شناسهٔ خبر: 31880170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

لزوم توجه به سلامت غذا و دارو در ایام نوروز/ خطر مسمومیت جدی است

اردبیل - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برلزوم توجه شهروندان و بویژه مسافران و گردشگران نوروزی در خصوص سلامت غذا و دارو به منظور پیشگیری از بروز مسمومیت و بیماری‌ها تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

محسن ارزنلو در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه، خصوصاً در مورد خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشک درجه تب، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگی، قطره و یا شربت مولتی ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه و گاز استریل و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف می‌باشد در طی سفر ضروری می‌باشد.

وی به دیگر ملزومات و موارد مهم در طی سفرهای نوروزی اشاره کرد و افزود: نحوه نگهداری داروها را از دکتر داروساز، هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه بپرسید و هیچگاه داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل «حتی در زمستان» قرار ندهید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه داروهای یخچالی را همراه با یخ و یا در داخل ظروفی که دارو را خنک نگه می‌دارند حمل نمائید، یادآور شد: در طی سفرهای نوروزی داروهای خود را همراه داشته باشید چه بسا تا زمان پیدا کردن داروخانه در مقصد، برای تهیه دارو دچار مشکل شوید.

ارزنلو با بیان اینکه در طول نوروز شماره تلفن ۱۹۰ آماده پاسخگویی به سوالات در خصوص مسمومیت‌ها و اقلام دارویی خواهد بود، افزود: نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها، تداخل مصرف همزمان داروها با هم و با مواد غذایی، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی و اطلاع از عوارض جانبی داروهای مصرفی باید همواره در معرض توجه قرار گیرد.

به گفته وی در مسیر سفر توجه کنید که مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا، کرچک، مخصوصاً قارچ‌های خودرو می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

ارزنلو با بیان اینکه باید در طول سفر بیش از همیشه مراقب سلامتی و بهداشت کودکان باشید، افزود: در صورت وقوع مسمومیت فرد مسموم را در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل کنید.

وی یادآور شد: هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن در مدت هرچند کوتاه، نخوابید چرا که این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با منو کسید کربن خواهد شد. همچنین از روشن کردن گاز پیک نیکی در داخل چادر و یا اتومبیل و یا در محیط بسته دیگری به منظور تأمین گرما، جدا خودداری نمائید.

غذاهای مسموم همیشه بد بو و بدمزه نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند و با وجودی که اکثر مسمومیت‌های غذایی معمولاً ظرف ۲۴ ساعت برطرف می‌شوند، اما بعضی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می‌توانند کشنده باشند.

ارزنلو یادآور شد: در سفر از محصولات لبنی و خوراکی‌هایی که دارای بسته بندی دارای نشان سلامت و مجوز بهداشتی هستند استفاده نمائید و از خرید و مصرف فرآورده‌های خوراکی فله‌ای جدا اجتناب نمائید.

وی با بیان اینکه مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم، در اثر غذا و کنسرو آلوده بروز می‌کند و بسیار کشنده است، افزود: بیمار مبتلا به چنین علائمی سریعاً باید به یک مرکز درمانی مجهز، جهت تزریق داروی ضد سم منتقل شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اضافه کرد: چنانچه در سفر از غذای آماده کنسرو شده استفاده می‌نمایید، با جوشاندن کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه می‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری نمود.

وی ادامه داد: هرگز غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت «اگر هوای اتاق گرم می‌باشد، بیش از یک ساعت» در دمای محیط رها نکنید و برای دوباره گرم کردن غذاهای باقیمانده آن‌ها را تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهایی که بیش از سه روز باقیمانده است را مصرف نکنید.

نکات طلایی پیشگیری از مسمومیت در سفر

ارزنلو افزود: علائم و نشانه‌های برخی از مسمومیت‌های غذایی با تأخیر ظاهر می‌شود، یعنی ممکن است ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علائم در فرد مسموم بروز نماید.

وی متذکر شد: علائم و نشانه‌های مسمومیت غذایی شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم می‌باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در پایان یادآور شد: دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی پختن غذا و خوردن آن در همان روز است.

نظر شما