شناسهٔ خبر: 31872096 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد کویر مرکزی ایران

آران و بیدگل، نگینی در دل کویر میزبان گردشگران نوروزی

شهرستان آران و بیدگل نگینی در دل کویر مرکزی ایران میزبان مسافران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛این شهرستان کویری با بیش از 300 اثر تاریخی شناسایی شده و 129 اثر تاریخی و معنوی ثبت ملی پس از اصفهان و کاشان در رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان قرار دارد.

آران و بیدگل پایتخت فرش ماشینی ایران، شهر کاروانسراها و خانه های تاریخی، زیارتگاه ها، کویر مرنجاب، ریگزارها و گونه های گیاهی متنوع، با مردمانی دریادل و مهربان است.

شهرستان آران و بیدگل در شمال استان اصفهان با داشتن طبیعت تازه و ناشناخته، دریاچه سفیدپوش و زیبای نمک یکی از قطب های گردشگری کشور به شمار می رود.

ذوق و سختکوشی مردم کویر را می توان در خلق فرش های نفیس دستی این دیار دید که امروزه در برترین موزه های جهان به نمایش گذاشته شده است.

از آثار دیدنی و تاریخی آران و بیدگل می توان اشاره کرد به:

حرم مطهر امامزاده محمدهلال بن علی(ع)

این حرم مطهر با سردر ورودی رفیع و زیبا و صحن های وسیع که بدنه داخلی آنها با کاشی های مُعرق و کادربندی های زیبا تزیین شده و با رواق های زیبا همراه با گنبد و گلدسته و آینه کاری، یکی از دیدنی ترین مکان های آران و بیدگل است.

بارگاه مطهر امامزاده هادی(ع)

این بارگاه با گلدسته های رفیع کاشی کاری، ایوان و صحن و سرایی وسیع و رواق هایی مُزین به کاشی کاری و نگارگری های نفیس، اثری برجا مانده از دوران صفویه است.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در 50کیلومتری شمال این شهرستان قرار دارد. این منطقه کویری علاوه بر زیبایی های طبیعی، پوشیده از نمونه های متنوع گیاهی و جانوری است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و پس از آن، مناطق اطراف آن به کویر مرنجاب شهرت یافت.

آب مرنجاب از قناتی به طول دو هزار و 500متر از قسمت شمالی کاروانسرا و در زمین های سُست ماسه ای تامین می شود که وجود آن در دل کویر نوعی معجزه است.

مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود.تپه های شنی بلند و جنگل های تاغ جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. دریاچه نمک، جزیره سرگردان و ریگ بلند از دیگر نقاط دیدنی منطقه مرنجاب محسوب می شود.

مقبره سلیمان صباحی بیدگُلی

مقبره سلیمان صباحی بیدگُلی از شعرای نامدار دوران زندیه و از بانیان نهضت ادبی بازگشت، در مجاورت بقعه و بارگاه امامزاده حسین(ع)، در ردیف مراکز دیدنی این شهرستان به شمار می رود.

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهری زیرزمینی اویی با راهروها و اتاق ‌های متعدد و این شهر یکی از منحصر به فردترین شهرهای زیرزمینی جهان است که پیشینه ‌اش به دوران پیش از اسلام می رسد.

این شهر زیرزمینی در جریان ساخت و ساز یکی از خانه‌های شهر نوش‌آباد کشف شد، برای حفاظت ساکنان شهر در جنگ‌ها و غارت‌ها به ویژه هنگام حمله مغول استفاده می ‌شده است.

این شهر در سه طبقه در زیرزمین با عمق 4تا18 متر ساخته شده و در ابعاد هزاران متر مربع در زیر بافت کنونی شهر نوش آباد گسترش یافته است.

کویر سیازگه ابوزیدآباد

سیازگه، پهنه ای گسترده در دامن ریگزارهای شمال ابوزیدآباد است، مسابقات شترسواری در این منطقه در فصل بهار رواج دارد که زیبایی و جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.

سیازگه تا شهر ابوزیدآباد کمتر از 10کیلومتر فاصله دارد و این یکی از نکات مثبت در زمینه رونق گردشگری سیازگه است. بیابان پشت ریگ، ارتفاعات کوه های یخاب، قلعه تاریخی کرشاهی و مزرعه بیشه نیز از جاذبه های دیگر این منطقه است.

خانه تاریخی عمارت علی آباد

این اثر تاریخی از  دوره قاجاریه و یکی از زیباترین اثرهای فرهنگی تاریخی شهرستان آران و بیدگل است که با اصول معماری سنتی مناطق کویری، به مساحت تقریبی دو هزار متر مربع ساخته شده است.

این عمارت مشتمل بر سه عنصر فضایی خانه، آب انبار و مطبخ است و آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است.

بقعه بی بی زینب یزدل

یکی از زیباترین اماکن زیارتی و سیاحتی حاشیه کویر، بقعه بی بی زینب در روستای یزدل است که با معماری خاص متناسب با اقلیم کویر، یکی از جاذبه های زیبا و جذاب دوره صفویه در این شهرستان است.

مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و 215کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.

نوروز پارسال بیش از 100هزار نفر به  شهرستان آران و بیدگل سفر کردند.

آران و بیدگل، نگینی در دل کویر میزبان گردشگران نوروزی آران و بیدگل، نگینی در دل کویر میزبان گردشگران نوروزی آران و بیدگل، نگینی در دل کویر میزبان گردشگران نوروزی آران و بیدگل، نگینی در دل کویر میزبان گردشگران نوروزی آران و بیدگل، نگینی در دل کویر میزبان گردشگران نوروزی

نظر شما