شناسهٔ خبر: 31873119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی: نباید سرمایه اجتماعی را از دست داد

مشهد- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: می بایست همه تلاشها در جهت اعتمادسازی، حفظ، تحکیم و گسترش سرمایه اجتماعی باشد زیرا نباید سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه پیش از سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور انبوه زائران و مجاوران در مشهد افزود: تلاش کرده ایم از هر اقدامی که هزینه اجتماعی دارد پرهیز نموده و از هر کاری که منتج به افزایش سرمایه اجتماعی باشد حمایت کنیم.
وی ادامه داد: بر این اساس نباید سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم بلکه تمام تلاشها می بایست معطوف به اعتمادسازی و در جهت حفظ سرمایه اجتماعی باشد و از هر گونه هزینه اجتماعی خودداری شود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: جوانان عزیز ایران اسلامی از رویشهای انقلاب هستند بطوری که امروز بسیاری از معتکفان زن و مرد را همین قشر تشکیل می دهند و این از افتخارات نظام مقدس اسلامی است.
وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته ظرف سه سال اخیر در چارچوب فعالیتهای آستان قدس رضوی با تاکید بر 'زائرمحوری' اشاره کرد و 'توسعه زیارت و خدمت به زائران رضوی، توجه به حوزه فرهنگ، پاسخگویی به درخواست نیازمندان، اقدامات اقتصادی و نیز ایجاد جریان خادمیاری و خدمتگزاری به نام امام رضا(ع)' را عمده ترین آنها برشمرد.
حجت الاسلام رئیسی افزود: طی این مدت اقدامات زیادی در جهت توسعه زیارت و خدمت به زائران رضوی انجام شد و توجه به زائر و زیارت با هدف ایجاد زمینه برای زیارت دلنشین همچنان در برنامه آستان قدس رضوی دنبال می شود. تغییراتی که در کالبد حرم مطهر رضوی طی سه سال اخیر صورت گرفته با حفظ این بنای ملکوتی در راستای تسهیل امر زیارت بوده است.
وی به تعریف امر زیارت از مبدا تا مبدا اشاره و بیان کرد: خود را موظف به تسهیل در امر زیارت می دانیم لذا با تلاش برای حضور زائران در حرم رضوی به ویژه زائران نیازمند طی این مدت افزون بر یک میلیون زائر اولی به زیارت حرم امام رضا(ع) مشرف شدند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در این چارچوب محل اسکان، تغذیه و وسیله رفت و آمد فراهم آمد و 'زائرشهر' با گنجایش افزون بر 20 هزار زائر ساخته شد. همچنین زائرسرایی در مشهد ایجاد شد که زمینه اسکان و بهره برداری 30 هزار زائر از اقشار محروم و افراد کم درآمد را فراهم کرده است.
وی گفت: اقدامات برای رفاه و خدمت به زائران باعث شده ظرف سه سال اخیر نذورات در آستان قدس به دو برابر افزایش یابد. همچنین شمار موقوفات که سال 1394 چهار رقبه وقفی بود امروز به 82 رقبه موقوفی رسیده و نیز اطعام زائران سه برابر شده است.
حجت الاسلام رئیسی به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگی نیز اشاره و بیان کرد: به منظور غنا بخشیدن به اوقات زائران آستان حضرت رضا(ع) به ویژه نوجوانان و جوانان چهار مرکز در مشهد به عنوان 'مراکز فرهنگی و تربیتی' تاسیس شد تا در این چارچوب معرفت افزایی و بصیرت افزایی محقق شود. همچنین باغ بیلدر تبدیل به مرکزی در همین رستا شد که تاکنون 70 هزار نفر از این مکان استفاده کرده اند. باغ امام رضا(ع) نیز با عنوان 'باغ خاتون' در اختیار بانوان قرار گرفته و نیز مجتمع دانشجویی برای همه دانشجویان در سراسر کشور برپا شده است.
وی افزود: در همین راستا باغی چهار هکتاری در تهران به مرکزی برای تربیت مربیان تبدیل شد. تعداد مهدالرضا از 72 واحد به 157 واحد رسید و نیز مراکز مشاوره جوانان با بهره گیری از دهها روانشناس مجرب برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مشهد تاسیس شد که در سراسر کشور توسعه می یابند
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه امام رضا(ع) را بنیانگذار گفت و گوی بین ادیان توصیف و بیان کرد: در این چارچوب آستان قدس ا نشستهای علمی را در چند کشور برگزار نمود و در نهایت همایشهای گفت و گوی بین ادیان ابراهیمی و گفت و گوی میان اعتاب مقدسه برپا شد و هم اینک مقدمه دیپلماسی زیارت ایجاد شده است. بر همین اساس امروز 'هفته فرهنگ رضوی' و جشنواره زیر سایه خورشید در سطح کشورهای بسیاری راه اندازی شده و دیگران تحت شعاع این کار قرار گرفته اند.
وی افزایش هشت برابری آموزش قرآن، دو برابری مبلغان فرهنگی و ارتباطات روزافزون با تشکلهای فرهنگی به ویژه دانشجویان، جوانان و طلاب را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی ذکر و بیان کرد: همچنین در حکم تولیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توجه به نیازمندان تاکید شد لذا موظفیم گره از کار هر کسی که نیازمند است و به هر دلیلی به حرم رضوی می آید به هر طریق ممکن بگشاییم.
حجت الاسلام رئیسی افزود: همچنین تاکنون افزون بر سه هزار گروه جهادی در سراسر کشور از طریق آستان قدس حمایت شده اند و کار جهادی در سراسر کشور با همکاری دانشجویان و طلاب و فرهنگیان صورت گرفته است. همچنین کار ساخت 600 واحد مسکونی در قالب مسکن جوانان در حال انجام است که مرحله نخست آن در شرف بهره برداری است.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز همیشه آستان قدس مورد سئوال بوده که چقدر درآمد دارد و چقدر هزینه می کند لذا سامانه ای تحت عنوان 'سامانه شفافیت اقتصادی' تاسیس شد که همه فعالیتهای شرکتهای اقتصادی آستان از طریق آن به صورت شفاف روی شبکه وب قرار گرفته است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: همچنین شبکه عظیمی به عنوان خدمت تشکیل شد زیرا خدمت، خادم و مخدوم فقط منحصر به فضای حرم رضوی نیست لذا امروز افزون بر 200 هزار نفر در سامانه خدمت آستان قدس رضوی ثبت شده اند و در دیار خود گره از کار نیازمندان باز می کنند. امروز همین حرکت خادمیاری تبدیل به موجی از خدمت در سراسر کشور شده است.
وی همچنین اظهار داشت: امید است خداوند متعال به برکت این زمان طولانی و به برکت این مکان برکاتش را بر جمع و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نازل فرماید. صمیمانه به عنوان خادم از طرف همه مسئولان، علما، نماینده ولی فقیه در استان، مسئولان عالی خراسان رضوی استان و خادمان مخلص آستان قدس رضوی مقدم پربرکت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را گرامی می داریم. امید است سخنان راهبردی معظم له در روز اول سال و در کنار مضجع نورانی امام رضا(ع) برای همه امت اسلامی و مردم عزیز چراغ راهی باشد برای برنامه ریزی و حرکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی.
1858/7489

نظر شما