شناسهٔ خبر: 31870272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مناسبات ایران و لبنان، روابطی فراتر از گستره تبادلات تاریخی

بیروت-ایرنا- روابط و مناسبات دو کشور ایران و لبنان در طول تاریخ معاصر سابقه ای بیش از 106 سال دارد که در طول این مدت گستره خوبی را پشت سرگذاشته است و اکنون در بالاترین و گسترده ترین سطح در طول تاریخ خود می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سابقه این روابط به سال 1291 بازمی گردد که کنسولگری ایران در لبنان افتتاح شد و بعد از آن به سرکنسولگری کل ایران در کشورهای سوریه، فلسطین و لبنان ارتقا یافت و در سال 1323 ایران، لبنان و سوریه را به رسمیت شناحت و از سال 1334 با ایجاد نمایندگی سیاسی این روابط به سطح سفارت ارتقا یافت و این روند تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 ادامه داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، لبنان در جنگ داخلی شعله‌ ور بود. اما دولت ایران روابط خود را با این کشور براساس دفاع از استقرار صلح و ثبات در لبنان و حمایت از تمامیت ارضی آن در مقابل رژیم صهیونیستی ادامه داد.
علاوه بر پیوندهای تاریخی به خصوص بین علمای دینی دو کشور، همسایگی با فلسطین اشغالی، پذیرش آوارگان فلسطینی و قرارگرفتن در معرض مداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی، وجود دو جنبش حزب‌ الله و امل به‌ عنوان جریان‌های اسلامی مقاوم و همسوئی آنان با اهداف انقلاب اسلامی در منطقه از جمله ویژگی هایی است که موجب افزایش اهمیت لبنان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شد و اکنون با توجه به پیشرفت های روزافزون آن به عنوان یک روابط مثال زدنی در بین کشورهای مختلف جهان است.
در سال 1397 نیز این روابط شاهد رشد و توسعه چشمگیر بود و برخی سفرها نظیر دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور سیاسی، سفر وزیر امور خارجه برای تبریک انتخاب دولت جدید و پیام های رد و بدل شده میان روسای جمهوری و دیگر مقام های دو کشور و حمایت لبنان از ایران در ارتباط با برجام و خروج امریکا از آن همه حکایت از پیشرفت آن دارد و اکنون در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی شاهد رفت وآمد هیات های مختلف بین دو کشور هستیم.

** پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران به همتای لبنانی
پیام «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات مرتبط با برجام بویژه پس از عهدشکنی آمریکا در خروج از این توافق در سفر 27 تیرماه 1397 «حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور سیاسی به بیروت در کاخ بعبدا به «میشل عون» همتای لبنانی اش تسلیم شد.
روحانی در این پیام سیاست ها، مواضع و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام را به اطلاع عون رساند و بر توسعه روابط تهران و بیروت و راه های آن تاکید کرد.
لبنان بارها حمایت خود را از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام کرده است.
رئیس جمهوری لبنان هم در این دیدار با ابراز تاسف از خروج یکجانبه آمریکا از برجام تاکید کرد که این رخداد پیامدهای منفی بر امنیت و ثبات منطقه دارد.
عون گفت: لبنان توافق هسته ای را رکن اساسی در ثبات منطقه می داند و معتقد است که این توافق سهم عمده ای در شکل گیری منطقه ای خالی از سلاح های کشتارجمعی دارد.
«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان هم در دیدار با جابری انصاری با اشاره به فشارهایی که به کشورهای منطقه از جمله ایران و لبنان وارد می شود، تاکید کرد: هدف از این فشارها اعمال سلطه بر ما است.
باسیل در این دیدار با اشاره به پیروزی های لبنان بر رژیم صهیونیستی در سال های 2000 و 2006 میلادی و پیروزی بر جریان تروریسم تکفیری که اسرائیل بیشترین بهره برداری را از آن داشته است، تاکید کرد: کشورهای منطقه در این شرایط باید در کنار یکدیگر و در مقابل دشمنی ها ایستادگی کنند.
جابری انصاری در جریان این سفر در دیدار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان هم با تشریح ابتکارعمل رئیس جمهوری اسلامی ایران در ارسال پیام برای روسا و رهبران کشورهای دوست و شرح مواضع ایران پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای گفت: ایران در طول ماه های اخیر، مذاکرات فشرده ای را با شرکای برجام انجام داده و تنها درصورتی به حضور خود در این توافقنامه ادامه خواهد داد که طرف های دیگر برجام زمینه های لازم برای برخورداری کامل ایران از امتیازات و منافع این توافق نامه را فراهم کنند.
ارسال پیام بین روسای جمهوری دو کشور و دیگر مقام ها به مناسبت های دیگر هم در سال 1397 ادامه داشت و عون و سیدحسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در جریان جان باختن سه ایرانی در سواحل لبنان پیام تسلیتی برای همتای ایرانی خود فرستاد.
در جریان حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس در اهواز نیز عون با ارسال پیام برای روحانی با محکوم کردن این حمله تروریستی تاکید کرد که این جنایت اثبات کرد که تروریسم یک بیماری همه گیری است که عمق ما را هدف قرار می دهد.
پیش از این وزارت خارجه لبنان و برخی از احزاب از جمله حزب الله، با صدور بیانیه هایی حمله تروریستی اهواز را محکوم کردند.
دیگر مقام های لبنانی از جمله رئیس مجلس و ماهر حمود عالم اهل سنت لبنان هم این اقدام تروریستی را محکوم کردند. مردم لبنان نیز با روشن کردن شمع یاد شهدای اهواز را گرامی داشتند.
در پی درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی نیز ازسوی برخی شخصیت های لبنانی پیام های تسلیت برای مقام های ایرانی ارسال و مراسم یادبود نیز برای ایشان در برخی شهرهای لبنان مانند صور و حومه جنوبی بیروت با حضور شخصیت های لبنانی ، طلاب و استادان حوزه های علمیه لبنان برگزار شد.

** آغاز ماموریت سفیر جدید
سیدمحمد جلال فیروزنیا سفیر جدید ایران در لبنان 10 مرداد ماه 1397 ماموریت خود را در این کشور آغاز کرد و پیش از وی محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان بود. در جریان دیدارهای خداحافظی سفیر سابق و دیدارهای آشنایی سفیر جدید اظهارات مقام های دو کشور بیانگر روابط مستحکم دو کشور بود.
فیروزنیا سفیر جدید ایران در لبنان در بدو ورود به بیروت، مثلث «ارتش، ملت و مقاومت» را ضامن ثبات و امنیت این کشور دانست و تاکید کرد که ایران همچنان از این «معادله طلایی» حمایت می کند.
وی پیش تر مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه و سفیر ایران در کشورهای مالزی، یمن و بحرین بود.
فیروزنیا 10 مرداد درحالی وارد فرودگاه بین المللی «رفیق الحریری» بیروت شد که جمعی از شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنانی از جمله نماینده «نبیه بری» رئیس پارلمان و چند نماینده مجلس این کشور در مراسم استقبال از او حضور یافتند.
سفیر جدید ایران در لبنان با قدردانی از این حضور گرم، آن را نشانه عمق روابط دوجانبه دو کشور و ملت ایران و لبنان و متفاوت بودن آن دانست و گفت: این روابط ریشه در تاریخ دو کشور و قلوب مردم آن دارد.
وی افزود: مردم ایران و لبنان از قدیم الایام با هم در ارتباط بودند و به هم عشق و علاقه داشتند و در منتهای همکاری های مختلف بوده اند.
فیروزنیا با بیان اینکه روابط دوجانبه ایران و لبنان روابط خوبی است، خاطرنشان کرد که ما تلاش خواهیم کرد که این روابط در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تا جایی که منافع دو کشور اقتضا می کند، حداکثر توسعه را پیدا کند.
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران با اظهار احترام نسبت به مقام های عالی رتبه جمهوری اسلامی بر عزم خود مبنی بر گسترش و تعمیق مناسبات دو کشور تاکید کرد.
وی اظهار امیدواری کرد مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش و اوضاع سیاسی - بین المللی و شرایط امنیتی و سیاسی منطقه نیز بهبود یابد.
فیروزنیا نیز با اشاره به روابط عمیق دو ملت برادر ایران و لبنان گفت : همه تلاش خود را برای توسعه و گسترش همکاری های دو کشور در زمینه‌های مختلف به عمل خواهد آورد.
سفیر کشورمان تاکید کرد که توسعه مناسبات فیمابین در چارچوب منافع مشترک دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و امنیت در لبنان حمایت می‌کند.
فیروزنیا این را هم اضافه کرد که توسعه این روابط دو جانبه هم در چارچوب رسمی و هم مردمی خواهد بود.
سفیر جدید ایران در دیدار با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان نیز درباره مسائل لبنان و منطقه و راه های تقویت روابط بین کشور گفت و گو کرد.
فیروزنیا در دیدار با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در خصوص مناسبات دو کشور گفت و گو و تبادل نظر کرد.
مقام های لبنانی در جریان دیدار خداحافظی فتحعلی سفیر سابق ایران نیز بر روابط مستحکم دو کشور تاکید کردند.
«سلیم الحص» نخست وزیر پیشین لبنان از موضع کشورمان در حمایت همیشگی از مبارزه ملت فلسطین برای رسیدن به حقوق مشروع خود تا آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر قدردانی کرد.
وی این سخنان را در دیدار با «محمدجلال فیروزنیا» سفیر ایران که در محل اقامت نخست وزیر پیشین برگزار شد، مطرح کرد.
دو طرف در این دیدار درباره مسائل لبنان و منطقه گفت و گو کردند.
الحص ابراز امیدواری کرد که فیروزنیا در ماموریت دیپلماتیک خود در لبنان موفق باشد.
طلال ارسلان وزیر امور مهاجران و از سیاستمداران دروزی لبنان نیز در دیدار با سفیر ایران در لبنان که در منزل مقام لبنانی انجام شد، گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران و مقاومت لبنان در صحنه نبودند و با جریان های تروریستی، تکفیری، داعش و رژیم صهیونیستی مبارزه نمی کردند امروز تروریسم همه منطقه از جمله لبنان را در نوردیده بود.
وی افزود: همپیمانی در منطقه به رهبری جمهوری اسلامی ایران و مشارکت سوریه و مقاومت لبنان باعث استقرار و ثبات و تامین حقوق ملت های این منطقه شده است.
رهبر حزب دموکرات لبنان خود را جزو جدایی ناپذیر جریان مقاومت خواند و تصریح کرد: نقشه راه و طرح اساسی ما در منطقه همراهی و حمایت از جریان مقاومت است که جزو اصول خدشه ناپذیر ما محسوب می شود.
وی ادامه داد: اقدامات کشورهای غربی با هدف تحقق آرزوهای واهی اسرائیل انجام می گیرد.
وزیر مهاجران لبنان و رئیس حزب دموکرات در دیدار خداحافظی با فتحعلی هم تاکید کرد که اگر خط مقاومت که از تهران تا دمشق کشیده شده وجود نداشت، وضعیت مردم منطقه از آنچه که شاهد بودیم و خواهیم دید، بسیار بدتر بود.
وزیر مهاجران و رئیس حزب دموکرات لبنان، با قدردانی از تلاش های صادقانه سفیر ایران، او را برادری بزرگوار برای لبنانی ها و نماینده ای شایسته برای جمهوری اسلامی و طرح ایران برای همزیستی کریمانه ملت های منطقه عنوان کرد.
طلال ارسلان با بیان اینکه ما دیدگاه، اعتقاد و طرح مان با جمهوری اسلامی ایران یکی است و نقطه پیوند ارزشمند و بزرگ ما خط مقاومت در پهنه منطقه است، خاطرنشان کرد: در سایه هجمه وسیع اسرائیل، خط ما خط مقاومت است، اما نه به خاطر سیاست و منافع سیاسی و نه برای خرید و فروش در بازار سیاست آنگونه ای که متاسفانه بسیاری در این کشور و کشورهای دیگر به آن عادت کرده اند، بلکه فقط برای زندگی با کرامت است.

** سفر ظریف به لبنان
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز 18 بهمن ماه در یک سفر دو روزه به دنبال اعلام اعضای کابینه لبنان با سفر به این کشور ضمن تبریک این دستاورد هدف از سفر خود را اعلام همبستگی با دولت و ملت لبنان و نیز اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با این کشور در همه زمینه ها عنوان کرد.
کابینه لبنان با 32 وزیر اواسط بهمن ماه پس از 9 ماه رایزنی تشکیل شد و 27 بهمن از مجلس رای اعتماد گرفت.
وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به بیروت تاکید کرد که لبنان نماد مقاومت و همزیستی است.
وی درباره احتمال کمک نظامی ایران به لبنان نیز گفت: در صورتی که دولت لبنان بخواهد، ایران آماده همکاری با این کشور در همه زمینه هاست.
ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت و دولت ایران تبریک گفت و دو طرف درباره راه های توسعه روابط دو جانبه تبادل نظر کردند.
این چهارمین سفر ظریف به لبنان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم بود.
وی در جریان این سفر میزبان چند شخصیت و نماینده احزاب لبنانی و فلسطینی نیز بود.
وزیر خارجه ایران در دیدار با رئیس پارلمان لبنان نیز درباره روابط تهران و بیروت و آخرین تحولات منطقه گفت و گو و تبادل نظر کرد.
ظریف در این دیدار ضمن تبریک تشکیل دولت جدید لبنان، گفت که تهران آماده است روابط خود را با بیروت در همه زمینه ها بدون استثنا توسعه دهد.
وی توسعه روابط تهران و بیروت را به نفع هر دو ملت دانست و تاکید کرد : این روابط علیه هیچ کشور یا ملتی نیست.
ظریف افزایش روابط اقتصادی و همکاری های بازرگانی بین ایران و لبنان را از جمله ظرفیت های مهمی در روابط دوجانبه دانست که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس پارلمان لبنان هم ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری، دولت و ملت ایران، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در برهه پیش رو در همه زمینه ها توسعه یابد.
بری و ظریف همچنین آخرین تحولات منطقه از جمله سوریه را ارزیابی کردند و بهبود اوضاع امنیتی در این کشور را تحولی مهم و مثبت خواندند.
وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای لبنانی خود در بیروت تاکید کرد که همکاری ایران و لبنان علیه هیچ کسی نیست و به نفع همه بویژه ملت های دو طرف است.
ظریف در این کنفرانس خبری که پس از دیدار با 'جبران باسیل' در ساختمان وزارت خارجه لبنان برگزار شد، گفت: باعث افتخار من است که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که ما را متکی به خود کرد، از کشوری بازدید می کنم که توانسته به ملت خود تکیه کند.
وزیر خارجه ایران با یادآوری سفر اخیر هیات های اقتصادی ایران به دو کشور عراق و سوریه گفت که ایران آمادگی دارد که یک هیات اقتصادی را به لبنان برای همکاری های بیشتر بفرستد یا اینکه تهران میزبان‌ هیات مشابهی از لبنان باشد.
وی همچنین تاکید کرد که ایران هیچ گاه در امور داخلی لبنان دخالت نمی کند و مردم و مسئولان این کشور از توان و درایت لازم در این زمینه برخوردارند که چگونه مشکلاتشان را حل کنند.
ظریف همچنین از موضع لبنان در شرکت نکردن در نشست ورشو تشکر کرد.

** حمایت احزاب لبنانی از برجام
پیش تر نیز برخی از احزاب لبنان با صدور بیانیه هایی اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم و آن را ظالمانه توصیف کرده بودند.
«جنبش خلق» لبنان در نامه ای به «محمدجلال فیروزنیا» سفیر ایران در بیروت، با ایران علیه تحریم های آمریکا اعلام همبستگی کرد.
در این نامه آمده است: آمریکا بار دیگر تجاوزی ظالمانه علیه ملت و دولت ایران از طریق اعمال تحریم های اقتصادی جدید صورت داده که در تضاد با قوانین و عرف بین المللی و ناقض وقیحانه میثاق ملل متحد است.
جنبش خلق لبنان، تحریم های آمریکا را دلیل اشکاری بر ایستادگی انقلاب اسلامی و پایبندی آن به اصول نخستین آن دانست.
حزب «توحید عربی» به رهبری «وئام وهاب» از سیاستمداران دروزی لبنان نیز با محکوم کردن تحریم های آمریکا علیه ایران، آن را در ادامه اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا و با هدف دخالت در امور داخلی کشورهایی دانست که مخالف شرط و شروط آمریکا هستند.
این حزب با اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران در مواجهه با آمریکا تاکید کرد که این تحریم ها تاثیری در ادامه حمایت های ایران از مسائل عادلانه و در صدر آنها فلسطین و حمایت از مبارزه با تروریسم تکفیری نخواهد گذاشت.
این حزب لبنانی خواستار حمایت جامعه بین المللی از موضع ایران شد.
«جبهه عمل اسلامی» نیز در بیانیه ای اعمال تحریم های جدید علیه ایران از سوی «دولت شرور» آمریکا را «نهایت ظلم و جور و طغیانگری و اجحاف» خواند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضاکننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است.
رهبران دو حزب «رابطه شغلیه و جریان مقاومت اعراب و عدالت اجتماعی» هم در بیانیه مشترک تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تجاوز آشکار حقوق ایران خواندند و آن را محکوم کردند.
در این بیانیه تاکید شد که تحریم‌ ها تجاوز به توافقنامه های بین‌المللی و نشانگر طبیعت استعمار سیاست‌های آمریکا است.
«جنبش امت» هم به طرف‌های عربی حامی و معتمد به این تحریم ها هشدار داد.
این حزب در بیانیه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از روزی که در انقلاب خود پیروز شد تحت تاثیر تحریم ها و فشارهای امپریالیسم قرار گرفته است و این مساله نتوانست این کشور را ضعیف کند و از کمک آن به نیروهای مقاومت و آزادی کاهش دهد.
این بیانیه اشاره کرد که دور جدید هدف قراردادن ایران شکست خواهد خورد و فردا این حقیقت ظاهر خواهد شد.
ازسوی دیگر «ریاض سلامه» رئیس کل بانک مرکزی لبنان در گفت وگو با روزنامه «المستقبل» در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و بازتاب محتمل آن بر لبنان گفت: لبنان تمام چارچوب های قانونی و تنظیمی برای حمایت از نظام مالی خود و روابط با بانک‌های مختلف را دارد.
وی افزود: در اصل روابط مالی بانکی ما با ایران بسیار محدود است و بنابراین ما نیاز به طرح‌های جدید در این خصوص نداریم.
سلامه همچنین تاکید کرد که لبنان به قوانین بین‌المللی در مورد آنچه دولت آمریکا در روزهای اخیر صادر کرد، پایبند است.
«هنری حلو» نماینده مجلس از فراکسیون «گردهمایی دموکراتیک» وابسته به حزب «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» ابراز نگرانی کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تاثیرات غیرمستقیم بر لبنان داشته باشد.
وی اشاره کرد که این مساله ممکن است قیمت نفت را به 100 تا 120 دلار افزایش دهد و کسری بودجه لبنان را افزایش خواهد داد.
«هنری شدید» نماینده مجلس وابسته به حزب «جریان المستقبل» به رهبری «سعد الحریری» بعید دانست که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاثیرات بزرگی بر اقتصاد لبنان داشته باشد، به‌خصوص اینکه حجم تبادل تجاری لبنان و ایران کم است.
وی افزود: بزرگترین و خطرناکترین تاثیر ایران بر لبنان سیاسی است و امیدوار هستیم حزب‌الله با حکمتی که دارد با تحریم ها برخورد کند تا بر جامعه لبنان تاثیرگذار نباشد.
«جورج عقبص» نماینده حزب مسیحی «الکتائب» در مجلس هم گفت: تحریم‌های آمریکا در مرحله حساسی تصویب شده است.
وی ابراز نگرانی کرد که وضعیت اقتصادی بد در لبنان بیشتر و باعث تنش‌های سیاسی شود که نتیجه آن ادامه تاخیر در روند تشکیل دولت باشد.
این نماینده پارلمان لبنان افزود که بنابر ارتباط یک گروه لبنانی به کشمکش‌ها در منطقه لبنان باید منتظر بازتاب چنان مسائلی باشد.
شیخ «ماهر عبدالرزاق» رئیس «جنبش اصلاح و وحدت» و از علمای اهل سنت لبنان با اشاره به تحریم های اقتصادی آمریکا گفت که ایران هزینه حمایت از گروه ها و کشورهای محور مقاومت خصوصا فلسطین را می پردازد.
وی پس از دیدار با سفیر ایران در بیروت و گفت و گو با او درباره مسائل داخلی و منطقه ای، به خبرنگاران گفت: ایران قدرت بازدارنده امت اسلامی در برابر دشمن آمریکایی - صهیونیستی است.
شیخ عبدالرزاق همچنین عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را خیانت به امت اسلامی و مقدسات آنها دانست و گفت: این عادی سازی روابط خفت بار، قدرت و صلابت و مقاومت ما را در برابر صهیونیست ها افزایش می دهد.
وی از ملت های عرب خواستار تا فرایند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را ناکام کنند و از جنبش های مقاومت فلسطین و لبنان به عنوان قدرت و عزت امت عربی و اسلامی حمایت کنند.

** مناسبات پارلمانی ایران و لبنان
روابط ایران و لبنان با توجه به گستردگی آن در سال 1397 شامل رشد و توسعه در زمینه های پارلمانی نیز بوده و است و اعزام نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لبنان و دیدار با مقام های این کشور و ارسال پیام 30 شهریورماه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به همایش اتحادیه آشوری های جهان در بیروت نشانگر این روابط مستحکم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این پیام تصریح کرد: از دستاوردهای انقلاب اسلامی، همزیستی پیروان همه ادیان با مهر، محبت و دوستی و در امنیت و آرامش است و این الگویی برای دیگر ملت ها است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: تمامی پیروان ادیان الهی و پویندگان راه حق، با بهره مندی از اعتقادات دینی و با احترام به ارزش ها و اصول ادیان دیگر، سال های متمادی است که در کنار یکدیگر و با ایمان به وجود خداوند متعال، زندگی و همزیستی توأم با دوستی و محبت داشته اند.
«یوناتن بت کلیا» نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی که سمت دبیر کلی اتحادیه جهانی آشوریان را به عهده دارد، پیام علی لاریجانی را برای حاضران خواند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آشوریان مسیحی به عنوان یکی از کهن ترین ادیان الهی که در کشور ایران و برخی مناطق جهان حضور دارند، همواره مورد احترام ملت شریف ما بودند. چنانکه در قانون اساسی کشورمان به عنوان یکی از ادیان رسمی شناخته شده است.
نماینده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی پیش از این کنگره در دیدار با رئیس جمهوری لبنان از وی برای حضور در مراسم افتتاحیه این کنگره دعوت کرده بود.
اتحادیه جهانی آشوری‌ها یک سازمان فراگیر بین‌المللی در منطقه ‌خاورمیانه است که در سال 1968 میلادی با هدف حمایت از آشوری‌ها تاسیس شد.
اعضای این اتحادیه از بخش های مختلف فدراسیون‌های آشوری و کشورهای آشوری نشین در سراسر جهان نظیر ایران، سوریه، عراق و لبنان تشکیل شده‌است.
در ادامه دیدارهای نمایندگان ایران از لبنان احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی 13 بهمن در راس هیاتی با رئیس پارلمان لبنان در بیروت دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار دو طرف درباره روابط دو کشور بویژه همکاری های پارلمانی و تحولات منطقه تبادل نظر کردند.
نبیه بری رئیس پارلمان لبنان 24 مهرماه در حاشیه نشست مجمع عمومی اتحادیه جهانی بین المجالس در ژنو نیز در دیدار با هیات پارلمانی مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود که ایران همیشه حامی و پشتیبان لبنان در همه زمینه و موضوعات از جمله در رویارویی با دشمن اسرائیلی و تروریسم بوده است.

**مناسبات فرهنگی
با توجه به روابط و مناسبات گسترده سیاسی بین ایران و لبنان تلاش های دیگر مقام های دو کشور نیز به توسعه روابط در دیگر امور از جمله اقتصادی، فرهنگی ، هنری و ورزشی است و در سال های اخیر همین مناسبات موجب شده است تا یکی از مقاصد گردشگری در ایام نوروز ایرانیان لبنان باشد.
در همین ارتباط نمایشگاه بزرگ هنرها و صنایع دستی ایران در بیروت برای مدت10 روز از سه شنبه 27 آذر آغاز و تا 6 دی ماه 1397 برگزار شد که علاوه بر جذب بازدیدکنندگان پرشماری از طوایف و مذاهب مختلف لبنان، به گفته شخصیت های سیاسی و فرهنگی این کشور باعث تعمیق روابط میان لبنان و ایران در زمینه های گوناگون می شود.
فیروزنیا در سخنان خود در آیین افتتاحیه این نمایشگاه برگزاری چنین نمایشگاهی را فرصتی مناسب برای همکاری فرهنگی دو کشور و ملت ایران و لبنان دانست و گفت: ما بر این باوریم که زمینه های بسیاری برای همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و لبنان باشد.
هنرمندان منبت و معرق کار، خطاط، گرافیست، سازندگان ظروف مسی، خاتم کاران، عروسک سازهای ایرانی از استان ها و مناطق مختلف کشورمان آثار هنری خود را در کنار تابلوهای نقاشی و مجسمه های ساخته دست برخی جانبازان و خانواده های شهدا، به لبنان آورده و به همراه انگشترها و سنگ های زینتی و فرش های ایرانی و تابلو فرش های بافته شده توسط انگشتان هنرمند قالیباف ایرانی نگاه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند.
علاوه بر این چند هنرمند ایرانی آثار خود را در برابر نگاه علاقه مندان خلق می کردند که لبنانی ها با دقت به حرکات دستان هنرمند ایرانی دوخته شده بود.
همچنین چند غذای سنتی ایرانی طبخ شده و بازدیدکنندگان می توانند طعم خوش غذای ایرانی را نیز بچشند، و در سوی دیگر به اجرای آوازهای خوش گروه موسیقی سنتی ایرانی گوش فرا دهند.
برگزاری جشن شب یلدا برای ایرانیان مقیم و برگزاری جشن میلاد حضرت مسیح(ع) نیز از دیگر برنامه های فرهنگی ایران در لبنان در سال 1397 بود که با استقبال چشمگیری مواجه شد.
علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان که به نمایندگی از رئیس پارلمان این کشور در افتتاحیه شرکت کرد، این نمایشگاه را بازتابی از روابط برادرانه و ریشه دار دو ملت عنوان کرده بود، گفت: روابط ایران و لبنان با قدرت جمهوری اسلامی و حمایت رهبری و ملت آن از مقاومت و مردم لبنان در روزگار سختی و مهنت استوارتر شد.
این وزیر و نماینده پارلمان لبنانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیروت با بیان اینکه این نمایشگاهی متفاوت به تمام معنای آن است، اظهار داشت: تنوعی که در این نمایشگاه وجود دارد، بازتابی از اهمیت فرهنگ و هنر در ایران می باشد، و فرهنگ و هنر ایرانی در همه غرفه هایی که ما می بینیم مجسم شده است.
وی افزود: به حقیقت شایسته است که هر کسی در برابر هر کدام از این آثار بایستد و تامل کند.
خلیل تاکید کرد: چنین نمایشگاه ها و برنامه هایی باید افزایش و گسترش یافته و تقویت شود تا روابط میان دو ملت عمیق تر شود.
«آوادیس کیدانیان» وزیر گردشگری لبنان، اقدام ایران در برپایی نمایشگاه هنر و صنایع دستی با همکاری شهرداری الغبیری را بسیار بااهمیت دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: این اقدام ایران از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه در بخش صنایع دستی، چرا که صنایع دستی مساله مهمی در گردشگری است؛ چنین نمایشگاه و تعاملی باعث افزایش توان و خبرگی و تمایز هنرمندان می شود.
شیخ «عبدالله جبری» دبیرکل «جنبش امت» و از علمای اهل سنت لبنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از آنکه از آثار متنوع این نمایشگاه هنری و صنایع دستی ایرانی دیدن می کنیم و از طعم غذای ایرانی می چشیم پی به میراث کهن ایرانی و عظمت جمهوری اسلامی ایران می بریم که امروز بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی ایران بر دوست و دشمن ثابت شده که ایران بسیار ریشه دارتر از آن است که با برخی طوفان ها آسیبی ببند.
وی افزود: دقایقی پیش موسیقی زیبای ایرانی را شنیدیم که تجلی زیبایی ها و جمالی است که ملت بزرگ ایران خلق می کنند.
جبری همچنین همه مذاهب اسلامی و کشورها و ملت های مسلمان را به همکاری با ایران به عنوان یک دوست و برادر خیرخواه فراخواند.
«طباطبایی» هنرمند ایرانی به خبرنگار ایرانی از زحمتی گفت که برای خلق آثارش می کشد. او می بایست دانه دانه سنگ های فیروزه را روی ظرف مسی بچسباند، سپس آن را پرداخت داده و یک لایه محافظ روی آن بکشد تا بر اثر رطوبت یا حشرات، این ظرف زیبای هنری او آسیبی نبیند.
«حسن» جوان لبنانی فرهنگ ایرانی را بسیار غنی دانست و گفت که امیدوارم با برگزاری چنین نمایشگاه هایی مردم لبنان با هنرها و توانایی ایرانیان آشنایی بیشتری پیداکنند و به یکدیگر نزدیک شوند.
یک پدر لبنانی برای دختر کوچکش یک کیف زیبای ساخته دست هنرمند ایرانی خریده بود و آن را هدیه ای به یاد ماندنی دانست.
«جنان» دختر دانشجوی لبنانی و خواهر او نیز از غرفه های مختلف هنرها و صنایع دستی ایرانی خوششان آمده بود و گفتند که موسیقی ایرانی که شنیدند بسیار تاثیرگذار و معنوی بود و با موسیقی های خشن این زمانه که از غرب می آید بسیار متفاوت بود.
جنان ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه در مناطق مسیحی نشین و مناطق مختلف لبنان هم برگزار شود چرا که دیروز وقتی بعد از دانشگاه با دوستانش به این نمایشگاه آمده بود آنها گفته بودند که این نمایشگاه از شهر و منطقه شان دور است و خانواده های آنان قادر به طی کردن چنین مسافتی آن هم در ترافیک بیروت در روزهای آخر سال میلادی نیستند.
در همین حال هر سال در تعطیلات نوروز شمار زیادی از ایرانیان با استفاده از تورهای گردشگری به لبنان سفر کرده و در از آب و هوای این کشور و سواحل آن استفاده می کنند.
گردشگران ایرانی، معمولا با پروازهای ایران ایر (هما) به لبنان می آیند. هواپیماهای هما در نوروز 1397 دو روز در هفته از مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) و یک روز دیگر از مشهد در فرودگاه «رفیق الحریری» بیروت به زمین می نشینند
رئیس دستگاه امنیتی لبنان در واکنش به فضاسازی برخی رسانه ها گفت که مهر نزدن گذرنامه برای اتباع بسیاری از کشورها در سفر به لبنان انجام می شود و تنها منحصر به ایرانیان نیست.
«عباس ابراهیم» با اشاره به تصمیم تازه دستگاه امنیتی این کشور برای مهر نکردن گذرنامه ایرانیان در سفر به لبنان در صورت تمایل آنها، افزود: برخی این اقدام را سیاسی کرده اند در حالی که این مساله ای روتین است و شامل اتباع بسیاری از کشورها می شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی به دلایل متعدد از جمله مشکلاتی که برای دریافت ویزای کشورهای دیگر برای آنها بوجود می آید، تمایل دارند که در سفر به لبنان مهر ورود و خروج در گذرنامه شان درج نشود و ما نیز این خدمات را با ارائه کارت ویژه ورود و خروج برای این افراد فراهم کرده ایم. مهر بجای گذرنامه در کارت های مخصوص درج می شود.
رئیس دستگاه امنیتی لبنان یادآور شد: درج مهر در کارت های مستقل از گذرنامه ده ها سال است که در لبنان اجرا می شود. با این وجود ورود و خروج افراد در این قالب نیز در کامپیوترهای اداره امنیت ثبت می شود.
«عباس» یکی از تورلیدرهای ایرانی است که با مادر لبنانی خود در لبنان زندگی می کند و از این راه کسب درآمد دارد. او در گفت و گو با ایرنا می گفت که دو دلیل باعث شده که تورهای ایرانی به لبنان به شدت کاهش یابد؛ یکی بحران سوریه و در امان نبودن لبنان از حملات تروریستی بود و دیگری کاهش ارزش پول ملی ایران.
بر اساس گزارش وزارت گردشگری لبنان، در نیمه اول سال 2017 میلادی 826هزار و 129 گردشگر خارجی به لبنان آمدند، که به نسبت دوره مشابه در سال 2016 رشدی 14 درصدی را شاهد بوده است.
از این تعداد، 267.906 نفر یعنی معادل 32.4 درصد از کشورهای اروپایی و 143.882 معادل 17.4 درصد از آمریکا، لبنان را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزیدند. اما 265.287 نفر یعنی 32.1 درصد از کشورهای عربی و 66.803 نفر از کشورهای دیگر آسیا به لبنان آمدند.
این در حالی است که پیش از آغاز بحران سوریه، در سال 2010 تعداد گردشگران خارجی بازدیدکننده از لبنان از یک و نیم میلیون نفر فراتر رفته بود.
در نیمه اول سال 2017 میانگین قیمت یک اتاق در هتل های بیروت 145 دلار آمریکایی بوده است که بیش از 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد یافته بود.
لبنان به دلیل تنوع فرهنگی، تاریخی که در نتیجه تمدن های مختلف به جا مانده است، یکی از مقصدهای گردشگران خارجی به شمار می آید. تمدن فنیقی ها، رومی، پارسی، عربی، و عثمانی بیشترین تاثیرات را بر این کشور داشته است.
لبنان در حدود 10 هزار کیلومتر مربع مساحت و در حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور به دلیل داشتن 225 کیلومتر خط ساحلی با دریای مدیترانه، آب و هوایی معتدل دارد. بیشتر زمین های لبنان، کوهستانی است و یک رشته کوه، از شمال تا جنوب این کشور کشیده شده است و آن را به دو نیمه غربی و شرقی تقسیم می کند. معروف ترین رودهای لبنان، اللیطانی در جنوب و العاصی در شرق هستند.
از معروف ترین جاذبه های گردشگری لبنان، می توان به محوطه باستانی بعلبک و معبدهای «ژوپیتر» و «باخوس»، قلعه و بندر تاریخی جبیل، خلیج و تله کابین جونیه، کلیسا و مزار بانوی لبنان در «حریصا»، شهرهای تاریخی و ساحلی صور و صیدا، آثار باستانی «عنجر» و «کفرذبیان»، مناطق کوهستانی «فاریا» و کفرذبیان، غار جعیتا و دره ای موسوم به «وادی قادیشا» نام برد. به این فهرست باید موزه ملی لبنان و صخره روشه که در بیروت هستند و جنگل های «ارز» یعنی درختی را که نماد این کشور است نیز افزود.
در همین حال با توجه به گسترش روابط فرهنگی میان ایران و لبنان علاوه بر ساخت فیلم های مشترک بین دو کشور که تاکنون از مرز 10 فیلم مانند ساخت ایران و راز تنهایی فراتر رفته است ، فیلم سینمایی ایرانی «ویلایی ها» ساخته «منیر قیدی» در بیروت نیز در سال جاری به نمایش درآمد و عنوان این فیلم «رصیف الانتظار» (پیاده راه انتظار) با زیرنویس عربی در لبنان نامگذاری شده است .
ویلایی‌ها علاوه بر کسب سه سیمرغ بلورین و هشت نامزدی از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، مورد تحسین و قدردانی رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است
خانم «منار صباغ» مجری شبکه تلویزیونی المنار لبنان، با اشاره به اینکه آثار سینمای ایران، از نظر کارگردانی و فیلمنامه آثاری متفاوت هستند، گفت: آنچه در یک اثر سینمایی اهمیت دارد، پیام فیلم است.
وی افزود: سینمای ایران به ما یاد داده است که همیشه با مردمش به ویژه ایثارگران و شهدا رابطه ای تنگاتنگ دارد.
«محمد نسر» خبرنگار لبنانی هم در گفت و گو با ایرنا گفت: فیلم عالی بود، به ویژه کارگردانی برخی صحنه هایی که نگرانی و رنج های خانواده رزمندگان و شهدا را نمایش می داد.
وی افزود: به نظر می رسد همه چشم و گوش شان را به اخبار جبهه ها دوخته اند یا می دوزند، غافل از اینکه در پشت جبهه ها، خبرهای بیشتر و شاید مهمتری باشد. این بهترین فیلمی بود که رنج های خانواده های مجاهدان را به تصویر می کشد. کسانی که به فضل از خود گذشتگی شان، پیروزی ها و دستاوردهای بزرگ در جبهه ها محقق می شود.
«فاطمه باز» نویسنده و کارگردان جوان لبنانی که این فیلم را از نظر فیلمنامه بسیار پسندیده بود، در مصاحبه با ایرنا گفت: این داستان خیلی خوب به پایان رسید، اینکه فیلم با شهادت یک نفر تمام نشد، و کسی که در ابتدا مخالف همه چیز بود به باوری رسید که مسئولیت خود را پذیرفت، بسیار عالی بود.
وی که از بازی طناز طباطبایی در نقش همسر داود بسیار لذت برده بود، ادامه داد: خانواده های رزمندگان مقاومت در کشور ما هم نقش حمایتی ویژه ای دارند و باعث می شوند تا جوانان و رزمندگان با آسودگی در جبهه ها نقش خود را ایفا کنند؛ امیدوارم ما هم بتوانیم فیلمی با این مضمون در لبنان بسازیم.

** حضور ورزشکاران ایرانی در لبنان
اعزام تیم های ورزشی به لبنان از ایران و کسب برخی موفقیت هایی از سوی آنان یکی دیگر از زمینه های موجود بین دو کشور است که موجب می شود تا روابط فرهنگی بین دو ملت بیش از پیش گسترش یافته و تقویت شود.
در سال 1397 مانند سال های گذشته تیم تنیس بازان نوجوان ایران 11 فروردین ماه با سفر به این کشور برای شرکت در مرحله نیمه پایانی مسابقات تنیس قهرمانی زیر 12 سال غرب آسیا با پیروزی مقابل اردن توانست علاوه بر صعود به فینال، مجوز راهیابی به رقابت های قهرمانی آسیا را نیز کسب کند.
«حیدر علوی» دونده نوجوان ایرانی نیز در مسابقات بین المللی دوی نیمه ماراتن «طرابلس» در شمال لبنان، با پشت سر گذاشتن همه رقبای خود قهرمان شد.
در هشتمین دوره مسابقه دوی نیمه ماراتن بین المللی طرابلس بیش از 23 هزار دونده از 25 کشور از 5 قاره جهان شرکت کردند و مسافت 21.1 کیلومتری از روبروی نمایشگاه بین المللی «رشید کرامی» در شهر طرابلس به سمت جاده عبرین، خیابان «عشیر الدایه»، «بلوار ساحلی» و «دانشگاه العربیه» و برعکس را دویدند.
این مسابقه به همت وزارت ورزش و جوانان لبنان و با شعار حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در رده های سنی نوجوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان در دو بخش مردان و زنان برگزار شد.
حیدر علوی متولد سال 79 و دانش آموز کلاس چهارم دبیرستان در مدرسه ایرانیان بیروت است.
وی در رده نوجوانان این مسابقات به مقام نخست دست یافت.
تیم ملی راگبی ایران هم در دیدار نخست مسابقات غرب آسیا در لبنان در اردیبهشت ماه با نتیجه 17 بر 8 قطر را شکست داد تا گام اول را محکم برداشته باشد.
این مسابقات با حضور چهار تیم ایران، لبنان، قطر و اردن برگزار می شود و مسیر راهیابی به مسابقات جام جهانی راگبی است.
تیم ملی راگبی 15 نفره کشورمان با هدایت «حمید تقوی» پا به لبنان گذاشته تا بتواند با قهرمانی در این مسابقات، برای رسیدن به جام جهانی نماینده شرق آسیا را در پیش داشته باشد.
خاورم*1436**1392

نظر شما