شناسهٔ خبر: 31870136 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای علمی و فناوری سال 97 اصفهان

اصفهان - ایرنا - اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی پس از تهران، یکی از قطب های علمی و فناوری کشور بواسطه برخورداری از تنها شهرک علمی و تحقیقاتی و پژوهشکده های متعدد از جمله زیست فناوری رویان در سال 97 رخدادهایی علمی گوناگونی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای حدود 180 دانشگاه، دانشکده و موسسه آموزش عالی با دست کم 280 هزار دانشجو و سه هزار عضو هیات علمی است.
بیشترین تعداد دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در شهرستان اصفهان با 72 واحد ( 38 درصد از مجموع موسسه ها) و پس از اصفهان، بیشترین تعداد واحدهای آموزش عالی در شهرستان کاشان مستقر است.
همچنین استان، تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در مرکز خود دارد که دارای یک مرکز رشد مقدماتی، 10 مرکز رشد فناوری و 2 پارک علم و فناوری شیخ بهایی و ابوریحان است و حدود 10 درصد شرکت های دانش بنیان کشور در آن مستقرند.
اصفهان از پژوهشکده های معتبر و متعددی همچون زیست فناوری رویان و پژوهشگاه های بسیاری در دانشگاه ها و مراکز علمی برخوردارست که تا کنون دستاوردهای آنها حتی در سطح بین المللی مطرح و نام اصفهان را بعنوان قطب علم و فناوری به گوش جهانیان رسانده است.
بخش علم و فناوری استان با توجه به ظرفیت ها و توانایی های بسیاری که دارد در سال گذشته، رویدادهای مختلفی از سفرهای مقام های ارشد گرفته تا برگزاری همایش های جهانی و ملی و کسب رتبه های برتر بین المللی و کشوری را پشت سر گذاشت.

*** سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به اصفهان
اهمیت اصفهان در عرصه علمی و فناوری کشور تا به جایی است که مقام ارشد کاروان علم و فناوری کشور در سال گذشته سه بار برای امور مختلف به این استان سفر کرد.
هرچند سفر نخست وی برای وداع با یکی از چهره های کلیدی علم و فناوری استان اصفهان یعنی محمود شیخ زین الدین معاون فقید نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معمار مراکز نوین نوآوری کشور بود.
سورنا ستاری، سیزدهم خرداد به اصفهان سفر کرد تا مرحوم شیخ زین‌الدین را تا سرای ابدی خود در قطعه نام‌آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان مشایعت کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری 23 دی امسال نیز به اصفهان سفر و علاوه بر بهره‌برداری از محصولات دانش‌بنیان و فناور شرکت های دانش بنیان در حوزه پزشکی و سلامت، پارک علم و فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی را افتتاح کرد.
ستاری همچنین با حضور در شهرک سلامت اصفهان از 2 دستگاه دانش‌بنیان که دستاورد فناوران اصفهانی است بازدید کرد. یکی از دستگاه ها که نصب و راه اندازی شد، شتاب‌دهنده خطی پزشکی است که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری 21 بهمن سال گذشته بار دیگر با سفر یک روزه به این استان از دستاورد‌های محققان اصفهان در پژوهشکده زیست فناوری رویان و همچنین مرکز رشد و دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و شهرک صنعتی اصفهان بازدید کرد.

*** سفر معاون رییس جمهوری و وزیر علوم به اصفهان
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هجدهم اردیبهشت 97 بمنظور راه اندازی چند طرح دانشگاهی، دیدار با مسوولان استان و دانشگاه های اصفهان و مدیران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همچنین حضور در آیین چهلمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی اصفهان به این استان سفر کردند.
در این سفر، سه محصول دانش بنیان با حضور محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رونمایی شد.
همچنین پارک علم و فناوری ابوریحان بعنوان دومین پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حضور این 2 مقام ارشد افتتاح شد.
این پارک علم و فناوری در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع و با زیربنای 14 هزار متر مربع با اعتبار 180 میلیارد ریال در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان احداث شده است.
نخستین پارک علم و فناوری کشور و اصفهان به نام شیخ بهایی از سال 1382 فعالیت خود را در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز کرده است.
در زمان حاضر بیش از 500 شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است که شامل 200 شرکت در پارک فناوری شیخ بهایی، 185 شرکت در مراکز رشد و 112 شرکت در مرکز رشد مقدماتی است.
بیشترین زمینه فعالیت این شرکت ها در فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، مهندسی شیمی و مکانیک است و حدود 6 هزار و 600 نیرو در این شرکت ها اشتغال دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین هفتم آذر برای حضور در افتتاحیه جشنواره ملی حرکت به اصفهان سفر کرد.

*** درگذشت معاون نوآوری معاونت علمی ریاست جمهوری در اصفهان
محمود شیخ زین الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز دوازدهم خرداد در خمینی شهر اصفهان بر اثر عارضه قلبی درگذشت.
معاونت توسعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، عضویت هیات مدیره انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی(IASP) از سال 2010 تا سال 2012، مدیریت مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، تحت نظر یونسکو(IRIS) و ریاست جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی از جمله مسوولیت های وی بود.
وی از بهمن 92 تا خرداد 97، معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

*** برگزاری کنفرانس پارک های علمی دنیا با 50 کشور
سالی که گذشت یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی در حوزه علم و فناوری کشورمان رقم خورد و اصفهان، میزبان سی و پنجمین کنفرانس بین المللی پارک های علمی بود.
سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علمی از 12 تا 14 شهریور 97 در اصفهان برگزار شد و حدود 500 شرکت کننده از 50 کشور در آن حضور داشتند که افزون بر 150 نفر از آنها، مدعوین کشورهای خارجی بودند.
مدعوین خارجی این کنفرانس را رییسان و کارشناسان پارک های علمی دنیا تشکیل می دادند که نمایندگان بخش توسعه و فناوری کشورهای خود بودند و برای تبادل دانش و تجربه با مسوولان و کارشناسان پارک های علمی ایران به اصفهان سفر کردند.
حضور فعال و چشمگیر نمایندگان 50 کشور دنیا در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی پارک های علمی در اصفهان، نشان داد که ایران در راه توسعه و پیشرفت خود، تنها و منزوی نیست و همراهی بسیاری از کشورهای دنیا را در این زمینه دارد.

*** گردهمایی نخبگان علمی 40 کشور در جشنواره ملی حرکت
نخبگان علمی و دانشجویان 40 کشور دنیا آذر ماه سال گذشته برای شرکت در یازدهمین جشنواره ملی حرکت به اصفهان سفر کردند.
یازدهمین جشنواره ملی حرکت به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور حدود 600 مهمان داخلی و خارجی، چهارم تا هفتم آذر در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
این جشنواره با تکیه بر تجربه های ارزشمندی که از دوره های قبلی خود کسب کرد در سال 97 با تاکید بر 2 بخش ارتباط با صنعت و بازار و گسترش ارتباطات بین المللی برگزار و باعث متمایز شدن آن نسبت به گذشته شد.
یکهزار و 355 اثر از 106 دانشگاه کشور به دبیرخانه یازدهمین جشنواره ملی حرکت ارسال شد که از میان آنها 106 اثر برتر در اختتامیه جشنواره معرفی و تجلیل شدند.
در مجموع 21 هزار و 850 نفر از 125 کشور جهان در این جشنواره ثبت نام کردند که پس از پایش و بررسی اطلاعات و آثار آنها، 80 نفر از 40 کشور برای حضور در این رویداد علمی پذیرفته شدند.


** برگزاری جشنواره ملی شیخ بهایی
چهاردهمین جشنواره ملی فن ‌آفرینی شیخ ‌بهایی ششم و هفتم دی ماه سال گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف ترویج و توسعه فن ‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری و معرفی فن ‌آفرینان برتر در محل 'سیتی سنتر' اصفهان برگزار شد.
این جشنواره در 2 بخش مسابقه ‌ای و غیر مسابقه‌ ای برگزار ‌شد که بخش مسابقه‌ای شامل طراحان کسب و کار (دانشجویی و آزاد)، فن‌آفرینان و فرصت‌های سرمایه‌ گذاری و بخش غیر مسابقه‌ای شامل ' تِک کارپت'، نمایشگاه، مذاکره با سرمایه گذاران، نقطه شروع ارتباط (نشا) و کارگاه های آموزشی است.
سال گذشته فرش فناوری (Tech Carpet) برای نخستین بار در چهاردهمین دوره جشنواره برای معرفی دستاوردهای فن آفرینان پهن شد و حدود 20 تَن از فن آفرینان برتر کشور، تجربه ها و دستاوردهای خود را در جمع مردم و مسوولان بیان کردند.
جشنواره ملی شیخ بهایی از سال 83 هر سال از سوی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می شود.

*** افتتاح اتاق کره جنوبی در دانشگاه اصفهان
اتاق کره (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری های علمی بین ایران و کره جنوبی بیستم آبان 97 در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.
اتاق کره در ساختمان روابط بین الملل دانشگاه اصفهان و با حضور جونگ هیون سفیر کره جنوبی در تهران ، رییس دانشگاه اصفهان و رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان راه اندازی شد.
اتاق کره با توجه به انتخاب دانشگاه اصفهان از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مرجع علمی ارتباط با دانشگاه های کره با هدف توسعه همکاری های علمی بین 2 کشور در این دانشگاه افتتاح شد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1395 دانشگاه اصفهان را به عنوان مسئول کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های بین المللی با کشور کره جنوبی برگزید.
دانشگاه اصفهان با حدود 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های منتخب ایران در طرح تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی انتخاب شده است.

*** امضای تفاهمنامه کنسرسیوم بین المللی دانشگاه های اصفهان
تفاهمنامه کنسرسیوم(انجمن) فعالیت های بین المللی مشترک میان مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان 15 اسفند سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان امضاء شد.
این تفاهمنامه با هدف استفاده بهینه از توانمندی های علمی و پژوهشی و تجربه های موجود در زمینه روابط بین الملل بین رییسان دانشگاه های اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی این شهر به امضاء رسید.
بسیاری از دانشگاه های این استان با دانشگاه های معتبر خارجی همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی دارند و در نظام های رتبه بندی جهانی دارای رتبه های برتر هستند.
پیش از این، دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان نهاد ملی هماهنگ کننده ارتباطات علمی ایران با کشور سوییس، دانشگاه اصفهان با کره جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کشور آلمان معرفی شده اند.
دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود 150 دانشگاه خارجی و دانشگاه اصفهان با حدود 120 دانشگاه خارجی همکاری دارند.

*** قرار گرفتن دانشگاه های اصفهان در رتبه های برتر جهانی
سالی که گذشته تعدادی از دانشگاه های بزرگ و برتر اصفهان در رتبه بندی های جهانی در بین دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفتند.
آبان پارسال دانشگاه های 'صنعتی اصفهان '، 'اصفهان ' ، 'کاشان' و 'علوم پزشکی ' در رتبه بندی جدید 'یو اس نیوز' (usnews) در جمع دانشگاه های دنیا قرار گرفتند.
از جمهوری اسلامی ایران 27 دانشگاه در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته اند که چهار دانشگاه از میان آنها از استان اصفهان است.
همچنین 23 دانشگاه از ایران در رتبه بندی جدید 'لایدن' در سال 2018 میلادی در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار گرفتند که چهار دانشگاه از میان آنها از استان اصفهان بود.

*** گسترش روابط بین الملل با دانشگاه های خارجی
بسیاری از دانشگاه های استان اصفهان در سالی که گذشت، گسترش ارتباطات بین المللی را در اولویت برنامه ها و اقدام های خود قرار دادند.
از جمله دانشگاه اصفهان که تفاهم نامه های همکاری علمی، پژوهشی، فناوری و آموزشی بسیاری با دانشگاه های کشورهای مختلف از جمله فرانسه، استرالیا، عراق و آلمان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با دانشگاه های ژاپن و آلمان، دانشگاه پیام نور اصفهان با دانشگاه قفقاز گرجستان منعقد کردند.
همچنین دانشگاه های اصفهان تفاهم نامه های همکاری متعددی با مراکز علمی و پژوهشی کشورهای مختلف منعقد کردند.

*** انتخاب دانشجویان و فناوران برتر از اصفهان
سالی که گذشته چهار پژوهشگر و فناور برتر که 25 آذر در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور معرفی و تجلیل شدند از استان اصفهان بودند.
در این جشنواره، آرش شاهین عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان در گروه علوم انسانی و هنر، نضال صراف زادگان عضو هیات علمی و عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گروه علوم پزشکی و امید عود باشی عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در گروه علوم انسانی و هنر در بین پژوهشگران برگزیده کشور قرار گرفتند.
همچنین سه دانشجو از دانشگاه های علوم پزشکی و هنر اصفهان در جمع دانشجویان نمونه و برتر کشور در سال 1397 قرار گرفتند.
بر این اساس از بین 45 دانشجوی نمونه کشوری، وحید منصوری و حجت شیخ بردسیری از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عاطفه شکفته از دانشگاه هنر اصفهان بودند.

*** انتصاب رییسان 2 مرکز علمی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تیر ماه 97 با صدور حکمی، سید مهدی ابطحی را به ریاست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منصوب کرد.
ابطحی رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان است، وی پیش از این معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان بود.
همچنین قائم ‌مقام رییس بنیاد ملی نخبگان اسفند 97 در حکمی منصور شریعتی را به عنوان سرپرست بنیاد نخبگان استان اصفهان منصوب کرد.
منصور شریعتی عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اصفهان است و رییس پیشین دانشگاه علمی کاربردی استان بود.
3011/6026/

نظر شما