شناسهٔ خبر: 31871981 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

البناء:

تقویت روابط سوریه و عراق شالوده تشکیل نظام نوین عربی است

به نوشته روزنامه لبنانی البناء، تقویت هماهنگی‌‌های و روابط سوریه و عراق شالوده و سنگ بنای تشکیل نظام نوین عربی در برابر هجمه آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه عرب زبان البناء در یادداشتی با عنوان «نظام عربی جدیدی در حال شکل گیری است»،نوشت، در آینده نزدیک نظام عربی جدید برای مقابله با خصومت ورزی آمریکا در منطقه ظهور می‌یابد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: هماهنگی بین سوریه و عراق با سرعت ثابتی در سطوح سیاسی و نظامی ادامه دارد؛ اما در همین حال آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل با مانع تراشی تلاش می‌کنند تا آن را از بین ببرند.

به نوشته این روزنامه لبنانی، ائتلاف آمریکایی از چند ماه پیش با ایجاد مکانیسم‌های جدیدی نظیر برگزاری کنفرانس ورشو تا حمایت از پروژه کُردها، تشدید استقرار نظامیان ایالات متحده در عراق و اشغال مناطق در شرق فرات  و شمال سوریه توسط نیروهای غربی و نیز ادامه مذاکره با ترکیه و  پشتیبانی از اشغالگری جبهه النصره و گروه‌های تروریستی مشابه آن در ادلب تا حومه‌های آن  درصدد مقابله با تشکیل ائتلاف میان ایران، روسیه، سوریه با عراق است.

البناء آورده است: روند فروپاشی بزرگ نظام عربی و نبود موضع یکپارچه ای از سوی آنها  با امضای توافق کمپ دیوید مصر در سال 1979 و توافق وادی عربه اردن و توافق اوسلو تشکیلات خودگردان که طرف دیگر آن رژیم صهیونیستی بود، کلید خورد و این وضعیت به تسلیم کامل کشورهای عربی به رهبری عربستان و امارات، مغرب و قطر منجر شده و پشتوانه‌ای برای حملات آمریکا به سوریه، عراق و بیشتر کشورهای جهان عربی و اسلامی شد.

 البناء افزود: اما نتیجه آن شگفت انگیز بود، عراق اشغالی در مساله مناقشه با اسرائیل تا آزادسازی فلسطین اشغالی بر اصول خود باقی ماند و هیچ کدام از دولت های آن از سال 2003 تاکنون تغییر عقیده خود مبنی بر هویت عربی فلسطین را نپذیرفتند.

این روزنامه نوشت: اما سوریه که ائتلاف آمریکا و عربستان صدها هزار تروریست در آنجا مستقر کرد و آمریکا، ترکیه و کُردها برخی اراضی آن را اشغال کردند به شکلی معجزه آسا به مبارزه با مداخله قریب به شصت کشور رفت و با ایران، حزب الله و روسیه در برابر ائتلاف آمریکا، ترکیه، اعراب خلیج فارس و اسرائیل همپیمانی کرد.

نویسنده تصریح کرد: دو دستاورد مهم، زمینه ظهور مکانیسم‌های جدیدی را در منطقه فراهم آورده است، یکی اینکه عراق تروریسمی را که بیشتر اراضی آن را تصرف کرده بود نابود کرده است و دیگری اینکه دولت سوریه قریب به هفتاد درصد از خاک خود را پس گرفته است.

البناء خاطر نشان کرد: اما طرح آمریکا در منطقه نیز مجددا به تکاپو افتاده است به نحوی که تحریم‌هایی کمر شکن علیه ایران تحمیل کرد، نیروهای خود را در عراق نگاه داشت و بار دیگر زیاده خواهی‌های حاکمان کردستان را تحریک کرده و به فتنه میان شیعه و سنی دامن زده است.

این روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه آمریکا در راستای پروژه خود در منطقه اجازه بازگشایی مرزهای سوریه و عراق را نمی‌دهد، افزود: بازگشایی این مرز، آغازگر انتقال روابط از چارچوب اخلاقی و احساس برادری به گام‌های هماهنگ شده و عملی می‌شود که گشایش گذرگاه «بوکمال» در مرز بین عراق و سوریه یکی از آن است و با پیشرفت هماهنگی‌های امنیتی و نظامی به سطوح سیاسی ادامه خواهد یافت، اما این چیزی است که آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از آن هراس دارند.

به نوشته البناء، دلایل رد کردن این موضوع(بازگشایی مرز بوکمال) از سوی آمریکا روشن است، زیرا این نزدیک شدن باعث ایجاد اتحاد بین دو کشور با 60 میلیون نفرجمعیت می‌شود و خلیج فارس و مرز با ایران، عربستان سعودی، کویت، اردن، ترکیه و حتی دریای مدیترانه را پیوند می‌دهد.

این روزنامه افزود: سوریه و عراق همچنین  دارای ثروت معدنی، انرژی، زمین حاصلخیز، آب و دانشمندانی هستند و فقط به یک پروژه سیاسی برای هماهنگ کردن ظرفیت‌های خود دارند.

البناء نوشت: این هماهنگی بین سوریه و عراق باعث تحریک آمریکایی‌هایی شده است که سعی دارند به طور مستقیم آن را در عراق و سوریه نابود کنند.

این روزنامه افزود: هماهنگی بین عراق و سوریه برای اعراب خلیج فارس هم شوکه آور بود از همین رو آنها شروع به اعزام هیات‌های متعددی به عراق کرده و پیشنهاد ارائه کمک و وعده  پروژه‌های اقتصادی بزرگی را مطرح کردند، آل سعود نزدیک به چهار هیات به ریاست وزرای مهم خود به عراق فرستاد، امارات هم دست به اقدام مشابهی زد و قطر هم با اعزام هیاتی پیشنهادهای هنگفتی را در سطوح توافق‌های اقتصادی به بغداد ارائه کرد.

البناء نوشت: اما این هیات‌ها علاوه بر مشوق های اقتصادی حامل شروطی سیاسی هم برای بغداد بوده اند، تیم سعودی اماراتی بر ممانعت از هر گونه نزدیکی بغداد به ایران و روسیه اصرار داشت و از همین رو پیشنهاد ایجاد ائتلافی از اعراب خلیج فارس، عراق و آمریکا را مطرح کرد.

این روزنامه لبنانی آورده است: قطر هم  در دعوت از عراقی‌ها برای نزدیکی به ترکیه و دوری از سوریه، ایران، عربستان و امارات شرمی نکرد و این سیاست‌عرب‌های خلیج فارس است که از موضع ثابتی در کشمکش بین رقبای منطقه‌ای برخوردار نیستند.

البناء نوشت: اسرائیل که بزرگ ترین بازنده هر گونه نزدیکی بین سوریه و عراق است، باقی می‌ماند که این نزدیکی به معامله قرن پایان می‌دهد و رژیم ساختگی اسرائیل را با هماهنگی عراق، سوریه، فلسطین و حزب الله روبرو می‌کند که این اتفاق به معنای بازگشت به فضای مناقشه اعراب و اسرائیل است اما این بار مبارزه ای فعال‌تر از مراحل پیشین شکل می‌گیرد.

البناء نوشت: موفقیت تداوم هماهنگی بین سوریه و عراق و پیشرفت آن برای رسیدن به یک ائتلاف دوجانبه ای در سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی به معنای اعلام ایجاد بزرگ ترین نظام عربی است که از قدرت‌هایی همپیمان با ایران تشکیل شده است، ایرانی که طی چهل سال اخیر با مقاومت خود ثابت کرده قوی ترین کشور خاورمیانه است.

روزنامه لبنانی افزود: ائتلاف با روسیه هماهنگی بین عراق و سوریه را برای مقابله با پروژه آمریکا تقویت می‌کند و از همین روست که سرگئی شویگو با هواپیماهای خود و چند جنگنده سوخو در آسمان سوریه گشت زنی می‌کند که این نشانه عمق ائتلاف بین دو کشور و آمادگی آنها برای همه غیرمنتظره‌های نظامی است.

به عقیده نویسنده سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به ایران همچنین با کنفرانس سه جانبه ای مرتبط است که چند روز پیش بین ایران، عراق و سوریه در دمشق  در سطح فرماندهان نظامی این سه کشور برگزار شد که هدف از آن آمادگی جنگی بوده است، علاوه بر اینکه شویگو هم سه روز پیش به دمشق سفر کرد که همه این اتفاقات نشانه وجود تفاهم عمیق در برابر هجمه آمریکاست.

البناء تاکید کرد:هماهنگی بین سوریه و عراق با هدف بازسازی یک نظام عربی با عمق ایران و روسیه است که جایگزینی منحصر به فرد برای نظام عربی کهنه ای است که توافق کمپ دیوید در سال 1979 ضربه ای کاری به آن وارد کرد.

البناء نوشت: آمریکا، عربستان و اسرائیل در این مسیر دست از هیچ کارشکنی برنمی‌دارند اما سوریه، عراق، ایران و روسیه از آن دست کشورهایی هستند که منابع متعدد قدرت را در اختیار دارند و پناه کشورهای عربی و دنیا در برابر هجمه آمریکا هستند.

در پایان آمده است: بی تردید با پیوستن چین به این ائتلاف قدرت آن فزونی خواهد یافت، بنابراین در آینده نزدیک شاهد تشکیل یک نظام عربی قدرتمند خواهیم بود که با دو قدرت بزرگ جهان یعنی روسیه و چین همپیمان است.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها:

نظر شما