شناسهٔ خبر: 31871096 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جشن نوروز در افغانستان

خبرگزاری میزان- افغان‌ها نوروز را طبق فرهنگ و رسوم گذشتگان خود با پوشیدن لباس‌های نو، غذا‌ها و خوراکی‌های ویژه نوروزی و همچنین با انواع بازی‌ها جشن می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، افغان‌ها نوروز را طبق فرهنگ و رسوم گذشتگان خود با پوشیدن لباس‌های نو، غذا‌ها و خوراکی‌های ویژه نوروزی، مانند، هفت میوه، سبزی چلو و سمنک از مهمانان پذیرایی کرده و برای تبریک گفتن سال نو به بزرگان و بستگان به منازل خویشاوندان خود می‌روند و همچنین با انواع بازی‌ها از جمله میله گل سرخ در شهر مزار شریف، جشن دهقان، کشتی گیری، بزکشی، تخم مرغ جنگی جشن می‌گیرند.

همچنین از آیین و رسم نوروزی در سرزمین بلخ می‌توان به شستشوی فرش‌های خانه و زدودن گرد و غبار پیش از آمدن نوروز اشاره کرد.

مردم افغانستان برای غذای روز‌های نوروز به ویژه شب سال نو تدارک ویژه و گسترده‌ای می‌بینند. ماهی و سبزی پلو تقریبا غذای اکثر افغان‌هایی است که عید نوروز را گرامی می‌دارند.

میله گل سرخ (جشن گل سرخ) یک جشن خاص است که در مزار شریف در ۴۰ روز نخست سال و در زمان روییدن گل‌های شقایق در اطراف بلخ رود اجرا می‌شود. در نخستین روز از جشن گل سرخ، مردم افغانستان که تاریخ به خلافت رسیدن حضرت علی را در نوروز می‌دانند از نقاط مختلف افغانستان خود را به شهر مزار شریف رسانده و طی مراسم با عنوان «جهنده علی» در جوار بارگاه منسوب به مرقد امام علی (ع) جشن‌نوروز را با بر افراشتن علم مبارک حضرت علی (ع) آغاز می‌کنند.

جشن دهقان در افغانستان نیز از دیگر آداب و رسوم روز اول فروردین است. کشاورزان به شهر‌های بزرگ می‌روند و تولیدات و شیوه کار خود را به نمایش می‌گذارند. جشن دهقان در کابل و برخی شهر‌های بزرگ طرفداران زیادی از جمله شخصیت‌های بلند پایه حکومتی دارد که به تماشای این جشن می‌روند.

انتهای پیام/

نظر شما