله گفت‌وگو کرد.
«برنتون تارانت»، عامل حمله تروريستي امروز نيوزيلند که گرايش ضد اسلامي دارد، بعد از انتشار بيانيه‌اي عليه اسلام و مسلمانان و تهديد آن‌ها دست به انجام اين حمله عليه نمازگزاران مسجد النور کريستچرچ زد. او از جنايت امروز خود فيلم گرفت و آن را در فضاي مجازي منتشر کرد.

واکنش ظريف به حمله تروريستي به مسجدي در شهر کرايست‌چرچ نيوزيلند
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در واکنش به حملات تروريستي به دو مسجد در شهر کرايست‌چرچ نيوزيلند در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: "مصونيت‌ها در راستاي ترويج نژادپرستي در «دموکراسي‌هاي» غربي، منجر به اين مي‌شود: در فلسطين قلدرهاي اسرائيلي با ورود به مسجد به مسلمانان اهانت مي کنند؛ تروريست‌ها در نيوزيلند، کشتار 49 مسلمان را پخش زنده مي‌کنند".
ظريف همچنين تاکيد کرد: "تزوير و دورويي غربي‌ها در حمايت از اسلام هراسي به نام "آزادي بيان" بايد متوقف شود".

کشتار وحشيانه مسلمانان در نيوزيلند
در پي حمله مسلحانه افراد ناشناس به دو مسجد در شهر «کرايست کرچ» نيوزيلند، ده‌ها نمازگزار کشته و زخمي شدند.
 رويداد24 رسانه‌هاي محلي نيوزيلند گزارش دادند که افراد مسلح به طور همزمان نمازگران دو مسجد در شهر کرايست چرچ را به رگبار بستند.
پليس نيوزلند ضمن تأييد اين جنايت هولناک اعلام کرد که در اين حادثه دست‌کم 27 نفر کشته و ده‌ها نفر از نمازگران زخمي شدند. شاهدان عيني مي‌گويند مهاجمان سفيدپوست بودند و جليقه ضدگلوله به تن داشتند.
نخست‌وزير نيوزيلند در واکنش به اين حادثه، از امروز به عنوان «يکي از تاريک‌ترين روز‌هاي تاريخ اين کشور» ياد کرد. به گفته پليس نيوزيلند تاکنون 3 مرد و يک زن در رابطه با اين حمله مرگبار به دو مسجد بازداشت شده‌اند.
يکي از مهاجمان با انتشار ويدئويي انگيزه خود را از حمله مسلحانه به نمازگران مسجد النور در شهر کرايست کرچ، «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام کرد. اين فرد در اين ويدئو خود را «برنتون تارانت» 28 ساله، اصالتا اهل استراليا و يک «سفيد پوست معمولي» معرفي کرده است.
وي در اين ويدئو مي‌گويد: مي‌خواستم به مهاجمان (مسلمانان) بگويم که سرزمين ما هرگز سرزمين شما نخواهد شد؛ زمين ما متعلق به خود ماست؛ تا زماني که يک سفيد پوست زنده باشد، هرگز نمي‎توانيد به سرزمين‌هاي ما هجوم بياوريد و هرگز جايگزين مردم ما نخواهيد شد.



نظر شما