شناسهٔ خبر: 31880290 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس مرکز ملی فرش در گفت‎وگو با میزان:

۸۰۰ هزار قالیباف در سال جدید بیمه می‌شوند

خبرگزاری میزان- رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه تعداد قالیبافان طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، گفت: در سال جاری ۸۰۰ هزار بافنده بیمه خواهند شد.

صاحب‌خبر -
فرشته دستپاک در گفت‎وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درباره تحریم فرش دستباف اظهار کرد: با توجه به اینکه در مرداد ماه ۹۷ فرش دستباف ایران تحریم شد از اول مهرماه دیگر عملا تحریم خود را به تولید کنندگان نشان داد.

وی افزود: از طرفی افزایش نرخ ارز نیز موجب شد قیمت مواد اولیه افزایش یابد و صادر کنندگان دچار مشکل شوند.
رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از صادرات فرش به آمریکا صورت می‌گرفت که با اعمال تحریم این میزان از صادرات کشور کاسته شد.

دستپاک ادامه داد: علی رغم تحریم اما، صادرکنندگان محصولات خود را به بازار‌های جایگزین بازار آمریکا صادر کردند، به لحاظ وزنی صادرات فرش نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی نکرده اما، به لحاظ ریالی میزان صادرات کاهش داشته و دلیل آن هم بالا رفتن قیمت نرخ ارز بود، اگر به آمار گمرک نگاه کنیم میزان صادراتمان نسبت به سال گذشته پایین‌تر است اما، به دلیل بالا رفتن قیمت نرخ ارز، فرش برای خارجی‌ها ارزانتر بوده است.

وی ادامه داد: همین موضوع عاملی بود که علی رغم بالا بودن میزان وزن صادرات فرش، میزان دلاری که وارد کشورمان کمتر است.

رئیس مرکز ملی فرش خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده وزیر در کارگروه خروج از تحریم در ریاست جمهوری با جدیت در حال پیگیری خروج فرش دستباف از تحریم از طریق مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و دادگاه هستیم.

دستپاک با اشاره به یکی از بزرگترین ضعف‌های حوزه فرش دستباف گفت: عدم امنیت شغلی بافندگان فرش یکی از بزرگترین ضعف‌ها است، بخشی که بالاترین میزان اشتغال را در کشور دارد و با کمترین سرمایه گذاری می‌تواند ایجاد شغل بکند و درآمد بکند.

وی ادامه داد: تا چند سال گذشته، بانک‌ها فرش دستباف را در قبال وام به عنوان تضامین در بانک‌ها نگهداری می‌کردند، اما اکنون از این موضوع فاصله گرفتیم و باید به روند قبلی باز گردیم.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه در سال ۹۲ حدود ۶۰۰ هزار نفر از قالیبافان بیمه تامین اجتماعی بوده اند تصریح کرد: متاسفانه در سال ۹۷ این تعداد ریزش کرده و به حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار نفر رسیده و این ضعف ما بوده که به جای ایجاد اشتغال، موجب شدیم تعداد شاغلین روز به روز کمتر شوند.

دستپاک ادامه داد: با هماهنگی که با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و کمیسیون تلفیق صورت گرفت برای سال جاری، ۱۹ هزار میلیارد ریال برای بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در نظر گرفته شد که می‌توانیم حدود ۸۰۰ هزار نفر را بیمه و امنیت شغلی قالیبافان را تامین کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما