شناسهٔ خبر: 31866327 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

الجزيره گزارش داد؛

انتقاد سناتورهای آمریکایی از نقض حقوق بشر در عربستان

شماری از نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا بار دیگر از مقامات رژيم آل سعود خواستند مسئولان جنایت قتل جمال خاشقجی، را محاکمه و مجازات کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از تلويزيون الجزيره؛ شماری از نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا در نامه ای به پادشاه سعودی از اوضاع حقوق بشر در این کشور انتقاد و ابراز انگرانی کردند.
رولا الخطیب مجری برنامه  «الحصاد» الجزیره در ابتدای گزارشی با این عنوان گفت: نُه عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا بار دیگر از مقامات سعودی خواستند مسئولان جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، را محاکمه و مجازات کنند. این سناتورها همچنین در نامه خود به پادشاه سعودی از نقض حقوق مخالفان و فعالان حقوق بشری بازداشت شده در زندان های عربستان ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی فوری آنها شدند. اما ارسال این نامه به شخص پادشاه سعودی چه پیام هایی دارد و تأثیرات احتمالی آن بر روابط واشنگتن و کادر رهبری کنونی عربستان چیست؟ 
در ادامه عبدالمنعم العمرانی خبرنگار الجزيره در گزارشی گفت: میزان توحش جنگ مستمر علیه یمن و جنایت قتل جمال خاشقجی به علاوه بازداشت و زندانی کردن افراد به دلیل دیدگاه های سیاسی و نظرات مخالف آنان در مورد نحوه حکومتداری حاکمان، اموری هستند که نه تنها نقش عربستان را در عرصه منطقه ای تهدید می کنند بلکه آینده روابط این کشور با آمریکا را نیز تهدید می کنند. این همان چیزی است که نُه عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا در نامه ای به پادشاه سعودی به آن اشاره و تأکید کرده اند عربستان که همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می دهد، نیازمند اصلاحات ریشه ای است. سناتورهای آمریکایی همچنین خواستار محاکمه عاملان قتل خاشقجی شده و بر ضرورت آزادی فوری همه زندانیان سیاسی از جمله فعالان حقوقی، مخالفان، روزنامه نگاران و روشنفکران تأکید و به طور ویژه به برخی اسامی زندانیان از جمله رائف بدوی، ولید ابوالخیر، لجینه الهذلول، سمر بداوی و ولید فتیحی پزشک سعودی، آمریکایی اشاره کردند. ملاحظات قانونگذاران آمریکایی و خواسته های آنها نشان می دهد روابط حساس بین ریاض و واشنگتن دیگر مانند قبل نیست، به طوری که می توان گفت هیچ هفته ای نیست که در اظهارات و گزارش هایی آمریکایی به صورت گزنده از سیاست های سعودی انتقاد نشود. نامه اخیر که که امضا کنندگان آن اصرار داشتند آن را فقط به شخص پادشاه سعودی ارسال کنند، شامل انتقادهایی است که بار دیگر توجه دونالد ترامپ را به روابط با عربستان جلب می کند و چه بسا وي را خشمگین سازد، چرا که به نظر شمار زیادی از قانونگذاران آمریکایی ترامپ همچنان از برانگیختن خشم متحدان سعودی خود و محکوم کردن اقدامات آنها اجتناب می کند.
<div id="video-display-embed-code_3307629"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2383560/3307629?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما