شناسهٔ خبر: 31869843 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آنچه بر پرسپولیس در سال ۹۷ گذشت/ قهرمانی در ایران، فینالیستی در آسیا

منبع: وب سایت برنامه نود

پرسپولیس در سال ۹۷ فرم عالی خود در دو، سه سال گذشته را حفظ کرد و سال به یادماندنی را پشت سر گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سرخپوشان این سال را با فتح لیگ هفدهم، سوپرجام و حضور در فینال آسیا و صدرنشینی در لیگ هجدهم، در شرایطی که پنجره نقل و انتقالاتی این تیم بسته بود به اتمام رساندند. به بهانه پایان سال ۹۷ آنچه بر پرسپولیس در این سال گذشت مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

آنچه بر استقلال در سال ۹۷ گذشت / قهرمانی در حذفی، امیدواری در لیگ


فروردین: آغاز سال با قهرمانی
پرسپولیس سال ۹۷ را با پشتوانه عالی از سال ۹۶ آغاز کرد و این تیم چه برای قهرمانی در لیگ و چه برای صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تنها احتیاج به یک امتیاز در سال جدید داشت.سرخپوشان در نخستین گام در سال ۹۷ به چالش خوردند و با شکست برابر سایپا سال جدید را آغاز کردند ولی این تیم در مشهد مقابل پدیده به پیروزی رسید تا برای دومین فصل متوالی قهرمان لیگ شود.در لیگ قهرمانان آسیا نیز، نماینده ایران با تساوی در زمین نسف قرشی مجوز صعود به مرحله بعد را دریافت کرد.


اردیبهشت: سید جلالِ سوپرمن
با پایان رقابتهای هفدهمین دوره لیگ برتر، پرسپولیس جام قهرمانی را در پایان این مسابقات و در دیدار با سپیدرود دریافت کرد. کار این تیم اما در آسیا به مشکل برخورد.پرسپولیس بازی رفت برابر الجزیره امارات را با گل دقایق پایانی با نتیجه ۳ بر ۲ شکست واگذار کرد تا این تیم برای راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی مجبور به پیروزی در تهران شود.سرنوشت این دیدار نیز در لحظات آخر بازی تعیین شد و در شرایطی که هر کدام از دو تیم یک بار دروازه حریف را باز کرده بودند و این نتیجه حکم به صعود تیم اماراتی می‌داد سید جلال حسینی، منجی پرسپولیس شد و گل صعود این تیم را به ثمر رساند.


خرداد: بسته ماندن پنجره‌ها
پس از آنکه پرسپولیس به محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شد مسئولین این باشگاه تلاش خود را برای تقلیل این حکم به یک پنجره به کار بستند که این امر ثمری نداشت و پرسپولیس از جذب بازیکنان در آغاز فصل جدید محروم شد. این تیم بازیکنانی نظیر وحید امیری، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان و صادق محرمی را از دست داد تا دست این تیم برای فصل جدید خالی‌تر از همیشه باشد.پرسپولیس برای نیم فصل دوم مهدی ترابی، سروش رفیعی، مهدی شیری و مهدی شریفی را جذب کردند.


تیر: قهرمانی بدون بازی در سوپرجام
پرسپولیس اردوی پیش فصل خود را در کرواسی برگزار کرد تا آماده حضور در لیگ باشد. طبق اعلام سازمان لیگ قرار بود که در تاریخ ۲۹ تیر دیدار سوپرجام بین پرسپولیس و استقلال برگزار شود که استقلال حاضر به بازی در تاریخ مقرر نشد و طبق رای کمیته انضباطی این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به نفع پرسپولیس اعلام شد و این تیم به قهرمانی سوپرجام رسید.


مرداد: شروع مطمئن در لیگ
با توجه به بسته بودن پنجره نقل و انتقالات، این تیم ضعیف‌تر از قبل به نظر می‌رسید ولی پرسپولیس با هدف سومین قهرمانی پیاپی هجدمین دوره لیگ برتر را آغاز کرد و در ۴ بازی نخست، ۸ امتیاز کسب کرد تا نشان دهد در این فصل نیز مدعی جدی قهرمانی است.


شهریور: کامبک رویایی برابر الدحیل
روزی که در قرعه‌کشی مرحله یک چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، مشخص شد که الدحیل حریف پرسپولیس در این دور از بازیهاست اکثر اهالی فوتبال کار پرسپولیس را برابر این تیم متمول و قدرتمند قطری تمام شده می‌دانستند.حریف پرسپولیس با رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی به جمع ۸ تیم برتر آسیا راه یافته بود.نماینده ایران در بازی رفت در قطر متحمل شکست یک بر صفر شد تا همچنان بارقه‌های امید برای این تیم زنده باشد. در دیدار برگشت در حالیکه همه منتظر گلزنی پرسپولیس بودند این بازیکنان الدحیل بودند که دروازه سرخپوشان را باز کردند تا پرسپولیس برای صعود به نیمه نهایی احتیاج به ۳ گل داشته باشد. این ماموریت غیرممکن در حدود ۲۰ دقیقه انجام شد و پرسپولیس در یک شب به‌یادماندنی برای دومین دوره پیاپی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.


مهر: محقق شدن رویایی حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا
پرسپولیس در مهر ماه در دربی رفت برابر رقیب دیرینه خود به تساوی بدون گل دست یافت. اما این مهم‌ترین اتفاق ماه برای سرخپوشان نبود و برجسته‌ترین رویداد مهر برای این تیم حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا و جدال دوباره برابر السد قطر بود.در دربی حسین ماهینی به دلیل پارگی رباط تعویض شد تا اینکه نماینده ایران در بازی حساس مرحله نیمه نهایی در تکمیل فهرست ۱۱ نفره خود دچار مشکل شود.پرسپولیس در دیدار رفت در زمین حریف دست به کار بزرگی زد و با پنالتی دقایق پایانی علی علیپور به یک برد شیرین یک بر صفر دست یافت. این تیم در بازی برگشت در تهران با تساوی یک-یک در کنار هواداران پرشمار خود جشن صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا گرفت.


آبان: نایب قهرمانی در آسیا
پرسپولیس پس از عبور از مسیر دشوار غرب آسیا به دیدار فینال رسید و برابر کاشیما آنتلرز ژاپن قرار گرفت. بازی رفت در ژاپن برگزار شد که با برتری ۲ بر صفر کاشیما به پایان رسید. در دیدار برگشت تلاش بازیکنان پرسپولیس در حضور انبوه تماشاگران این تیم، ثمری نداشت و بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید تا این تیم به رتبه دوم قناعت کند.


آذر: روزهای فشرده در لیگ
پرسپولیس پس از پایان رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، برنامه فشرده‌ای در لیگ در پیش رو داشت. این تیم در یک مقطع ۲۵ روزه ۶ بار به میدان رفت و نهایتاً در پایان نیم فصل اول با ۳۱ امتیاز و هم امتیاز با سپاهان و پدیده در رده سوم جدول قرار گیرد.


دی: باز شدن پنچره‌ها
در آغاز نیم فصل دوم، محرومیت نقل و انتقالاتی این تیم به پایان رسید و پرسپولیس به جز بازیکنانی که از تابستان خریده بود، ماریو بودیمیر و محمد نادری را نیز به خدمت گرفت.


بهمن: پایان طلسم جام حذفی
پس از پایان رقابتهای جام ملت‌های آسیا، رقابتهای لیگ و جام حذفی از اواسط بهمن با فشردگی هر چه تمام‌تر از سر گرفته شد. این تیم در این ماه متحمل اولین شکست خود در لیگ هجدهم شد ولی مهم‌ترین رخداد این ماه برای سرخپوشان صعود به نیمه‌نهایی جام حذفی بود.پرسپولیس که در ۳ فصل گذشته اصلی‌ترین قدرت لیگ محسوب می‌شد در جام حذفی توفیقی نداشت و هیچ وقت به جمع ۴ تیم برتر مسابقات نرسیده بود تا اینکه امسال با غلبه بر پدیده در ضربات پنالتی به مرحله نیمه پایانی راه یافت.


اسفند: صدرنشینی در لیگ، شروع نامطمئن در آسیا
لیگ هجدهم با رقابتی نزدیک بین تیم‌های بالای جدول دنبال شد و پرسپولیس در پایان سال ۹۷ با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان با ۴۵ امتیاز در صدر جدول قرار گرفت. رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۹ نیز در این ماه آغاز شد و پرسپولیس شروع مایوس کننده‌ای داشت و در ۲ بازی نخست تنها یک امتیاز کسب کرد تا در سال آتی کار سختی برای صعود به مرحله حذفی داشته باشد.

نظر شما