شناسهٔ خبر: 31872686 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

با کی روش متوجه قدرت ایران نشدیم / به کلوپ و گواردیولا علاقه دارم / امیدوارم استقلال برنده دربی باشد

کاپیتان سابق استقلال تهران امیدوار است شاگردان وینفرد شفر برنده دربی فروردین ماه باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

با کی روش متوجه قدرت ایران نشدیم / به کلوپ و گواردیولا علاقه دارم / امیدوارم استقلال برنده دربی باشد

کاپیتان سابق استقلال تهران امیدوار است شاگردان وینفرد شفر برنده دربی فروردین ماه باشند.

به گزارش خبرنگار ورزش ایلنا، تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان بعد از چند سال با سرمربی به لیگ برتر برگشت که در لیگ یک هفته‌های صدرنشین بود و از هفته اول مدعی رسیدن به درجه اول فوتبال ایران بود. با محمود فکری که به غیر از نفت در سال گذشته در شاهین شهرداری بوشهر و سرخپوشان پاکدشت حضور داشت گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

*سال ۹۷ برای شما چطور سپری شد؟

برای من تقریباً دو وجهه داشت. یکی قهرمانی با نفت مسجدسلیمان در لیگ دسته اول که خاطره بسیار خوبی بود. از طرف دیگر می توانستم با همان تیم در لیگ برتر شروع جدیدی داشته باشم اما متاسفانه اتفاق نیفتاد.

دلیل جدایی شما چه بود. تیم خیلی خوبی داشتید و بعد از جدایی شما هرگز به تیم سابق تبدیل نشد. دلیل جدایی شما مشکلات مالی بود؟

نه به خاطر مشکلات مالی نبود. دلیل آن این بود که با مدیرعامل وقت نتوانستم کنار بیایم. به همین دلیل از آن تیم جدا شدم.

*بعد از این اتفاق دوباره به لیگ یک برگشتید.

بله به تیم شاهین شهرداری بوشهر رفتم که از لیگ ۲ به لیگ یک آمده بود. یک تیم خیلی خوب و فنی بستیم. هنوز هم تیم خیلی خوبی است و در رتبه دوم جدول قرار دارد. متاسفانه مسئولین صداقت و همکاری لازم را نداشتند. این اتفاق باعث جدایی من شد. این اواخر در تیم سرخپوشان پاکدشت بودم که به دلیل آنکه نتوانستم نتایج مورد نظر را کسب کنم من را برکنار کردند. این اتفاقاتی بود که در سال ۹۷ برای من رخ داد.

*زندگی شخصی چطور بود؟

زندگی شخصی هم همان روال عادی خودش را داشت.

*از لحاظ مالی چطور؟ بسیاری از مردم نسبت به شرایط دلار و بالا و پایین شدن قیمت ها گله داشتند. مطمئنا برای شما هم سال سختی بود.

ممکن است از نظر شخصی از لحاظ مالی مشکلی نداشتم اما به هر حال وقتی می دیدم تعداد مردم نیازمند بیشتر شده است برای من هم عذاب آور بود. فضای بدی برای خود ما به وجود می‌آمد. این اتفاقات روی ما هم تاثیر می‌گذارد و امیدوار هستم آقایان مسئول سال آینده فقط به فکر جیب خودشان نباشند و به فکر حال مردم هم باشند. به این مسئله که قرار است مردم چگونه روزشان را شب کنند هم فکر کنند. در خیلی از خانه‌ها سفره مردم خالی است. مشکلات آنقدر زیاد است شرمنده خانواده خود هستند. در خیلی از جاها با بی‌حجابی برخورد می‌کنند و می‌گویند این همه شهید داده‌ایم تا بی‌حجابی نباشد اما نمی‌دانم آیا آن شهدا نگفتند که دزدی و رانت خواری نباشد؟ یعنی آن همه شهید رفتند تا فقط بی حجابی نباشد؟ امیدوارم در سال‌های آینده این موارد از بین بروند و شاهد چنین مسئله‌ای نباشیم.

*بهترین خاطره شما از سال ۹۷ که در ذهنتان ماندگار شده است چیست؟

بهترین خاطره من قهرمانی با نفت مسجد سلیمان بود که تیم ما توانست به عنوان تیم قهرمان به لیگ برتر صعود کند.

الان هم با آقای مرزبان شرایط نسبتا خوبی دارند. بازی های این تیم را دنبال می کنید؟

شرایط خوبی ندارد و تقریبا در رده پانزدهم قرار دارند. در صورت کم کاری احتمال سقوط هم وجود دارد. اما امیدوارم این اتفاق نیفتد. با خون دل این تیم را بالا آوردیم و به لیگ برتر رساندیم انشالله در نهایت در لیگ برتر بماند.

*سخت ترین خاطره شما از سال ۹۷؟

آدم از همه اتفاقات خوب و بد می‌تواند درس بگیرد. شاید اخراج شدن از سرخپوشان پاکدشت در ظاهر اتفاق بدی بود اما به هر حال همه این اتفاقات درس‌های زندگی است.

*بهترین چیزی که از عید سال گذشته یاد گرفته اید و از آن در ادامه زندگی استفاده می کنید چه بود؟

مهمترین چیز سالم زندگی کردن است. تمام تمرکز من این است که زندگی سالمی داشته باشم. وارد فساد نشوم. امیدوارم بتوانم خودم را در این فضای ناسالم، سالم نگه دارم. تمام تمرکز من در زندگی همین است.

فلسفه حضور ما در دنیا این نیست که فقط در دنیا موفق باشیم و باید آخرت خود را نیز بسازیم. برد و باخت ها، آمدن و رفتن ها، انتخاب و برکنار شدن در زندگی زیاد اتفاق می افتد. اما برای من مهم این است که در تمام سختی ها درست زندگی کنم. امیدوارم در سال جدید و در باقی عمرم این توانایی را داشته باشم که سالم زندگی کنم. مهم این است که روزی حلال برای زن و بچه ام فراهم کنم.

*گفته شده بود بعد از خروج آقای نکونام از نساجی پیشنهاد داشتید. 

صحبت هایی با من شد اما زیاد حالت رسمی نگرفت.

*آیا دوست داشتید سرمربی نساجی شوید؟

بله معلوم است که دوست داشتم اما به هر حال اتفاق نیفتاد.

*در سال ۹۷ دو رویداد مهم فوتبالی داشتیم جام جهانی که اتفاقات عجیبی رخ داد. مثلاً آلمان در مرحله گروهی حذف شد یا قهرمانی فرانسه. در جام جهانی طرفدار کدام تیم بودید؟

طرفدار تیم خاصی نبودم اما تا جایی که می‌توانستم بازی‌ها را دنبال می‌کردم. سعی کردم از ویترین جام جهانی برای یادگیری استفاده کنم. با دیدن بازی ها آدم تجربه زیادی آدم می تواند کسب کند.

*نظر شما در مورد تیم ملی ایران در جام جهانی چه بود؟

بازی تیم در جام جهانی به گونه ای بود که نمی توانستیم با واقعیت فوتبال ایران آشنا شویم. بازی دفاعی قدرت واقعی فوتبال ایران را مشخص نمی‌کند. اگر می‌خواستیم تهاجمی بازی کنیم گل دریافت می‌کردیم و بازی را می باختیم. سیستم تهاجمی تیم ملی ضعیف بود و نمی‌توانستیم هجومی بازی کنیم و فقط روی سیستم دفاعی تیم کار شده بود.

تیم هایی مثل کره جنوبی و ژاپن حتی ممکن بود چند گل دریافت کنند اما می توانستند متوجه شوند با فوتبال دنیا چقدر فاصله دارند و در کجای فوتبال قرار دارند. این اتفاق باعث می‌شود تلاش کنند و خود را به بالا برساند.

در ۸ سالی که آقای کی‌روش بودند راحت به جام جهانی صعود کردیم اما متوجه قدرت واقعی فوتبال ایران نشدیم و نفهمیدیم در کجای دنیا قرار داریم. جلوی بحرین امارات و قطر تدافعی بازی کردیم. البته این تیم‌ها هم پیشرفت داشته‌اند و مثلا قطر مثل ۸ سال پیش تیم ضعیفی نیست.

حتی جلو عمان تدافعی بازی می‌کردیم و روی ضد حمله یک گل می زدیم و بعد یا تعداد گل‌هایمان زیاد می‌شد یا با همان یک گل برنده می‌شد. در برابر تیم های قوی آسیا هم دفاعی بازی می کردیم و این اتفاق باعث می‌شد متوجه نشویم در کجای فوتبال آسیا و دنیا قرار داریم. امیدوارم مربیان جدید هم در فاز تدافعی و هم در فاز هجومی برنامه های مناسب داشته باشند تا بفهمیم در کجای فوتبال آسیا و دنیا قرار داریم.

*در جام ملت‌ها هم باخت بدی به ژاپن داشتیم و در آن رقابت‌ها مشخص شد فوتبال ما کاملا عصبی است.

آنجایی که برد می‌خواهیم قدرت واقعی فوتبال ما مشخص می‌شود. جایی که باید تهاجمی بازی کنیم یا یک گل عقب هستیم و باید باز بازی کنیم مشخص می شود که چه ضعف‌هایی داریم. وقتی جلوی ژاپن قرار گرفتیم نتوانستیم تدافعی بازی کنیم و روی ضد حمله گل بزنیم. از طرفی عصبانیت در وجود بازیکنان کاملا مشخص بود و نتوانستند بازی را جبران کنند. این باعث شد گل های بعدی را هم دریافت کنیم و خیلی بد حذف شدیم. متاسفانه با کی‌روش نتوانستیم قدرت واقعی خود را بفهمیم.

مثلا به آرژانتین یک صفر باختیم اما فاصله فوتبال ما با آرژانتین بسیار بیشتر از این حرف‌ها است. حتی اگر ۴-۰ هم میباختیم مشکلی پیش نمی آمد. می‌توانستیم از آن درس بگیریم و به دنبال این باشیم که فاصله خود را با آرژانتین کم کنیم. وقتی دقیقه ۹۰ به آرژانتین می‌بازیم فکر می‌کنیم خیلی خوبیم و بازیکنان ما فاصله زیادی با فوتبال آرژانتین ندارند. این اتفاق باعث می شود تلاش زیادی نکنیم.

در چنین مواقعی با خود می‌گوییم: با گل دقیقه ۹۰ به آرژانتین باختیم و فاصله زیادی با آنها نداریم. این اتفاق باعث می شود تلاش زیادی نکنیم اما اگر از تیم‌هایی مثل آرژانتین و اسپانیا و سایر تیم های بزرگ دو یا سه گل هم بخوریم اشکالی ندارد و متوجه می‌شویم که فوتبال ما در کجای دنیا قرار دارد. در این صورت تلاش می‌کنیم و به تیم‌های بزرگ دنیا خودمان را می رسانیم. باخت با اختلاف کم باعث می‌شود فوتبال ما از لحاظ مدیریتی، سرمایه گذاری، اسپانسر و از همه لحاظ به این کشورها نزدیک نشود. 

*قطر به قهرمان رسید.

قطر که کولاک کرده است(با خنده) در این مدت پیشرفت کرده‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌اند و سرمایه‌گذاری داشته‌اند. این برنامه ریزی چند ساله باعث پیشرفت بسیار خوب آنها شده است. اما در فوتبال ما متاسفانه همه به دنبال کندن هستند و نمی دانم که این اتفاقات چه زمانی به پایان می‌رسد.

*در سبک مربیگری به کدام مربی علاقه بیشتری دارید. کدام سبک را بیشتر پیگیری می‌کنید؟

سعی می کنم از همه مربیان الگوبرداری کنم. پیرو سبک خاصی نیستم و سعی می کنم از هر مربی چیز خاصی یاد بگیرم.

*به کدام مربی علاقه بیشتری دارید؟

به گواردیولا علاقه زیادی دارم و شکل کار آقای کلوپ را نیز دوست دارم.

*اما این دو مربی امسال رقیب هم در لیگ انگلیس هستند.

این دو نفر جزو مربیان خوب و مدرن دنیا هستند و می توانیم در حد امکانات فوتبال ما از این دو مربی یاد بگیریم الگوبرداری کنیم

*فوتبال اروپا را قطعاً پیگیری می‌کنید. طرفدار کدام تیم هستید؟

در حال حاضر تیم های بارسلونا و رئال مادرید. در انگلیس هم تیم‌هایی مثل منچستر سیتی و لیورپول فوتبال خیلی خوبی را ارائه می‌دهند. تیم های دیگری هم هستند که بازی‌هایشان را دنبال می کنم اما اینکه به تیم خاصی علاقه داشته باشم خیر. سعی می کنم تمام فوتبال های زیبا را دنبال کنم.

*وضعیت فعلی فوتبال کشورمان را چطور می‌بینید؟ و اینکه قرار است مربی خارجی برای تیم ملی بیاوریم یا مربی داخلی؟

شاید اگر خود من هم تصمیم‌گیرنده بودم نمی‌توانستم به راحتی انتخاب کنم. فکر می کنم در شرایط فعلی مربی خارجی خوب برای فوتبال مان بهتر باشد. مربی که بتواند به خوبی برای فوتبال ما کار کند و دانش لازم را داشته باشد. به نظر من مربی خارجی بهتر است اما مربی که داخل ایران باشد و کار کند. مربی که به فکر پیشرفت فوتبال ایران باشد و فقط به جنگ و دعوا فکر نکند.

*به عنوان سوال آخر آرزوی شما برای سال ۹۸ چیست؟

از نظر شخصی آرزو می کنم در کار موفق باشیم و زندگی سالمی داشته باشم. برای مردم ایران هم آرزو دارم از لحاظ اقتصادی زندگی آرام تری داشته باشند و امیدوارم مسئولان فضای پیشرفت بیشتر اقتصادی را فراهم کند. وقتی که مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

همانطور که حضرت علی فرموده: اگر فقر از یک در وارد شود از در دیگر ایمان خارج می‌شود. اگر فقر وجود داشته باشد هیچ چیز دیگری را نمی توان داشت. انواع فساد، جنایت و دزدی اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر اگر فقر از بین برود اتفاقات خوبی می‌افتد و امیدوارم از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی به وجود بیاید. 

*دربی قطعا بازی حساسی است و دو تیم با شرایط خوب وارد بازی می‌شوند. پیش بینی شما از این بازی چیست؟

دو تیم در بالای جدول قرار دارند و از لحاظ روحی و فنی شرایط هر دو تیم خوب است. جو هر دو تیم آرام است. امیدوارم بازی خوبی شاهد باشیم. در مجموع به عنوان یک استقلالی برد تیمم را آرزو می کنم.

*به نظر می‌رسد اگر استقلال موفق به شکست پرسپولیس شود شانس خوبی برای قهرمانی در لیگ برتر دارد. نظر شما در این مورد چیست؟

این برد می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. هر تیمی که در این بازی برنده باشد راهش را برای قهرمانی هموارتر می‌کند اما برد در این بازی نمی‌تواند قهرمانی را تضمین کند. ممکن است تیمی برنده شود اما به دلیل غرور بازی های بعدی را از دست بدهد.

اما تیمی می‌تواند در این بازی بازنده باشد ولی بازی‌های بعدی خود را ببرد و در نهایت قهرمان شود. نباید فراموش کرد برد این بازی می‌تواند شرایط روحی خوبی برای تیم ها به وجود آورد و در صورتی که تیم برنده از این شرایط اسفاده کند می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود.

نظر شما