شناسهٔ خبر: 31878344 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نداي اذان در نيوزيلند طنين انداز شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نيوزيلند ظهر جمعه (به وقت محلي) با پخش نداي ملکوتي اذان در تلويزيون و راديوي ملي، به قربانيان مسلمان حادثه تروريستي هفته گذشته در شهر کرايست چرچ اداي احترام کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه خبري راديو نيوزيلند، پس از پخش اذان، دو دقيقه سکوت به احترام قربانيان حادثه برقرار شد.
مراسمي به همين مناسبت در پارک نزديک به محل حادثه برگزار شد و هزاران نفر از جمله «جاسيندا آردِرن» نخست وزير نيوزيلند در آن شرکت کردند.
«جمال فوده» امام جماعت مسجد نور که هدف حمله قرار گرفته بود، در سخناني در اين مراسم گفت: به خانواده قربانيان حادثه مي‌گويم که خون عزيزان شما، دانه‌هاي اميد را آبياري کرد و از آن طريق، جهان، زيبايي اسلام و اتحاد ما را به نظاره نشست.
نخست وزير نيوزيلند نيز با ذکر حديثي از پيامبر راستين اسلام گفت: حضرت محمد (ص) مي‌گويد که مَثَل اهل ايمان در دوستي و مهرباني متقابل مثل اعضاي يک پيکر است و چون عضوي آسيب ببيند، همه بدن درد مي‌کشد.
وي ادامه داد: نيوزيلند در کنار شما [مسلمانان] سوگوار است. ما يک پيکر هستيم.
به نوشته رسانه‌هاي محلي نيوزيلند، همزمان با برگزاري نماز جمعه، مردم اين کشور در مساجد شهرهاي مختلف گرد هم آمدند و با تشکيل زنجيره انساني در اطراف مسجد، به قربانيان حادثه تروريستي هفته گذشته اداي احترام کردند.
فردي مسلح جمعه گذشته با حمله به دو مسجد در شهر کرايست چرچ نيوزيلند، نمازگزاران را به گلوله بست.
در اين حادثه تروريستي که بصورت زنده در شبکه اجتماعي فيس‌بوک عامل حمله پخش شد، دست‌کم 50 تن کشته و ده‌ها تن ديگر زخمي شدند.
مظنون اصلي حادثه «برنتون تَرنت» 28 ساله اهل استراليا معرفي شده است.
ترنت صبح شنبه تفهيم اتهام و 5 آوريل (16 فروردين 1398) به عنوان تاريخ نخستين جلسه محاکمه وي تعيين شد.
نخست وزير نيوزيلند پيشتر گفته بود که عامل تيراندازي، مجوز حمل سلاح داشته و در طول دو سال بتدريج اقدام به ذخيره‌سازي سلاح و مهمات کرده بود.

نظر شما