شناسهٔ خبر: 31879653 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

به یاد عزیزانی که در سال ۹۷ از دست دادیم

باشگاه خبرنگاران جوان

برخی از ورزشکاران کشورمان در سال ۹۷ از دنیا رفتند و جامعه ورزشی را تنها گذاشتند.

صاحب‌خبر -

سال ۱۳۹۷ رو به پایان است. در این سال ورزش ایران روزهای تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرد. حضور در آوردگاه‌های جام جهانی فوتبال، بازیهای آسیایی و پاراآسیایی و جام ملت‌های آسیا در فوتبال، لیگ ملت‌ها و جهانی والیبال، جام جهانی کشتی و غیره را شامل می شود.  خلاصه خیلی وقت‌ها با نتایج ورزشکارانمان خندیدیم و شاد شدیم و گاهی اوقات هم به سبب عدم نتیجه‌گیری و باخت‌های آنها غصه خوردیم این تلخ و شیرین‌ها و غم و شادی‌ها فقط برای اتفاقات درون میدان بود و اثراتش کوتاه مدت اما در این سال خانواده ورزش ایران، عزیزانی را از دست داد و به سموگ نشست که هنوز هم تبعات و آثار این مصیبت‌ها ادامه دارد هر چند که چرخ زندگی می‌چرخد و در جریان است و چه خوب گفته‌اند که جهان فانی است. به قول بابا طاهر عریان شاعر بزرگ و بلند آوازه ایران: 

اگر زرین کلاهی عاقبت هیچ

اگر خود پادشاهی عاقبت هیچ

اگر ملک سلیمانت ببخشند

در آخر خاک راهی عاقبت هیچ

پدر بوکس ایران رفت!

«حسن باشت باوی» ملقب به پدر بوکس ایران، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۹۲ سالگی در شهر دوگنبدان درگذشت، وی سال ۱۳۰۶ در آبادان متولد شد و در سال ۱۳۲۳ ورزش بوکس را در آبادان به صورت کلاسیک و زیر نظر «واگنر» مربی انگلیسی آغاز کرد. باشت باوی بعد از کسب عناوین متعدد داخلی و خارجی، در سال ۱۳۳۷ به مربیگری روی آورد و طی سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۴ سرمربی تیم ملی بوکس بود و موفق شد تیم ایران را در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران به مقام قهرمانی برساند.

وداع با «بنده»!

صفدر بنده از بازیکنان پر تلاش و با اخلاق که در دهه پنجاه در باشگاه صنعت نفت آبادان بازی می‌کرد روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت، پیکر صفدر بنده، در زادگاهش گچساران به خاک سپرده شد جالب است بدانید که صفدر بنده در جریان لیگ سراسری تخت جمشید به عنوان مهاجم در تیم فوتبال صنعت نفت آبادان به میدان می‌رفت و ۱۶ گل در ادوار مختلف این رقابت‌ها با پیراهن تیم محبوب آبادانی‌ها به ثمر رساند.

خداحافظ الماس سیاه!

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ «جی لوید ساموئل» بازیکن سابق تیم استقلال که به الماس سیاه شهرت یافته بود در یک سانحه رانندگی کشته شد ساموئل با اتومبیل «رنجروور» خود در حین بازگشت از مسیر مدرسه فرزندانش در جاده وارینگتون در محدوده شهر بیرمنگام انگلیس با یک دستگاه کامیون برخورد شدیدی داشت و در دم جان خود را از دست داد مدافع ترینیداد و توباگویی که زمستان ۱۳۹۰ در زمان مربیگری پرویز مظلومی از تیم کاردیف سیتی به تیم استقلال آمده بود، ۲ سال و نیم پیراهن شماره ۳ استقلال را بر تن کرد و در مناطق دفاع چپ، هافبک چپ و هافبک دفاعی بازی‌های خوبی را برای استقلالی‌ها انجام داد و گل‌های حساسی را نیز به ثمر رساند. ساموئل هنگام مرگ، ۳۷ ساله بود.

پرواز ایفاگر نقش‌های پهلوانی

۴ خرداد ۱۳۹۷، ناصر ملک مطیعی (ملکوتی)، بازیگر اسبق سینمای ایران و از ورزشکاران و نویسندگان ورزشی قدیمی، به دلیل نارسایی کلیوی و تنفسی در ۸۸ سالگی درگذشت، وی که متولد اول فروردین ۱۳۰۹ در تهران بود، طی سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۶۱ در ۵۰ فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت بازی در سریال سلطان صاحبقران به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ و فیلم‌هایی همچون قهرمان دهکده، پهلوان مفرد، طوفان نوح، برزخی‌ها و ... در کارنامه هنری ملک مطیعی دیده می‌شود ملک مطیعی علاوه بر بازیگری در سینماف از علاقه‌مندان به ورزش بود و در این حوزه هم فالیت‌هایی داشت. او که در سنین جوانی معلم ورزش مدارس تهران بود، بار‌ها در مقاطع مختلف درباره مسائل و رویداد‌های ورزشی دست به قلم شد که غالب این مطالب در مجله کیهان ورزشی دهه‌های (۴۰ و ۵۰) به چاپ رسیده است. لازم به ذکر است که ملک مطیعی در اغلب فیلم‌های خود ارائه‌گر نقش‌های پهلوانی و جوانمردی بود.

والیبال بدون علی پروین!

صبح روز جمعه نجم مرداد ماه ۱۳۹۷، والیبال ایران یکی از شاخص‌ترین و زحمتکش‌ترین چهره‌های خود را از دست داد. استاد علی پروین پیشکسوت والیبال دار فانی را وداع گفت: تا والیبال ایران یکی از چهره‌های ماندگار و تأثیرگذار خود را از دست بدهد علی پروین که والیبال خوزستان را تحت تأثیر دلسوزی‌های خود قرار داده بود خدمات بسیاری برای این استان داشت بازیکنان زیادی، چون محمد موسوی، مصطفی شریفات، مسلم محمدزاده و ... حاصل تلاش‌های او در عرصه بازیکن سازی بودند. در کنار بازیکن سازی پروین قدم‌های بزرگی در زمینه تیم‌داری و حضور نماینده‌های خوزستان در لیگ والیبال برداشت او همواره در تلاش بود تا خوزستان نماینده‌ای درخور نام این استان در لیگ والیبال داشته باشد تا جوانان خوزستان بتوانند استعداد‌های خود را به نمایش بگذارند علی پروین از داوران بین‌المللی والیبال ایران نیز بود و با قضاوت در رقابت‌های داخلی و بین‌الملی یکی از داوران برجسته والیبال ایران نیز محسوب می‌شد.

بوقچی استقلالی، از نفس افتاد

سیف علی حبیب‌نژاد معروف به سهراب سرابی (یا همان سهراب بوقی) مشوق و بوقچی باشگاه استقلال، ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ در بیمارستان بهمن تهران درگذشت وی ماه‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرد و در نهایت تسلیم این بیماری شد. شهرت سهراب بوقی به خاطر دهه‌های متمادی حمایت از استقلال و تیم ملی زبانزد بود وی سال‌ها در سرما و گرما به عنوان بوقچی و هوادار استقلال در ورزشگاه‌ها حضور داشت او آخرین بازمانده از نسل بوقچی‌هایی بود که فوتبال روی کاکل و بوق‌های ده دوازده شاخه‌شان می‌چرخید و آن‌ها بودند که فضای ورزشگاه را گرم و پر جوش و خروش می‌کردند برای دهه‌های متمادی محمد بوقی و بعد از او جانشین خلفش سهراب، حاکم اصلی سکو‌ها در فوتبال بی پول ایران بودند آن‌ها بودند که خط و ربط و شعار‌ها را تعیین می‌کردند و خیلی‌ها یادشان هست کته در آن زمان چقدر فضای ورزشگاه‌ها سالم‌تر بود و مرام و معرفت بیشتری در آن وجود داشت.

غرق شدن غلام‌نژاد

مجید غلام نژاد بازیکن سابق تیم‌های استقلال و سایپا و تیم ملی فوتبال ایران، ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ (در ۳۵ سالگی) به دلیل غرق شدن در رودخانه‌ای در روستای هماگ در حوالی بندرعباس درگذشت غلام‌نژاد که متولد ۲۸ خرداد ۱۳۶۲ بود برای گذراندن سال‌های پایانی فوتبالش به بندرعباس رفت و برای تیم شهرداری بندرعباس بازی می‌کرد سایپا تهران (۱۳۸۴) و شهرداری بندرعباس (۱۳۹۷)، اولین و آخرین تیم‌هایی بودند که غلام‌نژاد برای آن‌ها بازی کرد. وی در سال ۱۳۸۷ توسط علی دایی سرمربی وقت تیم ملی به این تیم دعوت شد و اولین بازی ملی خود را انجام داد.

«ورزش و مردم» تعطیل شد؟!

 ۱۷ مهر ۱۳۹۷، بهرام شفیع مجری و گزارشگر با سابقه صدا و سیما و مجری برنامه قدیمی ورزش و مردم در سن ۶۲ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت، شفیع سال ۱۳۳۵ در محله پامنار تهران متولد شد، نام و چهره او با برنامه هفتگی تلویزیونی ورزش و مردم که از دهه ۱۳۶۰ از شبکه یک پخش می‌شود، گره خورده است همچنین، او ریاست فدراسیون هاکی را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷، یعنی چهار دوره متوالی، بر عهده داشت، بهرام شفیع در دبیرستان و دانشگاه، علاوه بر بازی فوتبال، به گزارشگری نیز می‌پرداخت و در دوران جوانی بازیکن تیم فوتبال قصر یخ تهران بود. شفیع پس از انقلاب ۱۳۵۷، همکاری خود را با سازمان صدا و سیما آغاز کرد و با ش. رکت در آزمون صدا و سیما در سال ۱۳۶۱ به استخدام رسمی این سازمان درآمد. مرحوم شفیع جزو نخستین نسل برنامه‌سازان ورزشی بعد از انقلاب در تلویزیون بود او خواهرزاده مرحومه خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) است.

خاموشی اولین مدال آور کشتی فرنگی

علیرضا قلیچ خانی، پیشکسوت کشتی، مربی اسبق تیم ملی و دارنده مدال برنز کشتی فرنگی جهان در سال ۱۹۶۱ یوکوهاما ژاپن دار فانی را وداع گفت. قلیچ خانی اولین مدال آور تاریخ کشتی فرنگی ایران محسوب می‌شود. وی در دورانی که کشتی فرنگی ایران در دنیا حرفی برای گفتن نداشت موفق به کسب مدال برنز مسابقات جهانی شد. علیرضا قلیچ خانی، فرزند حاج محمد تقی (از باستانی کاران نامور ایرانی و پهلوانان مشهور قدیم)، در سال ۱۳۱۶ در تهران دیده به جهان گشود وی پس از گذراندن دوران ابتدایی و متوسطه، به باشگاه تاج رفت و به آموزش و تمرین فنون کشتی پرداخت. او در دبیرستان مروی، ورزش‌های والیبال و فوتبال را تجربه کرده بود، ولی کشتی، ورزش مورد علاقه پدرشف وی را بیشتر از ورزش‌های دیگر جذب کرد. این فرنگی کار که چند سالی در بستری بیماری بود در سال ۱۳۹۲ دچار عارضه مغزی شد و سرانجام در ۲۳ مهر ۱۳۹۷ در تهران درگذشت.

آسمانی شدن مدیر کشتی

محمود معزی پور، مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد و پیشکسوت این رشتهف حدود ساعت ۴ بامداد ۲۸ مهر ۱۳۹۷ در تهران دچار ایست قلبی شد و قبل از رسیدن به بیمارستان دار فانی را وداع گفت. معزی‌پور در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک، مدال نقره وزن ۸۷ کیلوگرم را بر گردن آویخت. هشت دوره سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد جوانان که سابقه سه قهرمانی جهان و پنج نایب قهرمانی را داراست و چند دوره سرمربیگری تیم ایران در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا کته با چند قهرمانی همراه بوده است و همچنین مدیریت تیم ملی کشتی در جام جهانی ۲۰۰۲ که ایران قهرمان شد، گوشه‌ای از افتخارات معزی پور در دوران مربیگری و مدیریت در کشتی هستند.

مرگ در وسط زمین فوتبال!

شاپور منصوری پیشکسوت باشگاه استقلال اهواز روز چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در حین دیدار تیم‌های ابوذر اهواز و هیات ورزش‌های همگانی اهواز از سری رقابت‌های فوتبال پیشکسوتان اهواز، یادواره "شهید غلامعباس فرهادی و یاران" در زمین چمن ۱۶ هکتاری اهواز دچار حمله قلبی شد این پیشکسوت با آمبولانس به بیمارستان امام خمینی اهواز منتقل شد، ولی چند دقیقه پس از انتقال به بیمارستان فوت شد او بازیکن و کاپیتان سابق استقلال اهواز بود و در تیم منتخب خوزستان و تیم ملی فوتبال ارتش نیز بازی کرده است.

رئیس سابق کاراته درگذشت

بهزاد کتیرایی، رئیس اسبق فدراسیون کاراته و از مدیران موفق وزارت ورزش و جوانان که جانباز هشت سال جنگ تحمیلی نیز بود روز پنج‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷، به رحمت ایزدی پیوست، وی از اسفند سال گذشته به فدراسیون پزشکی ورزشی مراجعه کرد که به خاطر دردی که در ناحیه دست و ضایعاتی که در ناحیه کمر داشت و همچنین به خاطر ترکش‌هایی که در دست او وجود داشت ابتدا تصور شد این مشکل به خاطر همین مساله است، اما با بررسی‌های صورت گرفته و با دارو‌هایی کته به وی تزریق گردید معلوم شد که این درد‌ها به علت دارو‌هایی است که برای ضایعات جنگی و همچنین پیوند کلیه استفاده کرده و به سرطان غدد لنفاوی دچار شده است کتیرایی در طی این مدت به نج مرحله شیمی درمانی جواب داد، اما مرحله ششم را به خاطر ضعف جسمانی نتوانست به شیمی درمانی ادامه دهد و دچار مشکل قلبی و تنفسی شد و در نهایت جان به جان آفرین تسلیم کرد کتیرایی متولد سال ۱۳۳۸ بود او در سال ۱۳۸۳ به عنوان اولین رئیس فدراسیون ووشو انتخاب شد در ۲ بهمن سال ۱۳۸۴ به عنوان مدیر تربیت بدنی و ورزش سازمان صدا و سیما انتخاب شد در ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ به عنوان رئیس فدراسیون کاراته انتخاب شد و پس از یک سال از این سمت کنار رفت بهزاد کتیرایی سابقه فعالیت به عنوان مدیر کل حراست وزارت ورزش و مدیر تربیت بدنی سازمان صدا و سیما را هم در کارنامه داشت.

کشتی بدون داور شد؟!

علی اکبر صوفی، داور بین‌المللی کشتی که مدتی در یکی از مراکز درمانی تهران بستری بود روز جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ درگذشت صوفی از داوران درجه یک بین‌المللی بود که سابقه قضاوت در تورنمنت‌های مختلف داخلی و خارجی را داشت. وی در چندین دوره مسابقه قهرمانی آسیا، پیکار‌های قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۴ کرواسی، جام جهانی و بازی‌های آسیایی قضاوت کرده بود.

اوصانلو به جاکارتا نرسید

علی اوصانلو، ملی پوش تیم بوچیای جانبازان و معلولین، ظهر روز شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) تهران، درگذشت اصانلو که در تیکب تیم ملی اعزامی به رقابت‌های پارا آسیایی ۲۰۱۸ قرار داشت، پیش از سفر به جاکارتا دچار ضایعه مغزی شد و به کما رفت و البته پس از ۲ هفته به هوش آمد او نتوانست به همراه دیگر ورزشکاران به بازی‌های پارا آسیایی جاکارتا اعزام شود و چندی بعد نیز از دنیا رفت.

ایرج به پدرش پیوست

ایرج دانایی‌فرد پیشکسوت فوتبال ایران که به دلیل بیماری کبد در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود در ۲۱ آذر ۱۳۹۷ درگذشت، ایرج دانایی فرد، ۲۰ اسفند ۱۳۲۹، در تهران متولد شد، وی یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در دهه پنجاه بود ایرج فرزند علی دانایی فرد (یکی از موسسان و اولین سرمربی باشگاه تاج سابق و استقلال فعلی) بود و برای باشگاه‌های استقلال سابق، عقاب و پاس بازی کرد و در جام جهانی ۱۹۷۸ عضو تیم ملی ایران بود و بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت. وی در بازی با اسکاتلند نیز زننده تنها گل تیم ایران بود و با این گل، نام ایرج دانایی‌فرد به عنوان نخستین زننده گل ایران در تاریخ جام جهانی ثبت شد او در اواخر عمر خود ساکن آمریکا بود.

بدرود مرد کروات

یازده دی ماه ۱۳۹۷ «استانکو پاپله کوویچ» سرمربی کروات و اسبق تیم‌های پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران درگذشت.

استانکو روز ۱۹ آوریل ۱۹۳۸ در شهر اسپلیت (یوگسلاوی سابق) متولد شد او در ایران مربیگری تیم ملی و دو باشگاه مطرح پرسپولیس و سپاهان را بر عهده داشت پرسپولیس با مربیگری استانکو ۲ بار در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ قهرمان لیگ ایران شد استانکو مدت‌ها بیمار بود و چند سال پیش یکی از پا‌های او به دلیل بیماری قطع شد وی در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۱۱ دی ۹۷) در سن ۸۰ سالگی در شهر اسپلیت درگذشت.

دروازه بدون دروازه‌بان

۲۸ دی ماه ۱۳۹۷ امیر آقا حسینی دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال ایران در تهران درگذشت آقا حسینی متولد چهارم اردیبهشت ۱۳۱۰ در محله سنگلج تهران بود و طی سال‌های ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۴ از دروازه تیم پر افتخار باشگاه شاهین تهران محافظت کرد. او همچنین در سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۳۱ سنگربان شماره یک تیم ملی بود. آقا حسینی در دوران نوجوانی زمانی که در دبیرستان خاقانی بود بسکتبال بازی می‌کرد و در این رشته تبحر زیادی داشت او توسط دکتر عباس اکرامی شناسایی شد و به عضویت تیم فوتبال شاهین درآمد.

وداع با خوشخوان خوشنام

در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ سه داور با نام خوشخوان داشتیم که در سطح اول فوتبال کشور قضاوت می‌کردند. منظورمان محمود، حمید و حسین خوشخوان سه برادر دوست داشتنی است کته قدیمی‌ها قضاوت‌های آن‌ها را به یاد دارند متأسفانه آقا محمود روز چهارم بهمن ماه ۱۳۹۷ فوت شد و جمع برادران را ترک کرد محمود خوشخوان که از داوران قدیمی فوتبال کشور بود مدت ۹ سال ریاست فدراسیون فوتبال ایران را عهده‌دار بود او از پیشکسوتان خوشنام عرصه داوری بود که در اواخر عمرش با بیماری‌های مختلفی از جمله آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کرد خوشخوان داوری را از ۱۸ سالگی و از سال ۱۳۲۶ شروع کرد.

مهر آیین به فرزندان شهیدش پیوست

محمد مهرآیین پیشکسوت عرصه ورزش و انقلاب و پدر شهیدان رضا و ناصر مهر آیین، هشتم بهمن ماه از دنیا رفت و به دو فرزند شهیدش پیوست محمد مهرآیین سال ۱۳۱۸ در شهرستان محلات متولد شد و در کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران کوچک کرد مهرآیین به دلیل داشتن قدرت بدنی و مهارت در ورزش‌های رزمی، چون جودو و کاراته، کلاس‌های رزمی و آمادگی دفاعی را برای تعدادی از گروه‌های سیاسی همچون حزب‌الله و موتلفه اسلامی برگزار کرد مهر آیین در پیروزی‌ها و درخشش تیم‌های ورزشی جانبازان و معلولان ایران در پیکار‌های جهانی و المپیک نقش به سزایی داشته است وی چند سال رئیس فدراسیون جودو ایران بود مراسم تشییع جنازه مرحوم مهرآیین، ۹ بهمن در تهران برگزار شد.

 

نظر شما