شناسهٔ خبر: 31876780 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایرنا:

دانشگاه علم و صنعت 2 مرکز نو آوری راه اندازی می کند

تهران-ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ایجاد یک مرکز نوآوری در این دانشگاه گفت: در بهار امسال نیز 2 مرکز تخصصی جدید راه اندازی می شود .

صاحب‌خبر -

تورج محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه داشگاه ایرنا با بیان اینکه راه اندازی مراکز نوآوری از اولویت بالایی برخوردار است است، گفت: این مراکز زمینه فعالیت را برای دانش آموختگان دانشگاه فراهم می کنند به طوری که برای تجاری سازی یافته های پژوهشی آموزش می بینند و آماده می شوند.
وی افزود: همچنین با شروع به کار صندوق خطر پذیر علم و صنعت امکان پشتیبانی بیشتر از این فعالیت ها فراهم شده است.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، یکی از اولین شرکت های مستقر در اولین مرکز نوآوری این دانشگاه موفق به جذب سرمایه ای بالغ بر 15 میلیارد ریال شده است.
وی تصریح کرد: برنامه بعدی دانشگاه علم و صنعت با توجه به انتقال کتابخانه های اقماری دانشکده ها به مرکز اسناد علمی و اطلاع رسانی دانشگاه تبدیل تعدادی از آنها به مراکز نوآوری درون دانشکدها است .
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در باره دیگر اقدامات دانشگاه در حوزه پژوهشی نیز توضیح داد : راه اندازی و بهره‌گیری از بزرگترین مرکز اسناد علمی و اطلاع‌رسانی شرق تهران ، ارائه خدمات مورد نیاز پژوهشگران از قبیل دستیابی به بانک‌های اطلاعاتی ، در اختیار قراردادن پهنای باند متناسب با نیاز آنها به منظور دسترسی آسان و گسترده به منابع علمی جهان بدون شک دانشگاه را در رسیدن به اهداف کمی برنامه راهبردی یاری می کند

** تجاری‌سازی یافته ‌های پژوهشی
محمدی در خصوص وضعیت حوزه پژوهشی این دانشگاه در سال های اخیر اظهار کرد: در ادامه اجرای سه برنامه راهبردی در پایان سال 94 علم و صنعت به عنوان دانشگاهی سرآمد در علم و فناوری و پیشرو در کارآفرینی دانش بنیان، چهارمین برنامه راهبردی خود را با هدف تجاری‌سازی یافته ‌های پژوهشی به تصویب هیات امنای دانشگاه رسانیده است که این برنامه راهبردی در حوزه پژوهش بر سه محور پژوهش های بنیادی و توسعه‌ای، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با صنعت و توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی متمرکز است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزود: سیاست های اصلی پیش‌بینی شده در برنامه راهبردی دانشگاه بر نگاه کیفی به مقوله پژوهش و هدایت آن به سمت تولید ثروت، اهتمام به کارآفرینی مبتنی بر فناوری و فناوری مبتنی بر پژوهش و آموزش و نیز توسعه پژوهش و فناوری گروهی و شبکه‌ای استوار است.
وی خاطر نشان کرد: در این راستا حمایت از پژوهش و فناوری پاسخگو به نیاز کشور، توسعه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی بر اساس مسأله محوری و توسعه ، روزآمدسازی زیرساخت های پژوهشی برای حضور در عرصه های کلان ملی و در سطح بین‌المللی، ارتقاء جایگاه و موقعیت ملی و بین‌المللی دانشگاه و سرآمدی در تولید علم و ایفای نقش مرجعیت علمی در فناوری های نو و مرزهای دانش، مورد تأکید دانشگاه در حوزه پژوهش است .
محمدی همچنین تصریح کرد: دانشگاه در زمینه برطرف کردن نیازهای کشور قدم ‌های بزرگی برداشته است و در این رابطه می‌توان به طرح‌ هایی چون ماهواره، توربین گاز و اندازه‌گیری سیالات اشاره کرد .
وی افزود: به منظور پاسخ گویی به نیازهای کشور 13 دفتر توسعه تعاملات با صنایع مختلف در دانشگاه نیز راه اندازی شده است .
محمدی گفت: از منظر شاخص‌های پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در سال 2019 موفق به کسب رتبه ی سوم در بین دانشگاه های کشور بر اساس نظام رتبه بندی QS شد و بر اساس نظام رتبه بندی تایمز در جایگاه 800-601 جهان قرار گرفت.
معاون پژوهشی دانشگاه عنوان کرد: حفظ و ارتقا جایگاه موجود ضرورت برنامه‌ریزی گسترده‌ای را ایجاب می کند و این امر بدون هماهنگی کامل میان دانشکده ‌ها، پژوهشکده ‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه با حوزه معاونت پژوهش و فناوری امکان‌پذیر نیست ، تعامل هر چه سازنده ‌تر موجبات هم افزایی بیشتر را فراهم می کند.
محمدی یادآور شد: دفتر علم سنجی دانشگاه با هدف تهیه و ارائه گزارش های تحلیلی و پیشنهاد‌های اجرایی مبتنی بر مطالعات نظام‌ های معتبر رتبه بندی در سال 96 راه اندازی شده است.
«بر اساس نتایج همین مطالعات و شناسایی جبهه ‌های پژوهش و توانمندی های اعضای هیات علمی از یک طرف و نیاز های کشور از سوی دیگر لازم است محورهای پژوهشی دانشگاه هر چه زودتر شناسایی و در یک دوره کوتاه مورد پشتیبانی بیشتر دانشگاه قرار گیرند.»
وی گفت: توجه بیشتر به کیفیت دستاورد های پژوهشی و اخلاق علمی می‌تواند تحقق اهداف کمی پیش‌بینی شده در برنامه راهبردی دانشگاه را بیمه کند. فعالیت‌های گروهی و رسالت قطب‌های علمی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. تجهیز آزمایشگاه مرکزی و ساماندهی نحوه ارائه خدمات آزمایشگاهی موجود در دانشکده‌ها به پژوهشگران نیز موجبات رشد کیفی فعالیت ‌های پژوهشی را فراهم می کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: توسعه تعاملات دانشگاه با صنایع مختلف و تشکیل گروه ‌های پژوهشی به منظور پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور در کنار شکل‌گیری قطب ‌های فناوری دانشگاه را در دستیابی به اهداف کمی برنامه و به انجام رساندن رسالت خود یاری خواهد کرد .
محمدی تاکید کرد: استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود می‌تواند بسیاری از طرح‌های کلان ملی را به انجام رساند. در این راستا آشنا ‌سازی بیشتر اعضای هیات علمی با مفاهیم فناوری و تجاری‌سازی و ارائه خدماتی نظیر نمونه سازی سریع و بازارچه فناوری که هم اکنون در فن‌راه دانشگاه قابل عرضه است به طور قطع مسیر دانشگاه را برای انتقال از دانشگاه نسل دوم به نسل سوم (کارآفرین) هموار می کند.
وی تصویب آئین نامه حمایت از شرکت‌ های دانش ‌بنیان دانشگاهی در هیات امنای دانشگاه را نشان از عزم جدی علم و صنعت برای ورود به عرصه کارآفرینی و تلاش برای ایفای نقشی تاثیر گذارتر از گذشته در بهبود زندگی مردم دانست و گفت: در این ارتباط افزایش ظرفیت استقرار شرکت‌ های دانش آموختگان دانشگاه در مرکز رشد به طور جدی پیگیری می‌شود.
وی در ادامه افزود: انتشار یافته ‌های علمی در ابعاد ملی و بین‌المللی نیز در برنامه راهبردی دانشگاه هدف‌گذاری شده است که شامل حمایت از چاپ کتب علمی تألیف شده اعضای هیات علمی، توسط انتشارات دانشگاه و یا انتشارات معتبر بین‌المللی است.
معاون پژوهشی داشگاه علم و صنعت افزود: ارتقای جایگاه مجلات علمی دانشگاه و نمایه کردن آنها در عرصه بین‌المللی می‌تواند به عرضه موثرتر یافته‌های علمی منجر شود نیز مورد هدف‌گذاری قرار گرفته است.
محمدی گفت: اگر چه راهبرد دانشگاه در انتقال از نسل اول به نسل دوم، ایجاد زمینه برای رقابت سازنده بین اعضای هیات علمی بود، لیکن این راهبرد دیگر نمی‌تواند راهبرد اصلی دانشگاه در گذر از نسل دوم به نسل سوم باشد. راهبرد اصلی دانشگاه در این حوزه ایجاد زمینه برای همکاری سازنده است. این تغییر راهبرد نیاز به زمان دارد که امیدواریم در کوتاه ترین زمان رخ دهد.
به گزارش ایرنا ، دانشگاه علم و صنعت ایران به سال 1308 به عنوان اولین مجتمع آموزش عالی کشور فعالیت خود را با نام مدرسه صنعتی دولتی آغازکرد. از اولین دانش آموختگان دانشگاه می‌توان به محمد باقر نیو و منوچهر سالور اشاره کرد که از بنیان‌گذاران صنایع کاشی، نساجی و سیمان در کشور می‌باشند.
دانشگاه علم و صنعت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مراحل رشد کمی و کیفی خود را تا سال 1376 مانند سایر دانشگاه‌های برتر کشور بیشتر در حوزه فعالیت‌های آموزشی به سرعت طی کرد (دانشگاه نسل اول) و نتیجه آن راه‌اندازی 135 رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 74 رشته گرایش در مقطع دکتری بوده ، در حال حاضر تعداد دانشجویان این دانشگاه بالغ بر 14000 نفر است.
**9465**1601**

نظر شما