شناسهٔ خبر: 31876097 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

معرفی کتاب؛

«مجموعه مقالات دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای»

صاحب‌خبر -

«مجموعه مقالات دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نظام مقتدر انقلاب اسلامی ایران برای پویایی بیشتر و حضورحداکثری در مناسبات سیاسی خارجی نیازمند به تقویت حوزه دفاعی است. هر چقدر در این زمینه رشد داشته باشیم؛ سبب ایجاد هیمنه ایران اسلامی در دل دشمنان خواهد شد. اما توانمندسازی دفاعی ایران اسلامی مراتب و ویژگی‌هایی دارد که باید در نظر گرفته شود.

چرا که ترسیم نقشه راه باید از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته و مسیرهای محقق شدن برنامه‌های دفاعی توسط ایشان صورت می‌گیرد و مسئولین حوزه دفاعی باید در این مسیر حرکت کنند. از همین جهت تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری در اوضاع کنونی ضروری است. انتشارات «دفاع» با این هدف اقدام به انتشار مجموعه آثاری تحت عنوان «تبیین اندیشه دفاعی» کرده است که می‌تواند حرکت به سمت هدفی غایی که رهبر انقلاب انتظار دارد را روشن کند. کتاب «مجموعه مقالات دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای» نیز یکی از کتاب‌های این مجموعه است.

در مقدمه کتاب آمده است:

«هنگامی که اندیشمندان سیاسی درباره منابع قدرت دولت‌ها سخن می‌گویند، توان نظامی و قدرت نیروهای مسلح یک دولت را عنصر اساسی در معادله قدرت بیان کرده و نسبت به  سایر منابع همچون موقعیت جغرافیایی، توان اقتصادی، علم و جمعیت آن را مهم‌ترین مؤلفه در اعمال قدرت دولت در عرصه ملی و بین‌المللی قلمداد می‌کنند. در دوران مدرن و با درک  بیشتر اهمیت و جایگاه قدرت ملی از سوی ملت‌ها و دولت‌ها، شاهد گسترش روی کرده‌ای نظری و عملی پیرامون آن نیز بوده‌ایم روی کرد نظر با محوریت دانشمندان و نظریه پردازان خود را در قالب نظریه پردازی‌هایی پیرامون مفهوم قدرت و قدرت ملی نشان می‌دهند و روی کرد عملی با محوریت حکومت‌ها و دولت‌ها به اجرا در می‌آیند.

با مروری بر اندیشه‌های راهبردی مقام معظم رهبری شاهد اهتمام به مفهوم قدرت ملی از هر دو منظر نظری و عملی هستیم. در حقیقت راهبردها و سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در راستای اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) که الهام  یافته از مکتب دفاعی اسلام ناب محمدی) ص) است، قراردارد. لذا کنکاش در اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای جهت احصاء و راهبردی نمودن استراتژیهای دفاعی مناسب در مقابله با تهدیدها و تهاجم دشمنان انقلاب جزء وظایف و مأموریت‌های ذاتی مسئولان، محققان و کارکنان نیروهای مسلح می باشد. به همین مناسبت سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشت‌یبانی نیروهای مسلح  بر خود لازم دانسته تا به این مأموریت خطیر و وظیفه ذاتی توجه نموده و به آن بپردازد.»

کتاب «مجموعه مقالات دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای» حاوی 18 مقاله از نویسندگان و صاحبنظران متعددی است که شامل مواردزیر است:

«الگوی دفاع قابلیت محور و توانمندساز در اندیشه مقام معظم رهبری» نوشته «محسن مرادیان»

«دفاع  قابلیت محور و توانمندساز از نظر قرآن کریم و روایات معصومین» نوشته «زهاد هاشمیان فرد»

«بازشناسی مفهومی و مصداقیِ اندیشۀ  دفاعیِ مقام معظم رهبری با نظریۀ رئالیسم تدافعیِ اخلاقی» نوشته «مسعود رضایی»

«تغییر رویکرد تهدیدمحوری به قابلیت محوری در برنامه‌ریزی دفاعی با تأکید بر اندیشه‌های امام خامنه‌ای» نوشته «علی قنبری‌نسب»، «رضا حسنوی»، «ابوالفضل مجیدی»، «محمدحسن عطایی» و «سهیلا مردای نژاد»

«علم و فنآوری درونزا و دفاع  قابلیت محور و توانمندساز در اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای» نوشته «علی نقی طالبی» و «علی منصوری»

«مطالعه تطبیقی دردفاع قابلیت محور و توانمندساز در منظومه فکری امام خامنه‌ای» نوشته «علی قادری»

«نقش بسیج در دکترین دفاعی قابلیت محور و توانمندساز با تأکید بر آراء و اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای» نوشته «سعید پیرمحمدی»، «محمد ابوالفتحی»، «اکبر پیرمحمدی»

«توانمندسازی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تجارب دفاع مقدس و جایگاه فرماندهی در اندیشۀ دفاعی حضرت امام خامنه‌ای» نوشته «علی اکبر علیزاده» و «محمدعلی رحمانی»

«واکاوی نقش اقوام ایرانی در ایجاد انسجام ملی و دفاع توانمند ساز، مبتنی بر اندیشه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با تأکید بر قوم آذری» نوشته «صفرعلی لطفی»

«اصول و راه کارهای توانمندسازی دفاعی در اندیشه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با تأکید بر دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران» نوشته «علیرضا مظفری نیکو»، «علیرضا قاسمی» و «حمید ایرانی»

«دفاع قابلیت محور و توانمندساز در اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) از منظر پدافند غیرعامل» نوشته «سجاد عابدی»

«بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت جهادی با مروری بر دیدگاه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای» نوشته «ابوتراب علیرضایی» و «امین پاشایی هولاسو»

«تبیین اندیشه‌های دفاعی و مؤلفه‌های مادی و معنوی قدرت ملّی نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه حضرت امام خامنه» نوشته «بهزاد پور نقدی»، «ابوالفضل پور منافی»، «سید احمد خلیلی جولرستانی»

«نگرشی بر عامل برترساز معنویت در اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای» نوشته «عباسعلی فرزندی» و «رضا کرم‌نیا»

«جایگاه تأمین اجتماعی در ایجاد امنیت، دفاع قابلیت محور و توانمندساز از دیدگاه مقام معظم رهبری» نوشته «اصغر حقیقی» و «قاسم صانعی»

«عامل برتر ساز قابلیت دفاعی کشور: استراتژی تئوری داده بنیاد متنی» نوشته «مصطفی لطفی جلال آبادی»

«مبانی، مفاهیم و اصول دفاع  قابلیت محور و توانمندساز دراندیشه امام خامنه‌ای» نوشته «سولماز فرشیدپور» و «سیدمهدی شفاعتیان»

«بررسی رابطه بین قومیت‌ها و انسجام ملی با دفاع قابلیت محور و توانمندساز» نوشته «فارس عبدی»

«مجموعه مقالات دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای» در 525 صفحه مصور به قلم جمعی از نویسندگان تالیف و توسط انتشارات «دفاع» در 1500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما