شناسهٔ خبر: 31871020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان:

اگر سدهای گلستان تأخیری عمل نمی کردند دیگر گنبدی وجود نداشت

گمیشان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با بیان این که بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه گلستان در ۲۴ ساعت اتفاق افتاد، اگر سدهای گلستان تأخیری عمل نمی کردند گنبدی دیگر وجود نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علی نظری، ظهر پنجشنبه در جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران گمیشان با بیان اینکه ایستگاه های هواشناسی ما تا ۳۱۵ میلی متر بارش را هم ثبت کردند، اظهار کرد: کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی متر است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاده است.

وی افزود: به همین تناسب ۱۴ رودخانه اصلی در بالا دست گنبد و در بین راه هم رودخانه های حدفاصل گمیشان طغیان کردند.

نظری گفت: سدهای بوستان و گلستان و نرماب اگر تأخیری عمل نمی کرد به جرات می توان گفت که گنبدی وجود نداشت.

وی ادامه داد: سرریز سد بوستان تا ۱۰۷ مترمکعب در ثانیه رسید و سرریز گلستان هم ۵۵۰ مترمکعب در ثانیه بود و سد نرماب هم ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه ورودی داشت.

نظری گفت: ۲۷ اسفندماه جلسات کارشناسی و ستاد بحران گنبدکاووس تشکیل و با مدیریت که اتفاق افتاد تلفاتی نداشتیم.

وی اظهار کرد: عدد محاسبه در سطح آبگرفتگی بالای ۹۰ درصد جواب داد و عدد پیش بینی شده دقیق بود اما آب در دو طرف گنبد در کاسه ای که ظرفیت محدود داشت، جمع شد.

نظری اضافه کرد: اکنون رودخانه های بالادست فروکش کردند و دبی بالا نیست و سرزیر سد بوستان به ۳۴ مترمکعب در ثانیه رسیده اما سد گلستان کماکان ۲۲۲ متر مکعب سرریز دارد.

وی بیان کرد: صبح چهارشنبه ورودی آب سد وشمگیر ۲۲۰ مکعب بود که این عدد در ساعت یک به ۴۲۰ مترمکعب در ثانیه رسید.

نظری با بیان اینکه رودخانه آب گذر این مقدار را ندارد، تصریح کرد: سدها تأخیری عمل کردند وگرنه امکان اینکه بتوان سیل را مدیریت کرد وجود نداشت.

وی تأکید کرد: اکنون آب به سد وشمگیر رسیده و یک تیم فکر تشکیل دادیم و سیل های قبلی را رصد کردیم و تیم کارشناسی گذاشتیم که رقوم سنجی کنند و تنها کاری کردیم که هشدار دهیم و آب را تقسیم کنیم و از سه شنبه تلاش کردیم با ایجاد فیوزهایی آب را در دشت تقسیم کنیم.

نظری گفت: در آق قلا هم فیوز ایجاد کردیم که آب را از بالا در شبکه ها توزیع کند و زهکشی ها کمک موثری کرد تا شبکه هایی که ایجاد شده آب را تخصیص دهد تا آبگذاری کمتر شود.

نظر شما