شناسهٔ خبر: 31868173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس‌ جمهور در پيام نوروزي به مناسبت حلول سال 1398:

سال جديد، سال مهار تورم، متعادل‌کردن قيمت ارز و دوستي بيشتر با همه همسايگانمان است

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- رئيس‌جمهور در پيام نوروزي به مناسبت حلول سال 1398 تاکيدکرد: ترديد نکنيد با تلاش مضاعف، به پيروزي مي‌رسيم و از مشکلات عبور خواهيم کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، رييس‌جمهور در پيام نوروزي به مناسبت حلول سال 1398 هجري شمسي، با ارائه فهرستي از کاميابي‌هاي سال گذشته و ناکامي‌ها و مشکلاتي که مردم با آن مواجه بودند، سال جديد را سال تصميم‌گيري‌هاي نو، انسجام ملي و تلاش مضاعف خواند و تاکيد کرد: ترديد نکنيد با تلاش مضاعف، به پيروزي مي‌رسيم و از مشکلات عبور خواهيم کرد. آقاي روحاني با بيان اينکه" اساس نابساماني‌ها و مشکلات ما، از سوي بدخواهان، از بيرون مرز ايران وارد سرزمين ما شده است"، اظهارداشت: امروز ميدان نبردي است که آحاد مردم در اين ميدان بايد حضور داشته باشند و غيبت حتي يک نفر هم مي‌تواند خسارت بار باشد. رئيس جمهور سال جديد را سال مهار تورم، متعادل کردن قيمت ارز و سال دوستي بيشتر با همه همسايگان برشمرد و تصريح کرد: دولت برنامه‌هاي جديد خودش را در اوايل سال نو اعلام خواهد کرد.

متن کامل پيام نوروزي آقاي روحاني به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة على رسول الله وعلى آله وصحبه
السلام عليک يا امين الله في ارضه و حجته علي عباده السلام عليک يا اميرالمؤمنين
با سلام، درود، تحيت و شادباش به مردم فهيم سراسر کشور، ايرانيان خارج از کشور و همه ملت‌هاي همسايه‌اي که نوروز را گرامي مي‌دارند؛ به‌ويژه به خانواده‌هاي عزيز شهدا، جانبازان عزيز و آزادگان و آنهايي که در اين لحظه به جاي اينکه کنار خانواده خود باشند، محل خدمت خود به کشور را که در واقع آنجا عبادتگاه خواهد بود انتخاب کرده‌اند.
نوروز به معناي سرسبزي، طراوت و بازگشت از روزهاي سخت زمستان و ورود به فضاي بهار و اعتدال است. نوروز بازگشت به اخلاق و فضيلت، صله ارحام، ديدار با يکديگر، دور کردن کينه از دل‌ها و محبت و عشق به يک‌ديگر است؛ ياري مستمندان و پايان دادن به اختلافات بين برادران ديني و همچنين اقوام و خويشاوندان.
سال 1398، آغازش با نام اميرالمؤمنين(ع) و ايام ولادت آن بزرگوار، و پايانش نيز با ولادت آن حضرت قرين خواهد بود. اميرالمؤمنين نماد بزرگ حقيقت، عدالت، حريّت و رادمردي بود. او دستِ نوازش به سر يتيمان مي‌کشيد و ياور همه افرادِ نيازمندِ جامعه بود. زندگي او، درس و راهي است که مولاي بزرگ ما به ما مي‌آموزد و اميدوارم همه ما در اين سال اميرالمؤمنين(ع) راه و مسير و سيره او را بيش از گذشته پاس بداريم، و اجرا و عمل کنيم.
معمولا در آغاز سال و نوروز يادي مي‌شود از فهرست کاميابي‌هاي سال گذشته و ناکامي‌ها و مشکلاتي که مردم با آن مواجه بودند. سال گذشته، سال پيروزي بر تروريسم، سال پيروزي ملت ايران در مجامع بين المللي و در دادگاه بين‌المللي، سال ايستادگي ملت ايران و حماسه‌هاي باشکوهي چون 22 بهمن و سال صبر، مقاومت و ايستادگي ملت بود.
در عين حال از لحاظ معيشت، مردم با سختي‌هاي فراواني مواجه بودند و همه تلاش دولت و کارگزاران نظام، کاهش اين سختي‌ها و مشکلات بوده است. ايران‌ستيزان فکر مي‌کردند 13 آبان، روزي است که به همه اهداف خود مي‌رسند، و 22 بهمن را در ايران جشن پيروزي خود مي‌گيرند. اما همه اين روزها، روزهاي ناکامي دشمن و پيروزي ملت شريف و بزرگ اين سرزمين ما بود.
نکته‌اي که در اين آغاز سال مي‌خواهم خدمت شما اشاره کنم، اينکه همه ما بايد دقيق شويم که ريشه مشکلات و نابساماني‌ها از کجاست؟ اصل را فرع کردن و فرع را اصل کردن، بزرگترين اشتباه راهبردي در زندگي است. اساس نابساماني‌ها و مشکلات ما، از سوي بدخواهان، از بيرون مرز ايران وارد سرزمين ما شده است. البته مشکلات ساختاري که مربوط به ساليان گذشته است، حتي سال‌هاي قبل از انقلاب، آن نيز تأثيرگذار خواهد بود. در سختي‌ها براي معيشت مردم، ضعف مديريت هم در مواردي مي‌تواند به افزايش اين مشکل کمک کند؛ اما اصل را از ياد نبريم.
در ميدان جنگ و نبرد، اگر دشمن را ندانيم کجاست و آتشي که مي‌خواهيم بر سر دشمن بريزيم، بي‌هدف به‌کار ببريم؛ زماني که دشمن روبروي ماست، اگر به راست يا چپ حمله کنيم، درحقيقت به نيروهاي خودمان تلفات وارد کرده‌ايم. همه ما بايد احساس مسئوليت کنيم. اين مسئوليت را به گردن اين و يا آن نيندازيم. ما در يک شرايطي هستيم که بايد بار مسئوليت را بين خود تقسيم کنيم. دولت، قواي ديگر، نيروهاي مسلح، دانشگاه‌ها، فرهيختگان، کشاورزان، کارگران، توليدکنندگان، کسبه و همه اقشار مردم، همه در برابر اين شرايط و اين مشکلات بايد احساس مسئوليت کنيم.
اين دوره، دوره جنگ نظامي نيست که بر گروهي واجب کفايي باشد؛ ارتش و سپاه و بسيج در ميدان نبرد باشند و ما در پشت جبهه کمک کنيم؛ امروز ميدان نبردي است که آحاد مردم در اين ميدان بايد حضور داشته باشند؛ غيبت حتي يک نفر هم مي‌تواند خسارت بار باشد. آنچه دشمن مي‌خواهد اينکه در برابر اين مشکلات، ما رودرروي هم بايستيم، بين ما شکاف و تفرقه ايجاد کند و از آنچه عامل اصلي نابساماني است، غافل شويم.
ممکن است کسي بپرسد که اين تحريم‌ها و مشکلات تا کي ادامه دارد؟ من مي‌خواهم به عرض ملت ايران برسانم که مشکلات از بدخواهان و عهدشکنان و از تازه به قدرت رسيدگان در واشنگتن آغاز شد، اما پايانش دست ماست. هر مقدار اتحاد ما بيشتر شود و دشمن بفهمد در اين تحريم، ملت ما منسجم‌تر خواهد شد، زودتر به يأس و پشيماني مي‌رسد. هر مقدار دشمنان ما ببينند که ما در شرايط تحريم، تهديد را تبديل به فرصت کرديم، اصلاحات ساختاري را انجام داديم، ساعات کار و دقت کارمان را افزايش داديم، شرکت‌هاي دانش‌بنيان را توسعه داديم و توليدمان را گسترش داديم، صادراتمان را اضافه کرديم، وقتي دشمن ببيند که او از تحريم ضرر مي‌کند و ما نفع مي‌بريم، آن روز، روز پايان تحريم خواهد بود.
دشمن فکر مي‌کرد در اين تحريم همه دنيا و متحدانش در کنار او مي‌ايستند، اما ديديم تمام کشورها به استثناء چند کشور در کنار ملت ايران ايستادند؛ تمام مجامع بين‌المللي از سازمان ملل تا شوراي امنيت تا آژانس و تا دادگاه‌هاي بين‌المللي، همه و همه، حق را به ملت ايران دادند. مردم عزيز ايران بزرگ! ما آغازگر اين شرايط نيستيم؛ ما ملت بزرگي هستيم که به عهد خود وفادار بوديم و پاي عهد و پيمان‌مان ايستاده‌ايم. آنهايي که عهدشکني کردند ماهيت خود را افشا کردند. آنها که دست به جنايت زدند، بايد بدانند پايان اين راه به نفع آنها نخواهد بود.
سال جديد، سال تصميم‌گيري‌هاي نو است، سال انسجام بيشتر و تلاش بيشتر است. کشاورزان عزيز ما که براي ما در سال گذشته افتخار آفريدند و در بسياري از محصولات، ما را خودکفا کردند؛ کارگران صنعت نفت و پالايشگاه‌ها که ما را در انرژي خودکفا کردند؛ همه تلاشگران در آب و برق و کشاورزي، راه و راه‌آهن، صنعت و معدن و در ساير قسمت‌ها که همه توان خود را به‌کار گرفتند؛ ما در برابر آنها تواضع مي‌کنيم. و خواهش و خواست ما در سال نو، تلاش مضاعف است. ترديد نکنيد با تلاش مضاعف، ما به پيروزي مي‌رسيم و ما از مشکلات عبور خواهيم کرد.
دولت برنامه‌هاي جديد خودش را در اوايل سال جديد اعلام خواهد کرد. هدف ما آن است که کالاهاي اساسي به مقدار کافي در اختيار مردم باشد. هدف ما اين است که حقوق‌بگيران ثابت، در رنج و فشار کمتري باشند. هدف ما اين است که رانت و فساد در جامعه برچيده شود. هدف ما اين است که مديران ما نسبت به زيردستان خودشان نظارت و مراقبت بيشتري داشته باشند. هدف ما اين است که قوه مجريه، قوه قضائيه و قوه مقننه در کنار هم و در برابر آنهايي که مي‌خواهند از فضاي تحريم به نفع شخصي خودشان استفاده کنند و سود ببرند، در برابر آنها بايد بايستيم؛ آنها يک اقليت ناچيزي هستند.
من در سالي که گذشت به 10 استان سفر کردم و در تمام 10 سفر استاني‌ام، نشاط، هوشياري و آگاهي مردم، افتتاح صدها پروژه در يک روز در هر استان، تقريباً 4 ، 5 تا 10 هزار ميليارد تومان طرح افتتاح شد و بيش از اين مقدار، تفاهم­نامه‌ها و توافقنامه‌ها امضاء شد. عمل استان‌ها، مسئولين و مردم، به معناي تلاش و بي‌اثر کردن تحريم است، امضاء تفاهم نامه‌ها به معناي نشاط و اميد به آينده است. اين راه را ادامه خواهيم داد. در سال آينده مردم را از لحاظ خدمات دولتي، در رفاه بيشتري قرار خواهيم داد و اميدوارم مردم بتوانند به بسياري از خدمات از جمله خدمات بهداشتي و درماني، از طريق موبايل هوشمندي که در دست دارند، برسند.
سال جديد، سال توليد، تلاش و اشتغال براي جوانان عزيز ما است و در اين راه همه توان و کوشش خودمان را به‌کار خواهيم برد. سال جديد، سال مهار تورم، متعادل کردن قيمت ارز و سال دوستي بيشتر با همه همسايگانمان است. خوشحالم در 12 سفري که در سال گذشته به خارج از کشور داشتم، اولين سفرهايم از همسايگان شروع شد: از ترکمنستان و آذربايجان، و آخرين سفرهايم نيز با همسايگان پايان يافت: روسيه و عراق. در هر جا وقتي نماينده ملت بزرگ ايران و خادم شما حضور مي‌يافت، احترام را از سوي مردم و مسئولين مي‌ديد. اين به معناي ناکامي تحريم‌گران است و اين به معناي ناکامي آنهايي است که امروز مي‌خواستند شکست ما را ببينند.
سال جديد، سالي است که ما مسيرمان را به سوي آرمان‌ها و اهداف بلندمان در کنار هم ادامه مي‌دهيم. سال ياري همديگر است و به جاي اينکه مچ‌گيري کنيم، دست‌گيري کنيم. دست در دست هم دهيم و در برابر آنهايي که مي‌خواهند ملت ما را بشکنند، عظمت و عزت ملت‌مان را بيش از پيش، به رخ آن‌ها بکشيم.
خدايا در اين لحظات نوراني ايام ولادت اميرالمؤمنين(ع) و سال نو، همه روزهاي ميهن و ملت مان را نوروزي و همه فصول حيات و زندگي مان را بهاري فرما. خدايا ذهن، فکر و زبان ما را از خشونت، ايجاد تفرقه و عيب‌جويي از ديگران به دور دار. خدايا زبان ما را از اهانت به ديگران، فکر ما را از بدانديشي و رفتار ما را از بداخلاقي نسبت به ديگران برهان. خدايا اين بنده کوچکت را مشمول عنايات خاصه خودت قرار ده، تا من و ياران و همکارانمان، بتوانيم خادم خوبي براي مردم عزيز باشيم؛ آراء مردم را به خوبي پاس داريم و منافع کشور و ملت‌مان را حراست کنيم و اين نخواهد شد مگر با لطف و عنايت تو اي خداي بزرگ ما.
يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَي أَحْسَنِ الْحَال
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

نظر شما