شناسهٔ خبر: 31876238 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شطرنج در سال ۹۷/ تاریخ سازی مهره‌های جوان

71552

شطرنج ایران در سالی که گذشت موفقیت‌ها و تاریخ سازی‌های زیادی را رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شطرنج ایران در سالی که گذشت با موفقیت‌های زیادی همراه بود و شطرنج بازان جوان تاریخ سازی‌های زیادی را انجام دادند. ایران در ابتدای سال ۹۷ در رده‌بندی فدراسیون جهانی در رده بیست و هشتم قرار داشت که با عملکرد شطرنج بازان ایرانی با چهار پله صعود در رده بیست و چهارم جهان قرار گرفت.

البته شطرنج ایران در کنار موفقیت‌هایش در این سال با حاشیه‌هایی هم همراه بود که می‌توان به لغو اعزام شطرنج بازان به مسابقات رده‌های سنی جهان، احضار فیروزجا به فدراسیون، دعوت پر ماجرای آرین غلامی به تیم ملی و استعفای دبیر پیشین فدراسیون اشاره کرد.

صعود خادم الشریعه در رده بندی جهانی / کسب یک طلا دو مدال نقره جهان

سارا سادات خادم الشریعه نیز بانوی اول شطرنج ایران در ابتدای سال ۹۷ در رده‌بندی فیده در رده چهل و یکم بود که با ۱۵ پله صعود به رده پانزدهم جهان صعود کرد. او در این سال توانست موفقیت‌های زیادی همچون کسب دو مدال نقره بخش برق آسا و سریع جهان و مدال طلای مجموع را از آن خود کند.

مقصودلو رکورد ریتینگ ایران را شکست / کسب اولین قهرمانی جوانان جهان توسط پرهام برای ایران

در سالی که گذشت پرهام مقصودلو نیز یکی دیگر از چهره‌های جوان موفق شطرنج ایران بود که با گذشت از ریتینگ ۲۶۳۸ بالاترین ریتینگ رسمی تاریخ شطرنج ایران را ثبت کرد و به جمع ۱۰۰ شطرنج بازان برتر جهان راه یافت. او اکنون در رده ۶۷ جهان قرار دارد. او همچنین توانست در رقابت‌های شطرنج قهرمانی جوانان جهان مدال طلا را بر گردن آویزد که این قهرمانی برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران روی داد. او با این قهرمانی مجوز حضور در جام جهانی روسیه را هم بدست آورد.

تاریخ سازی علی نسب در قهرمانی بانوان جهان

مبینا علی‌نسب یکی دیگر از دختران موفق شطرنج ایران در سال ۹۷ بود که در مسابقات قهرمانی بانوان جهان تاریخ ساز شد. او توانست برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران به مرحله سوم این رقابت‌ها صعود کند. البته او تنها نماینده ایران در رقابت‌های شطرنج قهرمانی بانوان جهان بود که با هزینه شخصی عازم این مسابقات شد.

کسب اولین مجوز حضور در قهرمانی تیمی جهان

تیم ملی شطرنج مردان ایران برای نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران به عنوان قهرمانی در هر سه بخش سریع، برق آسا و استاندارد رقابتهای شطرنج جام ملت‌های آسیا به میزبانی ایران رسید و توانست جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی تیمی جهان را کسب کند. تیم ایران با ترکیب پرهام مقصودلو، پویا ایدنی، سید محمد امین طباطبایی، علیرضا فیروزجا و مسعود مصدق پور در این مسابقات افتخار آفرینی کرد.

مجوز حضور طباطبایی در جام جهانی روسیه

سید محمد امین طباطبایی در دور نهم و پایانی استاندارد رقابت‌های شطرنج قهرمانی انفرادی آسیا به عنوان نایب قهرمانی رسید و جواز حضور در جام جهانی روسیه ۲۰۱۹ را نیز کسب کرد.

استعفای شهره بیات از دبیری فدراسیون شطرنج

در مهرماه شهره بیات دبیر فدراسیون شطرنج از سمت خود استعفا کرد. البته بعد از این استعفا نه بیات و نه فدراسیون در مورد علت قطع این همکاری صحبتی نکردند. پهلوان زاده هرچند تا مدتی هم با این استعفا موافقت نکرده بود، اما در نهایت در آذرماه با افشین تهرانی را به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون منصوب کرد.

لغو اعزام شطرنج بازان ایران به رقابت‌های رده‌های سنی قهرمانی جهان اسپانیا

یکی دیگر از اتفاقات بد در فدراسیون شطرنج در سالی که گذشت لغو اعزام شطرنج بازان به رقابت‌های قهرمانی رده‌های سنی بود که گلایه خانواده‌های شطرنج بازان را در پی داشت، آن‌ها معتقد بودند که به دلیل کم کاری فدراسیون نتوانستند نتایج فرزندانشان را در این مسابقات ببینند. البته رئیس فدراسیون شطرنج علت لغو مسابقات را مشکلاتی در گرفتن ویزا برای خانواده شطرنج بازان اعلام کرد و راحت از این ماجرا گذشت.

احضار فیروزجا به فدراسیون شطرنج و چالش دلاری

علیرضا فیروزجا جوان‌ترین استاد بزرگ شطرنج ایران در سالی که گذشت با افزایش ریتینگ خود توانست به میان ۱۰۰ شطرنج باز مطرح جهان برسد. او که در این سال با تیم ملی به قهرمانی در هر سه بخش مسابقات قهرمانی آسیا رسیده بود و در مسابقات مختلف دیگر نیز حضور داشت به فدراسیون شطرنج احضار شد. علت فراخوانده شدن او به فدراسیون توضیح در مورد صحبت‌هایش در رسانه‌ها مبنی بر پرداخت ۱۲۰۰ دلار به فدراسیون بابت حضور در مسابقات عنوان شد. البته مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون در واکنش به این موضوع گفت که چیز خاصی نبوده است و یک رسانه صحبت‌های خلاف واقع را منعکس کرده است.

آرین غلامی و دعوت پرماجرایش به مسابقات قهرمانی تیمی جهان

آرین غلامی در این سال در مسابقات برق آسای جام ریلتون سوئد در حالی نایب قهرمان شد که در دور هفتم این رقابت‌ها از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی سرباز زده بود. او در بخش استاندارد این مسابقات سوئد از ریتینگ ۲۵۰۰ عبور و اولین نورم استاد بزرگی را دریافت کرد. غلامی در مسابقات قهرمانی کشور در رده چهارم ایستاده بود به دعوت نشدنش به تیم ملی برای رقابت‌های قهرمانی تیمی جهان واکنش نشان داد که در نهایت فدراسیون شطرنج مجبور به دعوت از آرین غلامی به تیم ملی شطرنج شد.

شطرنج در سال ۹۷ در یک نگاه:

مهمترین اتفاق سال: کسب یک مدال طلا و دو نقره جهان در بخش سریع و برق آسای قهرمانی بانوان جهان

غیره منتظره ترین اتفاق سال: احضار فیروزجا به فدراسیون

تاریخ سازی: صعود به مرحله سوم رقابت‌های قهرمانی بانوان جهان، کسب مدال طلای قهرمانی جوانان جهان

بهترین ورزشکار: سارا سادات خادم الشریعه و پرهام مقصودلو

انتهای پیام

نظر شما