شناسهٔ خبر: 31872882 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزیده اخبارمهم فروردین پارسال؛

رانندگان هر دوساعت یکبار استراحت کنند / گرانفروشی و کم فروشی رکورد زد / آلودگی هوا روی خط قرمز

در سالی که گذشت وعده هایی از سوی مسئولان داده شد که بعضی به عمل رسید و بعضی فقط در قالب سخن و حرف ماند . در این میان اتفاقاتی رخ داد که بعضی خوشحال کننده بود و بعضی غم انگیز . در کل سال 97 یکی از خاص ترین سال های تاریخ زندگی ایرانیان است که دشوار گذشت ولی طی شد و این روزها ؛امید ایرانیان به سال 98 است که آرزو می کنند که آرام باشد و خوش .

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ؛ در سلسله گزارش های "تقویم 97" هر روز اخبار مهم یک ماه سال گذشته را از نظرمی گذرایم .امروز نگاهی داریم به فروردین ماه .

سال گذشته انحراف به چپ عامل اصلی تصادفات مرگبار نوروزی اعلام شد

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در آن روزها  گفت: سهم تصادفات از شکل واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی افزایش یافته است و در روز اول فروردین این رقم به ۴۷ درصد رسید.

اگر رانندگان هر دو ساعت یکبار ۱۵ دقیقه استراحت کنند حتما شرایط بهتری برای رانندگی ایجاد می شود.

سردار امیری یکی از علل اصلی تصادفات مرگبار طی روزهای اول نوروز را انحراف به چپ دانست

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که ۹۰ درصد راههای کشور دوطرفه است و جداکننده وسط ندارد، تاکید کرد راننده اگر یک لحظه خطا کرده و انحراف به چپ برود می تواند تصادف رخ به رخ ایجاد کند که این تصادف بسیار سنگین خواهد بود لذا توصیه می کنیم رانندگان حتما با صبر و حوصله تردد کنند

 

راه اندازی تاکسی گردشگری

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران در روزهای اول فروردین ماه سال گذشته گفت: با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران، برنامه هایی برای ایجاد و راه اندازی "تاکسی گردشگردی "در دستور کار داریم.

علیرضا قنادان در بازدید از ستاد نوروزی گردشگری شهرداری تهران در سال 97 اظهار داشت: تهران به عنوان پایتخت کشور  دارای ظرفیت بی بدیل گردشگری است و باید از نظر زیر ساخت های گردشگری تقویت شود،ما نیز در سازمان تاکسیرانی به دنبال راه اندازی "تاکسی گردشگری"هستیم و توافقات اولیه با ستاد گردشگری شهرداری تهران  صورت گرفته است.

جریمه های نوروزی تعزیرات از مرز ۲۱۲ میلیارد گذشت

سخنگوی طرح نظارت نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۲۱۲ میلیارد تومانی متخلفان در ۲۱ روز نخست اجرای طرح نوروزی این سازمان خبر داد.

سید یاسر رایگانی سخنگوی طرح نظارت نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به تشکیل ۲۷ هزار و ۳۳۶ پرونده تخلف در ۲۱ روز نخست اجرای طرح مذکور، گفت: متخلفین در حوزه کالا و خدمات، بهداشت، درمان، دارو و دامپزشکی و قاچاق کالا و ارز به پرداخت ۲۱۲ میلیارد و ۴۵۶ میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

رایگانی تصریح کرد: بیشترین پرونده های متشکله در حوزه کالا و خدمات (صنفی، غیرصنفی و دولتی) اعم از گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور بوده است و استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، مازندران، گیلان، لرستان،کرمانشاه و خوزستان بیشترین پرونده های تشکیل شده را داشتند.

وی در پایان با اشاره به اینکه رویکرد این سازمان پیشگیری از تخلفات است و سازمان تعزیرات یک سازمان پرونده محور نیست، تصریح کرد: در ۲۱ روز نخست اجرای طرح نظارتی سازمان با همراهی سایر دستگاه های نظارتی سعیمان بر این بوده

 

آلودگی هوای نوروزی تهران در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است

به گفته حسینی در شرایطی که هوای نوروز هر سال شامل باکیفیت ترین روزهای سال بود و بیشترین روزهای پاک سال را در خود جای می داد، پارسال (نوروز سال 97) هوا روی بد خود را به پایتخت نشینان نشان داد و تا ۱۱ فروردین، هوا ۵ روز ناسالم برای گروه های حساس بود که این رکوردی منفی طی ۱۰ سال اخیر بشمار می رود. همچنین ۱۲ فروردین طبق پیش بینی ها هوا آلوده بود.

افزایش ۱۷ درصدی آتش سوزی در تعطیلات سال نو

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تشکیل ۱۷۹ پرونده قضایی در ایام نوروز خبر داد و گفت: ۳۰۸ متخلف محیط زیست در جریان طرح نوروزی یگان محیط زیست دستگیر و به محاکم قضایی تحویل داده شدند.

فرمانده یگان حفاظت گفت: در طرح نوروزی ۲۰ روزه یگان حفاظت محیط زیست ۵۱۶ مورد کشفیات داشتیم که نسبت به سال قبل افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد همچنین در این مدت تعداد بازدیدکنندگان داخلی از مناطق چهارگانه و موزه‌های محیط زیست سراسر کشور به ۴۴۶ هزار و ۲۱۵ نفر رسید. تعداد بازدیدکنندگان خارجی ۶۸۵ نفر بود بنابراین تعداد بازدیدکنندگان داخلی ۲۱ درصد و تعداد بازدید کنندگان خارجی ۱۸ درصد افزایش داشت.

فرمانده یگان محیط زیست کشور با اشاره به آتش سوزی‌های صورت گرفته در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در ایام تعطیلات نوروز اظهار کرد: متاسفانه به دلیل خشکسالی و کم بارشی‌ها همچنین افزایش دما شاهد آتش سوزی در ۱۲ میلیون ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع از عرصه‌های محیط زیست بودیم. اطفای این آتش سوزی‌ها به‌طور شبانه روزی از سوی محیط بانان پیگیری شد البته جنگلبان‌ها و مردم محلی نیز بسیار کمک رسان بودند.

وی با اشاره به اینکه در اطفای آتش سوزی‌های محیط زیست از بالگرد استفاده کردیم، گفت: مساحت آتش سوزی‌های مناطق تحت مدیریت محیط زیست نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشت و علت عمده آتش سوزی‌ها علاوه بر کم بارشی و افزایش دما به بی احتیاطی مسافران بر می‌گردد.۹۰ درصد آتش سوزی‌ها در استان‌های مازندران و گیلان صورت گرفت.

 مطرح شدن  انتقال آب وان به دریاچه ارومیه

انتقال آب دریاچه وان در ترکیه به دریاچه ارومیه گرچه موضوع تازه‌ای نیست و از سال پیش بحث‌هایی در این باره وجود داشت اما اظهارات مختلف، این موضوع را به صدر اخبارتبدیل کرد.

تابستان سال ۹۵، عیسی کلانتری - رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه - خبر از آغاز مطالعات انتقال آب وان به  دریاچه ارومیه را داده بود و بیان داشت : کشور ترکیه به انتقال آب از دریاچه وان متمایل است. بخشی از مطالعات این طرح صورت گرفته و در حال تکمیل است. مطالعات این پروژه از لحاظ شیمیایی توسط دانشگاه‌های مراغه، تربیت مدرس و ارومیه صورت گرفته و نتایج آن به سوئیس ارسال شده است.

کلانتری همچنین با اشاره به اینکه شوری دریاچه وان کمتر از دریاچه ارومیه است ، تاکید کرد که « PH دریاچه وان ۹.۲ است و PH دریاچه ارومیه ۷.۴ است بنابراین از لحاظ شیمیایی ترکیب آنها مشکلی ندارد. مطالعات بخش بیولوژیک این پروژه در حال انجام است که در صورت مثبت بودن نتایج آن وارد مذاکره با کشور ترکیه خواهیم شد و اگر بتوانیم ۱.۵ تا دو میلیارد متر مکعب آب از دریاچه وان وارد دریاچه ارومیه کنیم، اتفاق خوبی خواهد بود.

واریز 22 میلیون ریال به حساب زلزله زدگان کرمانشاه

رییس سازمان هلال احمر در فروردین گذشته گفت: بر اساس برآوردها قرار است تا به 30 هزار خانواده زلزله زده کرمانشاه 2 میلیون و 200 هزار تومان مبلغ را واریز کنیم تا آنها بتوانند خود بخشی از نیازهایشان را خریداری کنند. ما تلاش می‌کنیم تا به سرعت این پول واریز شود و طی روزهای این هفته و یا هفته آینده این کار انجام گیرد.

پیوندی ابراز کرد: در ایام نوروز 5500 نیروی امدادگر و داوطلب درگیر امداد و نجات بوده و 3500 ناوگان و ترابری ما مشغول خدمت رسانی بودند که نسبت به سال قبل ظرفیت لجستیک ، ترابری و نفرات ما سه درصد افزایش داشت.  همچنین با توجه به رفت آمد بیشتری که مردم داشتند ماموریت ‌های ما  9 تا 10 درصد افزایش پیدا کرد.

وی  با اشاره به این که بیشترین ماموریت‌ها در روز 13 فروردین انجام شد به فعالیت‌های امداد هوایی اشاره کرد و گفت:‌در این بخش سال پرکاری را داشتیم و در 20 روز بالگردهای ما 343 ساعت پرواز در حوادث کوهستان، دریایی و ترافیکی حضور پیدا کردند و این امر باعث شد تا امدادگران زودتر در صحنه حاضر شوند و با انتقال سریع‌تر مصدومان از میزان تلفات کم کنند. همچنین بیشترین مأموریت‌های ما دراستان‌های مازندران، فارس خوزستان و اهواز صورت گرفت.

رسیدگی و تعیین تکلیف املاک فاقد مجوز حریم تهران در سال جاری

مدیرکل حریم شهرداری تهران با اشاره به مهم ترین برنامه های مدیریت شهری در بخش حریم  در فروردین ماه سال گذشته وعده داد: با توجه به جلسه ای که نوروز امسال با معاون دادستان تهران داشته ایم، مقرر شد رسیدگی به وضعیت املاک فاقد مجوز و تعیین تکلیف آن ها در سال ٩٧ در دستور کار قرار بگیرد.

حسین خانلری با اشاره به اولویت های سال 97 در بخش صیانت از حریم پایتخت اظهار کرد: در نخستین روزهای سال جاری به منظور هماهنگی و هم افزایی با سایر ارگان ها و دستگاه های تصمیم گیر در حریم شهر تهران، نشست های مشترکی را با حضور فرماندار شهرستان تهران  و فرماندار شمیران  برگزار کردیم.

حریق در ۱۵۰ هکتار از منابع طبیعی شمال کشور

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ضمن اعلام میزان خسارت وارد شده به جنگل‌های شمالی کشور در پی آتش‌سوزی‌های ایام نوروز گفت: علاوه بر استان‌های شمالی، آتش‌سوزی‌هایی به صورت پراکنده در نقاط دیگر کشور داشتیم.

سرهنگ قاسم سبزعلی افزود: وسعت آتش‌سوزی‌ها در نوروزدر منابع طبیعی استان‌های شمالی کشور نزدیک به ۱۵۰ هکتاربود که عمده آن در قسمت‌های جنگلی رخ داد.۱۰ درصد از این مساحت دچار آسیب جدی شد و سوخت ولی در سایر نقاط جنگلی که دچار آتش‌سوزی شدند با اقدامات انجام شده برای اطفای حریق خوشبختانه آسیب جدی به قسمت تنه‌ای درختان وارد نشد.

وی با اشاره به اینکه در شروع سال جدید افزایش دما و وزش بادهای گرم را شاهد بودیم، گفت: این عامل جوی در استان‌های شمالی سبب گسترش آتش شد ولی شروع آتش‌ها عامل انسانی داشت که برای طبخ غذا، شکار یا سهل‌انگاری دامداران اتفاق افتاد و وزش باد سبب می‌شد که آتش به مناطق صعب العبور برسد و کار اطفای حریق را سخت کند.

سهم ۴ درصدی اهدای خون زنان

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: بیش از ۱۰ هزار شهروند تهرانی در نوروز ۱۳۹۷ به مراکز اهدای خون مراجعه کرده و ۸ هزار و ۳۶۴ نفر خون، پلاکت و یا پلاسما اهدا کردند.

دکتر سیدمرتضی طباطبایی گفت: در ۱۳ روز ابتدایی سال ۱۳۹۷، ۱۰ هزار و ۲۲۸ نفر به شش مرکز فعال این استان مراجعه کردند و در مجموع ۸ هزار و ۳۶ واحد خون، ۲۷۵ واحد پلاکت و ۱۴۳ واحد پلاسما اهدا شد.

 

نظر شما