شناسهٔ خبر: 31875369 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بالاگرفتن ماجرای سرقت ادبی حمید هیراد/ خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند

در این گزارش اتفاقات مهم موسیقیایی کشور در فروردین ۹۷ را مشاهده بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به اتفاقاتی که در فروردین ۹۷ در عرصه موسیقی کشورمان رخ داد، اشاره می‌کنیم. در این ماه بیشتر حواشی معطوف به حمید هیراد و ماجرای سرقت ادبی او در برخی از اشعار قطعاتش بود.

سرقت ادبی، آغازی بر حواشی بی شمار هیراد

شاید هیراد جنجالی‌ترین و پر حاشیه‌ترین خواننده سال ۹۷ بود. موضوع سرقت ادبی و پویش نه به سرقت ادبی، همان اتفاقی بود که حمید هیراد، خواننده پاپ را در ابتدای سال ۹۷ به حاشیه‌ای بزرگ برد. او در برخی اشعار که به نام خودش منتشر کرده بود، بخشی را از ابیات شاعران دیگر استفاده می‌کرد و این موضوع، شکایت‌ها و اعتراضات اهالی شعر و ادب را به همراه داشت که حتی گفته می‌شد، کار به دادگاه کشیده می‌شود. در این خصوص کمپینی با نام نه به سرقت ادبی هم شکل گرفت.

پس از این شکایت ها، سرانجام هیراد که مصاحبه‌ای نمی‌کرد، بیانیه‌ای صادر کرد و از شاعران عذر خواهی کرد و گفت: «چندی قبل هم در مصاحبه مکتوبی، بی آنکه داعیه کارشناسی داشته باشم، گفته بودم که استفاده عینی از بخشی از سروده شاعری یا تغییر یافته بیتی از ترانه‌ای یا بهره مندی محتوایی از شعر سراینده محترمی، منحصر به کار بنده نیست و سابقه‌ای طولانی در ادب فارسی دارد و نمونه‌های این بهره مندی اینجانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، از جمله شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور قرار گرفته است و نمونه‌های این به اصطلاح «تدوین» و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا و یا مشروط نمودن تولید این آثار، مواجه نشده اند و طبعا مثل سایر آثار دارای مجوز در این کشور، دارای سابقه‌های مستند در دفتر موسیقی وزارت ارشاد است.»

آغاز حواشی هیراد از سرقت ادبی / خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند

پس از این بیانیه هم، محمدعلی بهمنی، رئیس شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد در مصاحبه‌ای گفت: «ایشان (هیراد) اشتباه کرده و عذرخواهی هم کرده است. از طرفی رضایت برخی از شاعران که معترض شده بودند نیز جلب شده است. دو شاعر دیگر نیز به زودی حقوق مربوط به آثارشان را دریافت خواهند کرد تا این ماجرا خاتمه پیدا کند.»

در همین راستا عصر روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه جلسه‌ای میان شاعران معترض و مسئولان موسسه آوازی نو در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد که در پایان موسسه آوازی نو و حمید هیراد با امضای یک متن عذرخواهی از شاعران و ترانه‌سرایان تعهد دادند تا کلیه حقوق مادی و معنوی را بپردازند. همچنین در راستای توهین محمد ناصری، مدیر برنامه حمید هیراد این شخص به دلیل توهین‌های زشت و ناپسند به شاعران از کار خود اخراج شد.

متن نامه امضاشده به شرح زیر است:

«به‌نام دوست
و با تقدیم احترام به محضر مردم شریف ایران

به‌دنبال اعتراضات پیش‌آمده توسط شعرا و ادبای عزیز کشور مبنی بر استفاده بدون مجوز ابیات برخی شاعران
۱ ـ. مهتاب یغما
۲ ـ. سحر رنجبر
۳ ـ. شهرام سببی
۴ ـ. اکبر قنبرزاده
۵ ـ. آریا صلاحی

آغاز حواشی هیراد از سرقت ادبی / خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند

در پنج ترانه اجرا شده توسط آقای حمید هیراد و بعضا تغییر و یا تحریف واژگان آن‌ها موسسه آوازی نو به‌عنوان مسئول و صاحب‌امتیاز آثار هنری جناب آقای حمید هیراد ضمن آنکه پیش از هرچیز به‌عنوان یک موسسه هنری خود را مکلف به رعایت مرز‌ها اخلاق و فرهنگ و قانون دانسته و با اعتقاد به آنکه فعالیت‌های فرهنگی باید نمونه بارز اخلاق و ادب باشد، از کلیه شاعران که ابیاتی از آثار ایشان بدون اخذ مجوز در آثار آقای حمید هیراد مورد استفاده قرار گرفته ضمن دلجویی از آن عزیزان خود را مکلف به احقاق حقوق مادی و معنوی ایشان می‌داند.»

انتصاب مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، با حکم احمد صدری دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، صادق چراغی به عنوان مدیر روابط عمومی این جشنواره منصوب شد.

آغاز حواشی هیراد از سرقت ادبی / خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند

صادق چراغی پژوهشگر، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «ایل»، تجربه فعالیت در حوزه موسیقی را دارد و در سوابق کاری وی، مدرک درجه ۲ هنری از وزارت ارشاد، تهیه و تولید برنامه پژوهشی ایل بانگ در زمینۀ موسیقی ایرانی از رادیو فرهنگ (در حال حاضر)، ساخت بیش از ۱۰۰ قسمت از موسیقی مستند ایران به کارگردانی «حمید مجتهدی»، انتشار آلبوم‌های «از خشت و خاک» و «روی در آفتاب» با صدای علیرضا قربانی، عضویت در شورای سیاست‌گذاری رادیو در سال‌های ۹۰ و ۹۱، ساخت و تولید موسیقی سریال «تفنگ سرپُر» و نمایش‌های «شیخ صنعان» و «بانوی خیال» و مشاور و کارشناس برنامه موسیقی اقوام شبکه تلویزیونی سحر به چشم می‌خورد.

آلبوم لبریز با صدای سالار عقیلی منتشر شد

آلبوم موسیقی «لبریز» با صدای سالار عقیلی منتشر شد. این آلبوم تازه‌ترین اثر به آهنگسازی مجید درخشانی، خوانندگی سالار عقیلی و دکلمه خوانی نصر الله مدقالچی است. «لبریز» در قالب ۹ قطعه تصنیف «بال در بال خیال»، دکلمه «لبریز.. دوشیزه‌تر از خنده ات»، تصنیف «دیوارها»، دکلمه «چکیده»، بی کلام «بال در بال خیال» و دکلمه «ساکت و سرد»، تصنیف «خوشه‌های گندم»، دکلمه «دیوارها»، دکلمه «مرداب دلگیر.. بی کلام دیوارها» و دکلمه «بوی تند وزیده. بی کلام خوشه‌های گندم»، بر سروده‌هایی از دکتر سیاوش کُرد و سام کُرد به اجرا در آمده است.

آغاز حواشی هیراد از سرقت ادبی / خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند

ثابت نیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران شد

بعد از تغییر و تحولات در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پس از جایگزینی «سید محمد مجتبی حسینی» به جای «علی مرادخانی» در مقام معاونت هنری این وزارتخانه رخ داد، «بهرام جمالی» نیز از مدیریت انجمن موسیقی کنار رفت. هیات امنای انجمن موسیقی ایران علی ثابت‌نیا را به عنوان مدیرعامل این مجموعه منصوب کرد. در توضیح فعالیت‌های مدیرعامل انجمن موسیقی ایران آمده است:

«علی ثابت نیا متولد ۱۳۵۴ و دانش آموخته رشته تاریخ است که پیش از این مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام بوده است.»

«ثابت نیا علاوه بر آشنایی با ردیف دستگاهی و موسیقی مقامی شرق خراسان، ایده پردازی و مدیریت تولید موزه شنیداری آوا‌های آیینی، آلبوم‌های شمسه رضوان، زائر خراسانی، فانوس لالایی، مجموعه آثار مستند و پویانمایی، انتشار کتب نفیس هنری، همچنین دبیری جشنواره‌های ملی تذهیب و نگارگری، تصویرگری نیایش، پژوهش در هنر‌های ایرانی اسلامی، عکس خانه دوست، تئاتر کودک و نوجوان آهوانه و سرود آوای رضوان را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.»

خوانندگان سرود ایران در جام جهانی مشخص شدند

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال طی یک نشست رسانه‌ای که بعدازظهر روز دوشنبه ۲۷ فروردین در فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ضمن معرفی آهنگساز و خواننده سرود تیم ملی در جام جهانی برنامه‌های فرهنگی تیم ملی فوتبال کشورمان در این رویداد را تشریح کردند.

آغاز حواشی هیراد از سرقت ادبی / خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در این نشست گفت: این کار اتفاق بزرگی است که قرار است خرداد ما امسال کلید بخورد. بر همین اساس اولین کاری که تولید شد با آهنگسازی بابک زرین و خوانندگی سالار عقیلی شکل گرفت که این روز‌ها نیز در حال اتمام است. دومین کار هم با آهنگسازی شهرداد روحانی و خوانندگی علیرضا قربانی است که هر دو این اثر با رهبری شهرداد روحانی تولید می‌شود. سومین کاری که قرار است تولید شود مربوط به اثری به آهنگسازی فریدون شهبازیان است که درباره این اثر خواننده بعد از پایان کار معرفی می‌شود.

صفی پور ادامه داد: بنیاد رودکی ماموریتی برای تولید موسیقی پاپ ندارد و آنچه برای ما مهم است تولید آثاری در حوزه موسیقی ارکسترال با زمینه ایرانی است که امیدوارم مخاطبان از شنیدن آن لذت لازم را ببرند.

البته علیرضا قربانی چندی بعد از خواندن این قطعه کناره گیری کرد و قطعه «یازده ستاره» با صدای عقیلی سرود رسمی و شناخته شده ایران لقب گرفت. هر چند انتقادات فراوانی نسبت به این سرود شد.

رونمایی از آثار ماندگار چکناواریان در تالار وحدت

مراسم رونمایی از آثار برگزیده لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبرارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان، سه شنبه ۲۸ فروردین در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم که با حضور لوریس چکناواریان و تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی، تئاتر و سینمای کشورمان برپا شد، از پانزده اثر صوتی و تصویری این آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته در قالب سیزده اثر صوتی و دو اثر تصویری رونمایی شد.

آغاز حواشی هیراد از سرقت ادبی / خوانندگان سرود جام جهانی معرفی شدند

رونمایی از آثار لوریس چکناواریان و جشن امضای آثار وی، از بخش‌های دیگر این مراسم را تشکیل می‌داد. چکناواریان در این مراسم ضمن تشکر از حضور هنرمندان گفت: «من اندازه موهایم عاشق شده‌ام، اندازه اقیانوس اشک ریختم و اندازه آفتاب خندیدم. بازهم باید بگویم که هنوز هیچ چیزی بلد نیستم. به راستی که این دنیا به قدری جالب است که من هنوز نمی‌دانم باید به آموختن چه چیزی مشغول باشم. من خودم را هیچ وقت جدی نگرفتم، اما کارم را همیشه جدی می‌گیرم.»

اتفاقات مهمی که در فروردین ۹۷ برای موسیقی رخ داد

نظر شما