شناسهٔ خبر: 31872224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر کشور انگلیس حمله به مساجد بیرمنگام را نگران‌کننده خواند

لندن – ایرنا – 'ساجد جاوید' وزیر کشور انگلیس روز پنجشنبه در واکنش به حمله به 5 مسجد شهر بیرمنگام، از این حوادث عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جاوید با انتشار پیامی در توییتر افزود: پلیس منطقه وست میدلندز مشغول تحقیق درباره انگیزه و عوامل این حادثه است، اما من به‌روشنی اعلام می‌کنم که رفتار نفرت‌انگیز در جامعه ما هیچ جایگاهی ندارد و هرگز قابل‌قبول نیست.
منابع انگلیس امروز (پنجشنبه) از حمله با چکش به 5 مساجد شهر بیرمنگام خبر دادند که در اثر آن شیشه‌های ساختمان های این مساجد خرد شده است.
سخنگوی پلیس منطقه «وست میدلندز» اعلام کرد: مأموران پلیس اولین بار ساعت 2 و 32 دقیقه خود را به مسجدی واقع در خیابان «بیرچفیلد» رساندند، اما متوجه شدند که حمله ساعاتی قبل رخ‌ داده است.
45 دقیقه بعد پلیس گزارش دیگری درباره حمله به یک مسجد، در نقطه دیگری دریافت می‌کند و تصمیم می‌گیرد که گشت زنی‌های خود را در سطح شهر افزایش دهد. پلیس پس‌ازآن متوجه می‌شود حملات دیگری به چهار مسجد دیگر رخ‌داده است.
گرچه تا این لحظه اطلاعاتی درباره هویت مهاجمان و انگیزه آنها از این اقدام منتشر نشده است، با این ‌حال گفته می‌شود که مأموران ضد تروریسم پلیس مشغول بررسی شواهد برای شناسایی عوامل این حادثه هستند.
'وسیم جعفر' عضو شورای شهر بیرمنگام درباره این حادثه در توییتر نوشته است: واقعاً تکان‌دهنده و نگران‌کننده است که به مساجد این شهر حمله شده است. ما اجازه نمی‌دهیم که یک اقلیت کوچک درون جامعه شکاف بیندازد و با همبستگی علیه نفرت مقابله می‌کنیم.
این تحولات درحالی‌که صورت می‌گیرد که دولت انگلیس پس از حادثه مرگبار هفته گذشته در «کرایست چرچ» نیوزیلند که 50 تن را به کام مرگ کشاند، ضریب امنیتی مساجد این کشور را افزایش داده است.
نمازگزاران مسلمان روز جمعه گذشته (24 اسفند ماه) در هنگام برگزاری نماز در مسجدهای 'نور' و 'لینوود' شهر کرایست‌ چرچ نیوزیلند، هدف حمله تروریستی یک مهاجم مسلح قرار گرفتند.
متهم اصلی این حمله 'برنتون هریسون تَرنت' 28 ساله شهروند استرالیا معرفی‌ شده است که پیش‌تر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در 'سرزمین‌های اروپایی' ابراز خشم کرده بود.
کارشناسان با اشاره به رشد نژادپرستی و نفرت از اسلام در کشورهای غربی تأکید می‌کنند که صلح‌طلبان و آزادیخواهان جهان باید ملی گرایان افراطی، نژادپرست و پرخاشجوی جوامع غیرمسلمان را تحت‌فشار قرار دهند تا جهان برای همیشه نفرت‌ پراکنی و تروریستی نمایاندن اسلام و مسلمانان را پشت سر بگذارد.
گرایش ها و رفتار اسلام‌ستیزانه در انگلیس پس از رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، به‌صورت بی‌سابقه‌ ای تشدید شده است. آمار پلیس نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تعداد حملات علیه مسلمانان روند صعودی داشته است.
«مسعود شجره» رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس به‌تازگی به ایرنا گفته است که اسلام‌هراسی در این کشور دیگر از مرحله «هراس» و ترس از اسلام گذشته و به مرحله نفرت از مسلمانان رسیده است.
وی افزود: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آن‌چنان‌که ادعا می‌شود ربطی به مسائل اقتصادی نداشته و در اصل یک جنبش ضدمهاجر، ضداقلیت و نژادپرستانه است.
شجره معتقد است که بی‌تفاوتی سیاستمداران به حملات علیه مسلمانان و قوانین ضد تروریستی، به بیگانه سازی مسلمانان و افزایش تعداد حملات نسبت به آنان کمک کرده است.
اروپام**هـ ن**1486**

نظر شما