شناسهٔ خبر: 31868339 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از پلمپ ۲۴۰۰ مرکز تا انتقال ۴۰۳ مصدوم با اورژانس هوایی در ایام نوروز

در این بسته خبری به گزیده اخبار مهم رخ داده حوزه سلامت در فروردین سال ۹۷ اشاره می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۷ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها اتمام رسید، در سال ۹۷ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار نخستین ماه سال  ۹۷ را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان باخبر شوید.

مراجعه ۱۰ هزار تهرانی به مراکز اهدای خون در نوروز ۹۷/ سهم ۴ درصدی بانوان در اهدای خون

سیدمرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: در ۱۳ روز ابتدایی سال ۱۳۹۷، ۱۰ هزار و ۲۲۸ نفر به ۶ مرکز فعال این استان مراجعه کردند و در مجموع ۸ هزار و ۳۶ واحد خون، ۲۷۵ واحد پلاکت و ۱۴۳ واحد پلاسما اهدا شد.

وی با اشاره به سهم چهار درصدی بانوان در ایام نوروز، گفت: نیمی از اهدای خون ایام نوروز متعلق به اهداکنندگان مستمر خون بود که در طول یک سال حداقل ۲ بار خون اهدا می‌کنند.

انتقال ۴۰۳ مصدوم به مراکز درمانی با ۲۵۸ پرواز اورژانس هوایی/ ۴۴ هزار ماموریت ترافیکی به وسیله عوامل اورژانس

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در گفتگوی تلویزیونی در خصوص آخرین آمارهای  ماموریت سازمان اورژانس کشور در طرح سلامت نوروزی اظهار کرد: طرح سلامت نوروزی و ماموریت اورژانس کشور از 24 اسفند 96 آغاز شد و تا امروز، 260 هزار ماموریت به وسیله عوامل اورژانس انجام شده که 44 هزار ماموریت آن مربوط به حوادث ترافیکی است و 38 هزار و426 بیمار به مراکز درمانی منتقل شده‌آند.

وی ادامه داد: اورژانس هوایی کشور در طرح سلامت نوروزی تا 15 فروردین 97 ، 258 پرواز را انجام داده و 403 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و 65 درصد مصدومان بلافاصله به اتاق عمل منتقل شدند.

کولیوند با اشاره به اینکه ر در طرح سلامت نوروزی تعداد 2 میلیون 285 هزار نفر به اورژانس بیمارستان‌های سراسر کشو مراجعه کردند،‌ گفت: در طرح سلامت نوروزی تعداد 35 هزار عمل جراحی اورژانسی و 21 هزار و 548 عمل جراحی انجام شده است که به طور کلی در حدود 58 هزار عمل جراحی در ایام تعطیلات عید انجام شده است.

انجام بیش از ۹۰۴ هزار بازدید از مراکز و اماکن حساس در طرح سلامت نوروزی

 سید رضا غلامی مسئول برنامه سلامت نوروزی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: اکیپ های بازرسی بهداشت محیط وزارت بهداشت از ابتدای طرح سلامت نوروزی بهداشت محیط (15 اسفند96) تا 15 فروردین ماه سال جاری، بیش از 904 هزار بازدید از مراکز و اماکن با تاکید بر مراکز و اماکن حساس داشتند.

اکیپ های بازرسی بهداشت محیط وزارت بهداشت در این مدت، حدود 33 هزار بازدید از مراکز و اماکن بین راهی و 20 هزار بازدید مشترک با سایر دستگاه های اجرایی به ویژه تعزیرات حکومتی داشتند.

وی تصریح کرد: در طول طرح سلامت نوروزی، 11 هزار و 644 مرکز و مکان متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی و دو هزار و 400 مرکز و محل متخلف نیز پلمپ شدند.

مسئول برنامه سلامت نوروزی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به معدوم سازی 1419 تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در طول طرح سلامت نوروزی بهداشت محیط، خاطرنشان کرد: در این مدت، 479 هزار مورد کلرسنجی، 26 هزار مورد نمونه برداری مواد غذایی از سطح عرضه و 280 هزار مورد سنجش با تجهیزات پرتابل بازرسی انجام شد.

ایران تنها کشور در حال توسعه تولید کننده دارو از پلاسمای مازاد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران تنها کشور در حال توسعه ای است که پلاسمای مازاد بر نیاز خود را تبدیل به دارو می کند و حدود 200 هزار لیتر پلاسما مازاد بر مصرف تبدیل به دارو می شود.

وی گفت: ارسال پلاسما به کشورهای اروپایی براساس استانداردهای روز اروپا صورت می گیرد.
 
پلمپ ۱۹۲۶ محل‌ متخلف بهداشتی در برنامه سلامت نوروزی
سیدرضا غلامی رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، مهمترین فعالیت اکیپ های بازرسی بهداشت محیط از اول شروع برنامه سلامت نوروزی در تاریخ ۹۶/۱۲/۱۵ تا پایان روز ۹۷/۱/۱۰ را به شرح زیر اعلام کرد:
  • تعدادکل بازدید بهداشت محیطی از مراکز و اماکن و با تاکید بر مراکز و اماکن حساس ۷۰۷۷۲۲ مورد
    - بازدید بهداشت محیطی از مراکز و اماکن بین راهی ۲۳۷۰۲ مورد
    - تعداد محل های متخلف بهداشتی پلمب شده ۱۹۲۶ مورد
    - تعداد مراکز و اماکن متخلف بهداشتی معرفی شده به مراجع قضایی ۹۱۲۵ مورد
    - تعداد موارد بازدید مشترک با دستگاه ها و ادارات دیگر بویژه تعزیرات ۱۶۱۱۰ مورد
    - تعداد موارد کلر سنجی ۳۶۶۵۰۹ مورد
    - تعداد موارد صدور اخطار نواقص بحرانی و غیر بحرانی ۴۹۹۱۳ مورد
    - تعداد نمونه برداری مواد غذایی از سطح عرضه ۲۲۲۳۹ مورد
    - مقدار مواد غذایی فاسد و غیر بهداشتی معدوم شده ۱۳۲۲۷۰۹ کیلو گرم
    - سنجش با تجهیزات پرتابل بازرسی ۱۹۰۵۱۷ مورد

امیدواریم در مورد کاهش تعطیلات نوروز زودتر تصمیم‌گیری شود/ علی‌رغم هشدارها تصادفات کاهش نداشته است

 سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما جز دستگاه‌هایی هستیم که در ایام نوروز باید بیش از سایر بخش‌ها در خدمت مردم باشیم گفت: نیروهای وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف شامل اورژانس پیش بیمارستانی، بیمارستانی، جاده‌، شهر، روستا و در حوزه بهداشت برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی رستوران‌ها،‌ اماکن، سلامت آب آشامیدنی‌ها و غذاها حضور پر رنگی دارند.

وی بیان کرد: امیدواریم روزی تصمیم‌گیری درست درمورد میزان تعطیلات گرفته شود تا کمتر شاهد مشکلات در بخش‌های مختلف کشور باشیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی در زمینه نبود متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌ها و گلایه‌مندی مردم نسبت به این موضوع گفت: این موضوع را نمی‌توانیم نفی کنیم و متاسفانه نبود متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌های خصوصی در ایام نوروز پر رنگ‌تر است و همین موضوع عامل نارضایتی مردم می‌شود اما به طور کلی بیمارستانهای دولتی نیز در ایام نوروز با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کنند این در حالی است که بیماری نوروز و غیرنوروز ندارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حرف من در مورد طول تعطیلات است که در مورد آن همیشه صحبت‌هایی بوده است اما کاهش روزهای تعطیلات تنها از مسیر قانونی میسر است.

راه اندازی نخستین آزمایشگاه سطح ۳ تا پایان سال ۹۷

سردار غلام‌رضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل اظهار کرد: به تازگی توافق نامه  ای بین وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و این سازمان به امضا رسیده است که طبق آن بزرگترین آزمایشگاه جامع تا پایان سال97 در کشور راه اندازی می شود به گونه‌ای که نخستین آزمایشگاه فوق پیشرفته حوزه انسان و دام محسوب خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی آزمایشگاه سطح3 در کشور ادامه داد: در حوزه  پدافند زیستی، بیوتروریسم یکی از مهم‌ترین تهدیدات زیستی به شمار می‌رود و طبیعتاً نظام تشخیص و پایش بیماری‌ها برای شناسایی به موقع این تهدیدات  و پیشگیری از آن، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابر این  هر کشوری در این زمینه  باید به چنان پیشرفتی دست یابد که  بتواند با پیش بینی به موقع تهدیدات در مقابل هر تهدید و خطر زیستی در حوزه بیوتروریسم به آمادگی کامل   برسد.

سردار جلالی یاد آور شد:  جای خالی آزمایشگاه های فوق پیشرفته سطح3  در جای جای ایران به چشم می‌خورد؛ موضوعی که می تواند شناسایی و تشخیص به موقع تهدیدات زیستی را در حوزه بیوتروریسم با مشکلات جدی روبرو کند، به همین منظور طبق توافق نامه به امضا رسیده به زودی شاهد راه اندازی پیشرفته ترین و بزرگترین آزمایشگاه های استاندارد در کشورمان خواهیم بود که هر گونه تهدیدات زیستی را در حوزه  دام و انسان  به موقع و با واسطه تکنولوژی های فوق پیشرفته تشخیص خواهیم داد.

تدوین سند‌ملی ترومای کشور در سال ۹۷/ برنامه پاسخ ملی سطح بندی حوادث تهران طراحی می‌شود

حمیدرضا خانکه قائم مقام بحران سازمان اورژانس کشور  اظهار کرد: نسخه اولیه سند ملی ‌ ترومای کشور با همکاری دانشگاه بقیه الله، فرهنگسرای علوم پزشکی، جامعه جراحان سازمان اورژانس کشور و‌ پلیس راهور تهیه شده و قرار است پس از تایید کلی سازمان ها، نقشه راه تروما در کشور شود.

وی گفت: در بحث تصادفات جاده ای طی  10ماه گذشته تا بهمن ماه حدود۱۴هزار مرگ و میر داشتیم که‌ بالای ۶۰ درصد افرا در جاده های بین شهری جان خود را از دست دادند؛ در این میان از 10 هزار نفر مرد، 4هزار خانم‌ و حدود۶۵ درصد در فاصله سنی ۱۹ سال تا ۴۵ سال بوده اند.

خانکه با اشاره به آمار مرگ و میر در سوانح جاده ای سند ملی تروما را گام مهمی در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای عنوان کرد.

اعطای مجوز به ۱۰۰۰ مرکز برای ارائه خدمات مراقبت در منزل / ارتباط نادرست پرستارنماها‌ با بیماران معضل عمده حوزه سلامت

میرز‌ا‌بیگی مشاور وزیر و دبیر ستاد کارآفرینی‌ و اشتغال وزارت بهداشت اظهار کرد: خوشبختانه تعرفه‌ خدمات مراقبت در منزل به وسیله شورای عالی بیمه به تصویب رسیده است؛ این خدمات هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: تا به امروز 1000 مرکز مجوز فعالیت در حوزه مراقبت‌ در منزل را از ستاد کارآفرینی‌ و اشتغال وزارت بهداشت کسب کرده اند.

میرزابیگی‌ ادامه داد: ارتباط نادرست پرستارنماها‌ با بیماران که بیشتر در بیمارستان خصوصی‌ اتفاق می‌افتد یکی از معضلات عمده امروزه در حوزه سلامت محسوب می‌شود و وزارت بهداشت با اینگونه افراد و تخلفات به طور قاطع و جدی برخورد می‌کند.

حذف دفترچه بيمه سلامت از بيمارستان‌هاى دولتى در نيمه نخست سال ٩٧/ ٢٣ درصد هزينه‌هاى بيمه سلامت در حوزه دارو

طاهر موهبتى رئيس سازمان بيمه سلامتگفت: شعار هفته سلامت پوشش كامل سلامت در همه جا و براى همه است كه سازمان هاى بيمه در تحقق اين موضوع از نهادهاى موثر هستند.

وى ادامه داد: در سال ٩٧ مهم‌ترين اقدام، استقرار سازمان الكترونیک و حذف دفترچه بيمه است؛ تاكنون در ١٢٨ بيمارستان دفترچه بيمه حذف شده است، در نيمه سال دفترچه بيمه از بيمارستان هاى دولتى حذف شده و بيماران با كد ملى خدمت دريافت مى كنند.

موهبتى عنوان كرد: در فاز اول طرح استحقاق سنجى بحث هم پوشانى به نحو قابل توجهى حل خواهد شد و زمان تمديد دفترچه و دريافت خدمت مى توانيم همپوشانى بيمه اى را شناسايى و آن را حذف كنيم،  ٩٠ تا ٩٥ درصد از دارندگان دفترچه بيمه سلامت براى تمديد دفترچه به مراكز مرتبط مراجعه مى كنند و تا پايان نيمه نخست سال استحقاق سنجى به طور كامل انجام خواهد شد.

تعرفه خدمات فنی داروخانه ها به قوت خود باقی است

 کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی در خصوص رد مصوبه هیئت دولت در خصوص حق مسئولیت فنی داروخانه ها عنوان کرد: این موضوع در مورد یک مصوبه خاص مستند به قانون برنامه پنجم توسعه بوده که در سیر حقوقی و پس از فراز و فرودهای طی شده و نهایتا از سوی دیوان عدالت اداری رد شده است و ارتباطی با سایر مصوبات و فرآیندهای فعلی و جاری در داروخانه ها ندارد.

وی افزود : برخی اشتراکات لفظی و لغوی موجب برداشت اشتباه در برخی رسانه ها شده است، اما وفق مقررات کماکان تغییری در روند اداره امور داروخانه ها و تعرفه های آنها حاصل نشده و در صورت هرگونه تغییر از ناحیه کمیسیون ها و نهادهای ذیصلاح در این حوزه، موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

رتبه ۱۵ ایران در دندانپزشکی/ برای ساختار سازی نیازمند بودجه هستیم

علی تاجرنیا، رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران اظهار کرد: دانش دندان پزشکی در حال رشد سریع است و ایران در این مسیر رشد موثر و قابل قبولی داشته است.

وی ادامه دهد: کشورمان در حوزه  دندانپزشکی به جایگاه ۱۵ دنیا رسیده و از نظر تولید مقالات چاپ شده در رتبه ۳۴ قرار گرفته است و خوشبختانه این کنگره به محل کسب دانش و افزایش تجربه‌های همکاران تبدیل شده است.

اختصاص ۱۰ درصد حق بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت/ مجلس تخلفات بیمه‌ها را پیگیری می‌کند

حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره هشدار وزارت بهداشت به بیمه ها مبنی بر ضرورت پرداخت سهم این وزارتخانه از اعتباراتی که مردم بابت درمان در تصادف‌ ها پرداخت می کنند، گفت: مجلس تخلف بیمه های تجاری را پیگیری می کند.

وی تصریح کرد: درصورتی که بیمه ها سهم وزارت بهداشت را از حق بیمه شخص ثالث پرداخت نمی کنند، مسئولان این وزارتخانه باید نامه ای را در این خصوص به کمیسیون بهداشت ارسال کرده و به طور حتم با دعوت از مسئولان بیمه های تجاری این مسئله از طریق قانونی پیگیری می شود.

انتهای پیام/

نظر شما