شناسهٔ خبر: 31868853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عمل تعویض مفصل لگن در بیمارستان فیروزآباد

رییس بیمارستان حضرت قائم (عج) شهرستان فیروزآباد، از انجام موفقیت آمیز عمل جراحی تعویض مفصل لگن برای نخستین بار در این بیمارستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سجاد احمدی جورقی رییس بیمارستان حضرت قائم (عج) شهرستان فیروزآباد گفت: این عمل جراحی بر روی بیمار بانوی ۶۳ ساله از سوی گروه متخصص پزشکی بیمارستان حضرت قائم (عج) انجام شده است.

متخصص ارتوپدی و سرپرست تیم جراحی این عمل گفت: مفصل لگن یکی از بزرگترین مفاصل بدن است؛ هنگامی که این مفصل دچار مشکل می‌شود، مشکل ایجاد شده می‌تواند تاثیری جدی بر تمام بدن فرد و توانایی انجام فعالیت‌های عادی داشته باشد؛ هنگامی که این مفصل به خاطر آرتروز یا سایر مشکلات احتمالی دچار آسیب شدید شود، عمل جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است به بیمار پیشنهاد شود.

یوسف زارع خفری افزود: در عمل جراحی جایگزینی لگن، غضروف و استخوان از بین رفته از مفصل لگن برداشته شده و با اعضای مصنوعی جایگزین می‌شود؛ عمل جراحی می‌تواند با کاهش درد لگن بیمار در بلند مدت و افزایش قابلیت حرکتی، بهبود عملکرد مفصل، بازیابی نحوه راه رفتن عادی و سایر حرکت‌های مربوط به این مفصل را برای بیمار فراهم کند.

او ادامه داد: شایع‌ترین دلیل برای عمل جراحی جایگزینی مفصل لگن، مربوط به ابتلای این مفصل به آرتروز است؛ درد مفصل لگن می‌تواند در هر نقطه یا نواحی اطراف مفصل لگن احساس شود، در برخی موارد، بیمار ممکن است امکان احساس درد را بطور مستقیم از محل لگن نداشته باشد و این درد از محل ران احساس شود، در این حالت با شناسایی نوع دردی که زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار داده است، شانس پیدا کردن روش درمانی مناسب برای رفع مشکل افزایش پیدا می‌کند، در این زمینه جراح به بیمار کمک می‌کند تا درباره لزوم انجام عمل جراحی جایگزینی و تعویض مفصل لگن، تصمیم گیری کند.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: آشکارترین مزیت عمل جراحی‌های تعویض مفصل، از جمله تعویض مفصل لگن یا تعویض مفصل زانو، کاهش چشمگیر درد بیمار است؛ بیشتر بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده اند از برطرف شدن کامل یا نسبی درد خود خبر می‌دهند؛ به این ترتیب با کاهش درد و از بین رفتن آن، وضعیت عملکرد مفصل نیز بهبود پیدا می‌کند؛ پس از تعویض مفصل، بیشتر بیماران نتایج چشمگیری در بهبود وضعیت خود مشاهده می‌کنند که این نتایج شامل بهبود دامنه حرکتی آنان می‌شود.

زارع خفری گفت: با وجود پیچیدگی‌های این روش درمانی، عمل جراحی تعویض مفصل لگن یک عمل جراحی است که با نسبت موفقیت بالا در بیماران همراه است؛ هر نوع از عمل‌های جراحی دارای عوارض و خطرات خاص خود است، اما عوارض و خطرات این عمل جراحی، نادر است، در این حالت برای بیماران مهم است که درک مناسبی از این خطرات پیش از در نظر گرفتن عمل جراحی به عنوان روش درمانی داشته باشند.
انتهای پیام/م

عمل جراحی تعویض مفصل لگن

برچسب‌ها:

نظر شما