شناسهٔ خبر: 31879083 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مهاباد نگین جنوب آذربایجان غربی چشم انتظار گردشگران نوروزی

به گزارش ایرنا، پایان زمستان و رسیدن به نوروز، مهاباد را وارد یکی از زیباترین فصل های خود می کند، زیبایی خاصی که شاید نتوان به درستی با استفاده از کلمات و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، پایان زمستان و رسیدن به نوروز، مهاباد را وارد یکی از زیباترین فصل های خود می کند، زیبایی خاصی که شاید نتوان به درستی با استفاده از کلمات و جملات آن را بیان کرد.
جاذبه های گردشگری و زیبایی بی حد و وصف مهاباد می تواند سفر نوروزی با خاطرات خوب و به یاد ماندنی برای گردشگران داخلی و خارجی به همراه داشته باشد.
مهاباد دارای آب و هوای کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های معتدل و چهار فصل بسیار جذاب است که عبور رودخانه مهاباد از داخل شهر بر زیبایی های این جذابیت می افزاید.
مردم اصیل و با فرهنگ این خطه از نظر پذیرایی از مسافران و میهمان نوازی زبانزد خاص و عام بوده و مردم آن حضور میهمان را بر سفره خود برکتی الهی می دانند.
برگزاری آیین های ویژه نوروز در مهاباد از جمله «هلاوه ملاوه»، «کوسه به داس»، بر افروختن آتش نوروزی و رفتن به طبیعت در کنار دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان بهانه های بسیار خوبی برای ورود گردشگران و مسافران نوروزی به این شهر به شمار می رود.
توجه به صنعت گردشگری در این شهرستان طی سال های اخیر به ویژه در بخش زیرساخت های گردشگری و توسعه مبلمان شهری با محوریت این صنعت باعث شده تا مهاباد در چند سال گذشته همواره به عنوان یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری مردم در کشور مطرح باشد.
غار آبی تاریخی سهولان، دریاچه سد مهاباد، تالاب های بین المللی از جمله تالاب کانی برازان و قوپی باباعلی، موزه مردم شناسی واقع در حمام میرزا رسول، بازارهای سنتی و بازارچه های های این شهر و نیز بازار معروفی موسوم به تاناکورا بهانه بسیار خوبی را برای مسافران به وجود آورده است که هر ساله مهاباد را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند.
در این میان بازارچه کالاهای خارجی نیز از دیگر مکان هایی است که در کنار جاذبه های گردشگری این منطقه توجه بسیاری از گزدشگران را به خود جلب کرده است.

** غار سهولان
غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است که در 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان (جاده برهان) در آذربایجان غربی قرار دارد.
غار آبی تاریخی سهولان یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای استان آذربایجان غربی به شمار می رود.
این غار روزانه پذیرای حدود یکهزار گردشگر و مسافری است که از اقصی نقاط کشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر می کنند.
سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان بوده و در نزدیکی روستایی به نام سهولان قرار گرفته است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.
غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است، این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه های کوتر قرار دارد.
هم اکنون می توان با اتومبیل تا نزدیکی این غار رفت و بازدیدکنندگان تنها مسیر کوتاهی را مجبور به پیاده روی هستند.
با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد و دهیاری روستای سهولان، محوطه این ورودی این غار با احداث آلاچیق و مکان برپایی چادر برای اسکان مسافران و گردشگران آماده سازی شده است.

** دریاچه سد مهاباد
سد مهاباد یکی از زیباترین سدهای کشور به شمار می رود که در فاصله بسیار نزدیکی به شهر قرار دارد که این همجواری منحصر به فرد، زیبایی و جلوه خاصی را به این شهر بخشیده است.
در فصل های بهار و تابستان و همچنین در فصل پاییز اگر هوا مناسب باشد ماهیگیران به ماهیگیری می پردازند و از لحاظ اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی به مردم منطقه می کند.
هر سال در فصل های بهار و تابستان مسافران زیادی برای دیدن این سد زیبا به شهرستان مهاباد سفر می کنند که امکان ماهیگیری، قایقرانی و شنا در این سد موجب شده تا در بیشتر ایام سال به ویژه تابستان و بهار به یکی از جاذبه های مورد توجه مسافران در سفر به مهاباد مبدل شود.
طبق اعلام رضا جهینی مدیر امور منابع آب مهاباد هم اکنون 177 میلیون مترمکعب آب در پشت دریاچه سد مهاباد ذخیره شده و در صورت تداوم بارش ها در روزهای آینده، این سد سرریز می کند.
سرریز شدن دریاچه سد مهاباد و وارد شدن آب در رودخانه آن زیبایی خاصی به این شهر می بخشد و مسافران می توانند در پارک ملت (باغ میکاییل) خروج آب از سد و وارد شدن آب به داخل رودخانه را از نزدیک نظاره گر شوند.

** تالاب بین المللی کانی برازان (سایت پرنده نگری)
این تالاب که در بین پرنده نگران ایرانی لقب بهشت پرندگان را به خود اختصاص داده به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت به ویژه پرندگان را به سوی خود می کشد.
این تالاب یکی از مهم ترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی درشمال غرب کشور به شمار می رود.
این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست، با 910 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و درشمال و شرق روستای قره داغ واقع و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
معرفی این تالاب زیبا و شگفت انگیز به عنوان یک سایت پرنده نگری در کشور، بهره برداری اکوتوریسمی از آن را برای علاقه مندان به طبیعت فراهم کرده است.
این تالاب، تقریبا در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این امر از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالابهای موجود متمایز می سازد.
در این تالاب زیبا، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت 120 مترمربع احداث شده است که با داشتن امکاناتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران می دهد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند.
بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.
طبق اعلام فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هم اکنون بیش از 30 هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر شامل غاز خاکستری، انواع مرغابی، پلکان سرسفید و گونه های کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند اردک سرسفید و اردک مرمری در این تالاب حضور دارند.
در منطقه کانی برازان تاکنون 45 گونه گیاهی از 35 جنس و 17 خانواده شناسایی شده است که این گیاهان 21 جامعه گیاهی را تشکیل می دهد و بیشتر گونه های شناسایی شده از خانواده اسفناج Chenopodiaceae و گندمیان Graminae بوده و گونه های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالابهای فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

** مسجد جامع (مسجد سرخ)
این بنا در مرکز شهر و در کنار رودخانه مهاباد واقع شده و از آثار معماری دوره صفوی است که ساخت آن به سال 1089 هجری قمری دوره شاه سلیمان صفوی برمی گردد که به دست حکمران مهاباد، بداق سلطان، بنا شده است.
بنای مسجد با وسعتی حدود 1260 مترمربع با طرح مربع مستطیل، از دو بخش مسجد و مدرسه و صحن میانی تشکیل شده و دارای شبستانی ستوندار با پوشش طاق و گنبد است.
این بنا به شماره 882 به ثبت تاریخی رسیده است و هم اکنون محل اقامه نماز جمعه و اعیاد مختلف بوده و مجلس ترحیم شخصیت های فرهنگی و سیاسی این شهرستان در این مسجد برگزار می شود.

** حمام میرزا رسول ( موزه مردم شناسی)
حمام میرزا رسول در مرکز شهر در خیابان سید نظام /یکی از گذرهای قدیمی بازار مهاباد/ قرار گرفته است و تاریخ ساخت این بنا به طور دقیق مشخص نیست اما با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر، قدمتش به دوره صفویه می رسد.
این اثر زیبا و تاریخی به دلیل شیوه خاص معماری، تزئینات داخلی و خارجی و آجرنماهای زیبا از اهمیت تاریخ زیادی در منطقه برخوردار است.
در این گنجینه که در حمام تاریخی میرزا رسول راه اندازی شده است، آثار و لوازم و نمادهای مردمی مهاباد از قدیمی ترین دوره ها تا دوره معاصر به نمایش در آمده است.
حمام میرزا رسول از جمله بناهای دوره قاجار در مهاباد است که به دلیل شیوه خاص معماری، تزیینات داخلی و خارجی و آجرنماهای زیبا از اهمیت تاریخی زیادی در منطقه برخوردار است.
ابزارآلات مربوط به صنایع دستی، تابلوهای معرق و منبت، خاتم کاری، گلیم، جاجیم، پوشاک و البسه و وسایل زندگی مردم را از مهمترین آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه ها عنوان کرد.

** آثار تاریخی برده کنته
مجموعه «برده کنته» در هفت کیلومتری شمال شهر مهاباد بر سر راه این شهر به ارومیه قرار دارد؛ برده کنته کلمه ای است متشکل از سه کلمه «برده» به معنای سنگ و «کن» به معنای حفره و گودال است که در مجموع معنای سنگ حفره دار را می دهد.
این اثر شامل چند قبر صخره ای و یک دخمه است.
آنچه از قرائن بر می آید این امر است که محدوده این اثر تاریخی بیش از حد فعلی بوده که در اثر کشیدن جاده قسمتی از این اثر از بین رفته ولی بقایای حکاکی دیواره غربی در سمت چپ بریدگی کوه هنوز مشهود است.
نمای عمومی این اثر و آنچه از ظواهر امر برمی آید به احتمال زیاد نشانگر عبادتگاه ( قربانگاه ) مشابه با زیگورات بود.

** دخمه سنگی فقره قا
دخمه سنگی «فقره قا» که با نام های ( فخریگاه، فخریکا و فقره گاه ) نیز شناخته می شود، از جمله آثار تاریخی دوره مادها (هزاره اول قبل از میلاد) به شمار می آید که در 10 کیلومتری شهرستان مهاباد و در نزدیکی روستای ایندرقاش، روی صخره ای از جنس رسوبات آهکی قرار دارد.
دخمه فخریگاه فاقد مدخل ورودی بوده و در ایوان آن 2 ستون سنگی ایجاد شده که پاستون های آن شبیه گلدان وارونه است.
دخمه سنگی فخریگاه که شمالی ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است به همراه گور دخمه شیرین و فرهاد واقع در شهر صحنه و دکان داود در نزدیکی سرپل ذهاب از جمله زیباترین گوردخمه های ایران به حساب می آیند.
دخمه سنگی فخریگاه در سال 1316 با شماره 288 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

** بازارچه های کالاهای خارجی
نزدیکی مهاباد به مرز کشورهایی چون ترکیه و عراق موجب ایجاد مراکز خرید و اماکن تجاری در این شهر شده که روز به روز نیز با افزایش شمار گردشگران به این شهرستان در حال توسعه است.
این بازارچه های طبقاتی اغلب مورد توجه بانوان، در 2 نقطه از شهر مهاباد قرار دارند و انواع اجناس خارجی از قبیل وسایل برقی، لوازم خانگی، انواع محصولات آرایشی، صوتی و تصویری پوشاک، لوازم بهداشتی، تزیینی، کیف و کفش، اسباب بازی، مواد غذایی، تلفن همراه، چای، شکلات و ده ها قلم اجناس دیگر را به فروش می رسانند.
به غیر از ایامی چون تعطیلات نوروز و تابستان این بازارچه ها در بیشتر روزهای سال از جمله پنجشنبه و جمعه ها و تعطیلات رسمی پذیرای شمار زیادی از مسافران شهرهای دور و نزدیک است.

**تدارک خاص مهاباد برای پذیرایی از میهمانان نوروزی
در این شهرستان پنج هتل، سه مهمانپذیر و یک هتل آپارتمان فعال است و این اماکن در مجموع 417 تخت فعال دارد.
در بخش گردشگری روستایی نیز سه اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان فعال است که در نوروز امسال برای اسکان و پذیرایی از علاقه مندان دایر خواهد بود.
در بخش مرکزی این شهرستان نیز چهار روستای توت آغاج (درخت‌های توت قدیمی)، روستای سهولان (غار آبی تاریخی سهولان)، روستای اگریقاش (گور دخمه سنگی فخریگاه)، قره داغ ( تالاب کانی برازان) روستا‌های هدف گردشگری است.
ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد نیز 15 مدرسه با 152 کلاس را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی تجهیز کرده است.
طبق اعلام فرماندهی انتظامی مهاباد در ایام تعطیلات نوروز جریمه و اعمال قانون برای خودروهای میهمانان نوروزی محدود می شود تا آنان با خاطره خوبی این شهر را ترک کنند.
برنامه های فرهنگی نوروزگاه، نمایشگاه صنایع دستی، بازدیدهای مشترک از مراکز اقامتی و غذاخوری ها، برپایی سیاه چادر، تورهای گردشگری برای اقشار مختلف از جمله سالمندان و معلولان، راه اندازی اتوبوس گردشگری، آماده سازی اماکن گردشگری و موزه مردم شناسی برای استقبال از میهمانان نوروزی، برپایی چادرهای استقبال و راهنمایی گردشگران در مبادی ورودی مهاباد بخشی از برنامه های امسال مهاباد در ایام نوروز است.
در نوروز سال 1397 بیش از 467 هزار نفر از جاذبه های گردشگری این شهرستان بازدید کردند که در مقایسه با سال قبل 45 درصد افزایش یافته بود که از این تعداد، 52 هزار نفر در مراکز اقامتی مهاباد اسکان داده شدند که این تعداد نیز در مقایسه با سال قبل 65 درصد افزایش نشان می دهد.
گزارش از: عبدالله رحمانی
3020/6185/2093
انتهای پیام

نظر شما