شناسهٔ خبر: 31871061 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روستاهای هدف گردشگری قزوین، مقصدی ایده آل برای مسافران نوروزی

قزوین - ایرنا - 17 روستای هدف گردشگری استان قزوین با بافت خاص و طبیعت دلنشین خود، مقصدی ایده آل و جذاب برای مسافران نوروزی به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روستاها هرکدام جاذبه خاصی داشته، از بافت سنتی خاص از جمله پلکانی و طبیعت بکر از جمله پوشش جنگلی و باغات رنگارنگ میوه گرفته تا دریاچه، چشمه سارها و قلعه های تاریخی و چشمه های آبگرم با آغوش باز پذیرای گردشگران نوروزی هستند.
این روستاها که در مناطق مختلف استان قزوین بویژه الموت پراکنده هستند، محیطی جذاب و البته پر از آرامش را پیش روی گردشگران قرار می دهند و مقصدی مناسب برای میهمانان نوروزی به شمار می روند.
روستاهای تاکند در تاکستان، خوزنان در آبیک، حصار ولیعصر در آوج به همراه الولک، امامزاده اباذر، زرآباد، گازرخان، گرمارود، اوان، وربن، اندج، آتان، پرچکوه، هیر و ویار، آلتین کش و یله گنبد همگی در شهرستان قزوین هر یک با ظرفیت های گوناگون به لحاظ اکوتوریسم، روستاهای هدف گردشگری قزوین به شمار می روند.

** ظرفیت های بالای قزوین در حوزه بوم گردی
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تغییر رویکرد سفر و توجه گردشگران به سیما و منظر روستاها امروزه گردشگری روستایی به طور جدی در کنار سایر فعالیت های این حوزه مورد توجه قرار گرفته و سرمایه گذاران زیادی به این بخش جذب شده اند.
علی فرخزاد با بیان اینکه بر اساس آمارهای استخراج شده، شاغلان گردشگری روستایی قزوین تحولات ایجاد شده را مثبت و سازنده ارزیابی می کنند،تاکید کرد: برای این منظور باید ضمن توجه و حمایت در این حوزه اقتصادی، نسبت به توسعه و گسترش خانه های بوم گردی رویکرد متفاوت تری داشته باشنیم.
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین خاطرنشان کرد: استان ما علاوه بر برخورداری از شهرهای پرجاذبه، در حوزه گردشگری روستایی و بوم گردی نیز ظرفیت های بالایی دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی های به عمل آمده و تشخیص تعداد روستاهای مورد هدف گردشگری در قزوین، سرمایه گذاران متقاضی در امر سرمایه گذاری این بخش را باید با دید متفاوت تر نگاه کرد و امور آنان نیز خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین، نوروز را فرصتی طلایی برای معرفی روستاهای هدف گردشگری دانست و اضافه کرد: خوشبختانه طی سال های گذشته اقدامات خوبی هم از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و هم شهرداری ها در جهت معرفی مناطق مختلف هدف گردشگری صورت گرفته اما هدف باید جذب مسافران و اقامت چند روزه آنان در مناطق مورد نظر باشد.
فرخزاد، توجه به اشتغال روستایی را از مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان برشمرد و یادآور شد: تخصیص یک هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات برای طرح های اقتصادی روستاها از جمله در گردشگری می تواند زمینه خوبی را برای رونق این حوزه در روستاهای قزوین فراهم کند.

**16 روستای هدف گردشگری قزوین میزبانان نوروزی
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین روستاها را محیطی آرام، دلنشین و متفاوت برای تفریح و گشت و گذار دانست و اظهار داشت: امروزه با تغییر نگرش در حوزه گردشگری و تقسیم بندی های صورت گرفته در این حوزه، روستاها یکی از مکان های بسیار حایز اهمیت و مورد توجه قرار گرفته است.
اکرم نجفی ادامه داد: قزوین با شاخصه ها و قابلیت های فراوان خود در حوزه های مختلف به یکی از نقاط گردشگری مهم برای مسافران داخلی و خارجی طی سال های گذشته تبدیل شده تا جایی که افزایش حدود 50 درصدی سالانه گردشگران در این استان را شاهد هستیم که این موضوع تاکنون بیشتر به مرکز استان و شهرها تمرکز داشته اما برای گسترش آن در روستاها نیز برنامه ریزی شده است.
وی به وضعیت روستاهای دارای ظرفیت گردشگری قزوین اشاره کرد و یادآور شد: براساس ارزیابی های به عمل آمده 100 روستای این استان قابلیت امور گردشگری در حوزه های مختلف را داشته که 50 روستا طبق آمارهای ارایه شده استانداری قزوین در اولویت قرار گرفته است و در این میان از سوی کارگروه گردشگری نیز 16 روستای منتخب برای تعطیلات نوروزی و حتی تابستانی سال 98 جهت بهره مندی مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده اند.

** تحول اقتصادی در روستاها با رونق گردشگری
نجفی با اشاره به اینکه در صورت توجه جدی به حوزه گردشگری روستایی، اقتصاد این مناطق با تحول روبرو شده و نقش به سزایی نیز در حوزه اشتغالزایی در این مناطق ایفا می کند، تاکید کرد: با سرمایه گذاری های لازم در جهت توسعه اقامتگاه های بوم گردی با هدف اشتغالزایی پایدار می توان به چشم انداز و آینده این مناطق امیدوارتر بود.
وی به برخورداری بیشتر روستاهای استان قزوین به نعمت گاز، برق، آب شرب بهداشتی و مخابرات، گفت: متاسفانه با وجود خدمات ارایه شده، در حوزه اشتغالزایی این مناطق کار چندانی صورت نگرفته تا جایی که مهاجرت روستاییان در دهه های گذشته هم ناشی از این مساله بوده اما رونق گردشگری در این مناطق می تواند این خلاء را پر کند.

**راه اندازی 2 پایگاه ملی میراث فرهنگی در نقاط روستایی قزوین
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد و راه اندازی 2 پایگاه ملی میراث فرهنگی در نقاط روستایی الموت و طارم سفلی به همراه تملک، آزاد سازی و ساماندهی محوطه باستانی خله کوه و کاوش،خوانا سازی و مرمت قلعه حسن صباح و دژهای تاریخی الموت(لمبسر، قسطین لار، میمون دژ، شیرکوه ) و سمیران از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری روستایی قزوین بوده است.
علیرضا خزائلی تاکید کرد: ایجاد 2 موسسه آموزش خدمات گردشگری، اجرای 60 دوره آموزشی عمومی، تکمیلی و توانمند سازی گردشگری و برگزاری دوره‌های کوتاه و میان‌ مدت راهنمایی، پذیرایی، هتل داری، آشپزی، مدیریت سفر،آموزش راهنمایان محلی، رانندگان تاکسی، پلیس، جایگاه داران سوخت و سمن ها در راستای کیفیت بخشی به خدمات گردشگری این استان در حوزه های مختلف از جمله گردشگری روستایی از دیگر دستاوردهای این اداره کل به شمار می رود.
این مسئول ادامه داد: شناسایی بیش از 2 هزار محوطه تاریخی و ثبت یک هزار و 271 مورد اثر ملموس، 73 اثر ناملموس و 33 اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور که عمده آنها نیز در مناطق روستایی قرار دارند از جمله ظرفیت های گردشگری قزوین محسوب می شوند.
وی تصریح کرد: اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه بوم گردی روستایی در قزوین صورت گرفته که بهره برداری از هفت اقامتگاه در این راستا از جمله این فعالیت ها بوده است.
استان قزوین براساس سرشماری سال 95 دارای 827 روستای دارای سکنه است.
8054*3013

نظر شما