شناسهٔ خبر: 31868138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قدردانی پمپئو از محمد بن سلمان بابت تحولات یمن!

وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی تلفنی از ولیعهد سعودی بابت «حمایت محمد بن سلمان از روند سیاسی برای حل بحران یمن» تشکر و قدردانی کرد!

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شین‌هوا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بابت حمایت او از «تلاش‌های مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای بررسی روند سیاسی در این کشور» تشکر کرد.

«رابرت پالادینو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود وزیر خارجه آمریکا و ولیعهد سعودی در این گفتگوی تلفنی همچنین درباره مسائل حقوق‌بشری و تحولات گسترده منطقه رایزنی کردند. مایک پمپئو هم‌اکنون در سفری سه روزه به خاورمیانه به سر می‌برد.

پس از نزدیک به چهار سال حمایت همه‌جانبه از جنایات رژیم سعودی در یمن، نمایندگان سنای آمریکا هفته گذشته قطعنامه توقف حمایت نظامی آمریکا از عملیات نظامی ائتلاف سعودی در یمن را تصویب کردند. اوایل سال جاری میلادی، مجلس نمایندگان آمریکا نیز قطعنامه‌ای مشابه را تصویب کردند. مشاوران کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند تا قطعنامه نمایندگان کنگره و سنا را وتو و از تبدیل آن به قانون جلوگیری کند.

طرف‌های درگیر در یمن اواخر آذرماه پس از چند دور مذاکره در سوئد با حضور نماینده سازمان ملل توافق‌نامه صلحی را امضا کردند. آتش‌بس در بندر الحدیده و تبادل افراد زندانی بخشی از این توافق است، اما اجرای این توافق به علت نقض مکرر آن توسط نیروهای تحت حمایت ائتلاف سعودی تاکنون با آهستگی پش رفته است.

عربستان و امارات همراه با چند کشور دیگر عربی از روز ششم فروردین سال ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی -رئیس جمهور مستعفی یمن- به قدرت کرده است.

بنابر آمارهای رسمی، تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن تاکنون بیش از ۱۲ هزار کشته، ده‌ها هزار زخمی و  آواره‌ شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور را در پی داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما