شناسهٔ خبر: 31872347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در حرم مطهر رضوی مطرح شد؛

تمام تلاش‌ها در مسیر سرمایه اجتماعی باشد

تولیت آستان قدس رضوی: تمام تلاش‌ها باید در چارچوب اعتمادسازی و در مسیر سرمایه اجتماعی باشد و از هرگونه هزینه اجتماعی باید پرهیز کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از آغاز سخنان نوروزی مقام معظم رهبری در حرم رضوی ضمن تبریک سال نو گفت: زائر محوری و گسترش فعالیت‌های فرهنگی دو رویکرد اصلی آستان قدس رضوی در سه سال گذشته بود.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در این مدت با ایجاد تغییر در کالبد حرم مطهر امام رضا و ایجاد تسهیلات برای زائران شرایط برای زیارت مجاوران حرم مطهر فراهم شد.

وی نگاه آستان قدس رضوی در سه سال گذشته را در چارچوب زیارت از مبدا تا مبدا عنوان کرد و افزود: در همین راستا به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای زائران نیازمند امکان حضور بیش از یک میلیون زائر اولی یا زائرانی که سال‌ها از تشرف آن‌ها گذشته است با ایجاد امکانات تغذیه اسکان و حمل و نقل فراهم شد.

<div id="video-display-embed-code_3310020"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2383870/3310020?width=350&height=250"></script></div>

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در همین راستا زائر شهری با ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰ هزار زائر ایجاد شد و تاکنون زمینه پذیرایی از ۳۰ هزار زائر در این شهرک فراهم شده است.

وی از آغاز طرح توسعه حرم به صورت مسقف و فضای باز در صحن‌های حرم مطهر با ظرفیت پذیرایی بیش از ۳۰۰ هزار زائر خبر داد و افزود: با اقدامات انجام شده نذورات آستان قدس از ۴ رقبه وقفی در سال ۹۴ به ۸۲ رقبه وقفی و بیش از ۲۲۷ رقبه آماده مقدمات وقف افزایش یافته است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اطعام زائران سه برابر افزایش یافته است، گفت: در بعد فرهنگی نیز ۴ مرکز فرهنگی ویژه برادران و خواهران و مرکز تربیتی مربیان آموزش و پرورش ایجاد شده است مراکزی که با هدف برنامه ریزی برای اوقات فراقت زائران ایجاد شده است و ویژه برنامه‌های فرهنگی در بخش معرفت افزایی، بصیرت افزایی و شناخت سیره رضوی (ع) به زائران ارائه می‌شود.

 ارتباطات آستان قدس با جوانان در حال افزایش است

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ارتباطات آستان قدس رضوی با تشکل‌های فرهنگی به ویژه جوانان و دانشجویان و طلاب روز به روز افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: تعداد واحد‌های مهدالرضا صد در صد افزایش یافته است، پیش از این ۷۲ واحد مهدالرضا در کشور وجود داشت در حالی که امروز ۱۵۷ مرکز دایر است.

<div id="video-display-embed-code_3310021"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2383870/3310021?width=350&height=250"></script></div>

وی افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ده‌ها روانشناس از بهترین روانشناسان کشور در مرکز مشاوره جوانان جذب شده اند، تأسیس این مراکز مشاوره از حرم مطهر آغاز شد و در سراسر کشور توسعه یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: امروز ما نه فقط در حرم مطهر، رواقی به عنوان شعر دعبل داریم بلکه در سراسر کشور برای جوانان، نوجوانان، شعرا و ادبا در بعد فرهنگی مراکز شعر رضوی و ادبیات ایجاد شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأسیس مراکز سوغات فرهنگی زائر افزود: ۲ سال روی این موضوع با دوستان دانشگاهی کار فکری کردیم که سوغات زائر باید با زیارت تناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه «فضای حریم و حرم باید با یکدیگر مرتبط باشد»، گفت: این دو فضا باید یک آهنگ داشته باشد چرا که اینجا آهنگ، آهنگ زیارت است و حریم رضوی است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: بحمدالله این اقدام مطالعه شده تحت عنوان مرکز فرهنگی برای سوغات زائر با همکاری بازار و مسؤولان مربوطه انجام گرفت، اما در این قضیه به هیچ عنوان تصدی گری را صحیح ندانسته و نمی‌دانیم، زیرا کار بخش خصوصی است و باید همین بخش به میدان آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: امام رضا (ع) بنیانگذار گفتگوی بین ادیان بود، پس از چند کشور چون هند و لبنان در چند استان به صورت مقدماتی نشست علمی برگزار کردیم و سپس گفتگوی بین ادیان توحیدی و ابراهیمی به برکت نام امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

وی افزود: همچنین گفتگوی بین مذاهب، عتبات و مقدمه دیپلماسی زیارت بین پایگاه‌های زیارت در عراق، سوریه و مزار‌ها در سراسر عالم ایجاد شده است که این پایگاه می‌تواند در حرم رضوی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگ رضوی و کار زیر سایه خورشید، گفت: امروز کشور‌ها و مراکز فرهنگی بسیاری تحت‌الشعاع این اقدام قرار گرفته است و این کار به لطف خداوند متعال دنبال می‌شود.

وی افزود: افزایش ۸ برابری آموزش قرآن کریم و ۲ برابری مبلغین فرهنگی در حرم رضوی انجام گرفت که این مبلغان از آستان قدس رضوی به خراسان رضوی، خراسان بزرگ و بخش‌های مختلفی از کشور اعزام شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: ارتباطات آستان قدس با تشکل‌های فرهنگی به ویژه جوانان و دانشجویان و طلاب روز به روز افزایش می‌یابد و امیدواریم حرکت بین‌المللی و همکاری با مؤسسات فرهنگی که با توجه به ظرفیت بالای آستان قدس رضوی، با قوت دنبال شود.

وی توجه به فقرا و محرومان را موضوع مهم دیگر در تشریح عملکرد آستان قدس رضوی خواند و افزود: در حکمی که رهبر معظم انقلاب برای بنده صادر فرمودند، همه آستان قدس به منظور توجه به نیازمندان مأموریت یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: نگرش ما به نیازمندان به هیچ عنوان این نیست که اگر پول و امکاناتی داده شد و یا مشکلی از کسی رفع کردیم او بد عادت می‌شود، هرگز این فرهنگ را قبول نداریم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: معتقدیم اگر کسی خدمت امام رضا (ع) می‌رسید و به ایشان می‌گفت که مشکل مالی دارم، حضرت به هر طریق ممکن مشکلش را حل می‌کرد و البته ما در این آستان خادمان و نوکر این آقا هستیم.

وی گفت: کسی که به هر دلیلی نیازمند باشد و به حرم آید ما موظفیم به هر طریق ممکن گره از کار او بگشاییم.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: به امر رهبر معظم انقلاب در مراکز موقوفاتی تلاش شد تا در هر جایی که موقوفاتی داریم مرکزی تحت عنوان مجتمع فرهنگی و خدماتی، کتابخانه، دارالشفا و مدرسه ابتدایی برپا کنیم.

وی گفت: با شناسایی‌های در مراکزی چون سرخس، انابک، درگز، گناباد انجام شده است و در برخی شهر‌ها نیز اقدامات در میانه راه است، زیرا بنا داریم اماکن موقوفاتی را در جهت فرهنگی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: بیش از ۳ هزار گروه جهادی در سراسر کشور از طریق آستان قدس رضوی حمایت شدند و کار جهادی در جای جای کشور به ویژه خراسان رضوی انجام شده است از این رو باید از دانشجویان، طلاب و فرهیختگانی که کار جهادی انجام داده اند، تشکر کنم، زیرا ما فقط پشتیبانی کردیم و آن‌ها میدان دار بودند.

وی گفت: اعطای ۲۰ هزار جهیزیه و کمک به ترمیم و یا تأمین مسکن مقدمه است و اصل کار؛ توانمند سازی محرومان و نیازمندان است که در این جهت با توجه به امکانات موجود اقداماتی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به عملکرد آستان قدس رضوی در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: امروز در خراسان بزرگ نزدیک به ۲۵۰ قنات لایروبی و کشاورزی فعال شده است و در بسیاری از شهرستان ها، چون کلات، دام سبک توانسته اشتغال ایجاد کند از این رو کمک به کشاورزی و دامداری سبک برای توانمندسازی خانواده‌های نیازمند انجام گرفت.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار بیمار نیازمند توسط کادر درمانی آستان قدس که اغلب از خادمیاران حرم هستند، درمان شده اند.

وی افزود: همچنین بنیاد کرامت و آستان قدس رضوی جزو نخستین نهاد‌های خدمت رسان در هر جا که حادثه‌ای رخ می‌دهد، هستند که در حوادثی، چون زلزله کرمانشاه و کرمان چنین بود و امروز نیز در حادثه سیل مازندران جزو نخستین گروه‌ها در منطقه برای انجام اقدامات فوری هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: ۶۰۰ واحد مسکونی در برخی مناطق مانند شهرستان بیرجند احداث شده است، همچنین نخستین مرحله طرح مسکن جوانان به عنوان طرحی طولانی مدت آماده افتتاح است و بخش‌های دیگر آن نیز در آینده بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: زیبنده نیست که در کنار حرم رضوی کسی گرسنه سر بر بالین بگذارد از این رو طرح مشهد بدون گرسنه را اعلام کردیم که مورد استقبال گسترده قرار گرفت و جوانان این طرح را در مشهد دنبال کردند، البته نمی‌گوییم مشهد بدون فقر، زیرا با خط فقر و اوضاع اقتصادی کنونی شعاری انجام نشدنی است از این رو ما از آنچه می‌توانیم انجام دهیم، حرف می‌زنیم.

<div id="video-display-embed-code_3309348"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2383870/3309348?width=350&height=250"></script></div>

تولید ۴۵ درصد داروی هموفیلی در داروسازی‌های آستان قدس 

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز به برکت نام حضرت رضا علیه السلام ۴۵ درصد از دارو‌های لازم برای بیماران هموفیلی در کارخانه‌های داروسازی آستان قدس تولید می‌شود و تا چند ماه دیگر صددرصد داروی لازم برای این بیماران در این کارخانه‌ها تولید خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: مسأله اقتصادی آستان قدس همواره با این پرسش‌ها مواجه بوده است که چقدر درآمد و هزینه دارد، از کجا کسب می‌کند یا شرکت هایش کجاست؟

وی گفت: نخستین بار اعلام می‌کنم سامانه‌ای به عنوان «شفافیت رضوی» ایجاد کردیم که کل شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی آستان قدس را پشت ویترین قرار داده است و هرکس در سراسر کشور اراده کند می‌تواند به طور کامل شرایط و وضع شرکت‌های آستان مقدس و درآمد‌های آن را ببیند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیس تأکید کرد: از ابتدا مایل بودم که این فعالیت‌ها شفاف باشد و به این وعده عمل کردم و معتقدم این شفافیت بر اعتماد مردم خواهد افزود، ما نباید سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم و هر کاری را که در کشور به سرمایه و اعتماد اجتماعی مردم، به نظام و دستگاه‌ها و کارآمدی آن آسیب بزند باید کنار گذاشت.

وی افزود: تمام تلاش‌ها باید در چارچوب اعتمادسازی و در مسیر سرمایه اجتماعی باشد و از هرگونه هزینه اجتماعی باید پرهیز کرد.

<div id="video-display-embed-code_3309349"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2383870/3309349?width=350&height=250"></script></div>

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: ما در بعد اقتصادی سراغ کار‌هایی نرفتیم که تنها سودآور باشد و اعلام کردیم که هرگز این دیدگاه را قبول نداریم؛ پاساژ سازی کار آستان قدس رضوی نیست.

وی فعالیت آستان قدس برای تأمین داروی بیماران هموفیلی به منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور را یکی از اقدامات این آستان مقدس دانست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: آستان قدس در سال ۹۵ به بیمارستان رضوی یارانه می‌داد، اما چند روز پیش ۵۰ تخت در آن به بهره برداری رسید که بابت هر تخت، یک میلیارد تومان هزینه شده است یعنی مرکزی که با صددرصد ظرفیت کار می‌کند.

وی افزود: البته ما کار خاصی نکردیم و فقط برادران دلسوزی که در آنجا تلاش کردند به این نتایج رسیدند و اکنون بیش از ۷ دارالشفاء و درمانگاه در بخش‌های مختلف مشهد مقدس ایجاد شده و برخی اقدامات نیز در میانه راه است که ادامه خواهد یافت.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، ایجاد شبکه عظیم خدمت را از دیگر اقدامات در دوره مدیریتش به عنوان تولیت آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: البته خدمت، خادم و مخدوم فقط در حرم مطهر نیست و از باب توسعه خدمتگزاری اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سامانه خدمت این آستان مقدس برای خدمتگزاری اعلام آمادگی کرده اند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: این افراد چند روز با ایستادن در ورودی‌های آستان مقدس و حرم مطهر متبرک می‌شوند و روز‌های بسیار در شهر و دیارشان گره از کار مستمندان باز می‌کنند.

وی گفت: اکنون این حرکت خادمیاری به موجی از خدمت به مردم تبدیل شده است که به نام مقدس حضرت رضا (ع) این موج همچنان ادامه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: جریان خادمیاری به نام حضرت رضا (ع) کاری است که همه و هرکس با هر نگاهی به صرف ارادت به حضرت رضا (ع) در آن دخیل هستند همچنان که در دنیا حقوقدانان بدون مرز به مردم کمک می‌کنند و همه مسایل با محوریت آن امام رئوف حل می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین طرح‌های راهبردی در بخش کشاورزی اعم از تولید بذر و نهال را از دیگر اقدامات دوره مدیریتش در این آستان مقدس برشمرد که با تلاش خادمان امام رضا علیه السلام به موفقیت انجامیده است.

وی همچنین گفت: در ابتدای مسؤولیتم در آستان مقدس ۱۴ شرکت زیان ده وجود داشت، اما اکنون طبق حسابرسی‌ها به لطف خداوند، جز یک شرکت که تا یکی دو ماه آینده وضعش روشن می‌شود هیچ شرکت زیان ده دیگری مربوط به این آستان مطهر وجود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: خلاف جا‌های دیگری که مشکل هست ما معتقدیم که با نیرو‌های حزب اللهی، بسیجی، پا به کار و مخلص می‌توان شعار «ما می‌توانیم» را محقق کرد و دلیلش هم این است که در این سه سال حتی یک کارگر از کارش بیکار یا یک کارگاه تعطیل نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در این مدت، کارخانه‌های داروسازی آستان قدس رضوی و نیز کارخانه نان رضوی از یک واحد به ۲ واحد و سود این بخش‌ها از ۴۳۸ واحد به ۲ هزار و ۵۸۰ یعنی ۵ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: در این کشور می‌توان کار کرد و اگر نیرو‌های کارآمد در هر بخش مخلصانه کار کنند با استفاده از ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد کار‌های بزرگی می‌توان انجام داد و ما دیده ایم که به دست توانای نیرو‌های حزب اللهی، بسیجی و کارآمد این کار‌ها به لطف خداوند انجام شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: سال ۹۷ در اربعین حسینی (ع) به برکت نام امام رضا (ع) و با کمک مردم در مرز‌های دوغارون، میرجاوه، آستارا، مهران، شلمچه و مرکزی در داخل عراق بیش از ۱۲ ایستگاه ایجاد شد که اکثر قریب به اتفاق کمک‌ها از جانب مردم بود و اگر تلاش شود مردم در صحنه حاضرند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در بخش علمی نیز به لطف خداوند گام‌های بلندی برداشته شد به نحوی که دانشگاه علوم رضوی و دانشگاه امام رضا (ع) در بخش نوآوری کار‌های بسیار خوبی کرده اند و آخرین آن ایجاد پردیس خواهران بود.

وی در پایان گفت: آنچه توضیح دادم اقدامات خادمان آستان قدس رضوی بود که با هدایت رهبر معظم انقلاب انجام شد و بنده هم سربازی بیش برای این نظام نیستم که هویت من مربوط به انقلاب و نظام است.

نظر شما