شناسهٔ خبر: 31866217 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

بسکتبال در سال ۱۳۹۷/ صعود به جام‌جهانی در فدراسیون پرحاشیه

با توجه به اینکه بسکتبال ایران عملکرد خوبی را در سال ۱۳۹۷ نداشت، صعود سخت تیم ملی بزرگسالان به جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین را می‌توان تنها نقطه روشن فدراسیون رامین طباطبائی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

با توجه به اینکه بسکتبال ایران عملکرد خوبی را در سال ۱۳۹۷ نداشت، صعود سخت تیم ملی بزرگسالان به جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین را می‌توان تنها نقطه روشن فدراسیون رامین طباطبائی دانست.

به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۷ یکی از کم فروغ‌ترین سال‌ها برای بسکتبال ایران بود. تیم‌های نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان ایران در سالی که گذشت عملکرد قابل قبولی نداشتند و سال پر شکستی را در کارنامه این رشته ورزشی کشور ثبت کردند. به گونه‌ای که شاید صعود سخت و دقیقه ۹۰ ملی‌پوشان تیم بزرگسالان به جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین تنها نقطه مثبت فدراسیون تحت هدایت رامین طباطبایی بود.

با شروع سال ۱۳۹۸ روشنایی مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو بیش از پیش دیده خواهد شد و کشورها در همه رشته‌ها خود را برای حضوری موفق در این رویداد بزرگ جهانی آماده‌تر می‌کنند. با این حال امید می‌رود فدراسیون بسکتبال ایران نیز با در نظر داشتن این موضوع مهم برنامه‌ریزی بهتری را برای این رشته دانشگاهی انجام دهد تا عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

ادامه حسرت نوجوانان بسکتبالیست برای سهمیه جهانی

تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران فروردین سال ۱۳۹۷ با هدایت “نناد ترونیچ” سرمربی صربستانی خود در مسابقات قهرمانی آسیا (انتخابی مسابقات جهانی) در چین حضور یافت، نوجوانان ایران پس از پیروزی برابر تیم‌های ماکائو و چین در مرحله گروهی این رقابت‌ها، با قبول شکست مقابل نیوزلند در مرحله یک چهارم نهایی از صعود به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات باز ماند تا سهمیه مسابقات جهانی را نیز از دست بدهد.

ملی‌پوشان ایران در بازی‌های پنجم تا هشتمی این رقابت‌ها نیز ابتدا به کره‌جنوبی باختند و سپس با پیروزی برابر لبنان به جایگاه هفتم آسیا بسنده کردند. نوجوانان بسکتبال ایران تا کنون سهمیه مسابقات جهانی را به دست نیاورده‌اند و به این ترتیب حسرت آن‌ها برای کسب این مهم همچنان ادامه دارد.

پس از نتایج ضعیف تیم ملی نوجوانان با سرمربی صربستانی، فدراسیون ایران مذاکراتی را با این مربی انجام داد که در نتیجه به صورت توافقی قرارداد خود را زودتر از زمان تعیین شده، فسخ کرد. پس از این اتفاق علی آرزومندی هدایت بسکتبالیست‌های نوجوان را به عنوان سرمربی بر عهده گرفت.

ناکامی بسکتبال سه‌نفره مردان در کاپ آسیا

ملی‌پوشان بسکتبال سه نفره ایران مسابقات قهرمانی کاپ آسیا را با شکست برابر کره جنوبی در نخستین دیدارشان آغاز کردند. ملی‌پوشان ایران در باز دوم به مصاف تیم میزبان (چین) رفتند که در این دیدار نیز تن به شکست داده و حذف شدند.

محمد جمشیدی ملی‌پوش بسکتبال سه نفره ایران در بازی‌های انتخابی برای حضور در این تورنمنت، دچار شکستگی دنده شده و ایران را در این مسابقات همراهی نمی‌کرد.

جوانان هم به جام‌جهانی نرسیدند

تیم ملی بسکتبال جوانان ایران که با تدارکاتی کاملاً ضعیف و راهی مسابقات قهرمانی آسیا (انتخابی جام‌جهانی) تایلند شده بود، در دور گروهی مسابقات عملکرد قابل قبولی داشت و با کسب سه پیروزی متوالی مقابل تیم‌های اندونزی، قزاقستان و ژاپن به عنوان صدرنشین گروهش مستقیماً راهی مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها شد.

شاگردان محسن شاه‌علی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل تیم نیوزلند باختند تا از راهیابی به جمع چهار تیم نهایی بازمانده و سهمیه مسابقات جهانی را از دست بدهند. جوانان ایران برای کسب جایگاه پنجمی ابتدا کره‌جنوبی را بردند اما در ادامه به ژاپن باخته و در جایگاه ششم آسیا قرار گرفتند.

به این ترتیب هم تیم نوجوانان و هم تیم جوانان ایران دستشان از کسب سهمیه مسابقات جهانی کوتاه ماند.

حسرت ادامه‌دار بسکتبال ایران برای طلای بازی‌های آسیایی

تیم ملی بسکتبال ایران که با ترکیب کامل در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا شرکت کرده بود تا نخستین مدال طلای خود در این رقابت‌ها را کسب کند، با عملکردی ضعیف در بازی فینال مقابل چین، از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماند تا آسمان خراش‌های ایران همچنان در حسرت طلای این رویداد مهم بمانند.

شاگردان مهران شاهین‌طبع که پس از پیروزی در نخستین بازی مقابل سوریه راهی مرحله یک‌چهارم این مسابقات شده بودند، در این مرحله ژاپن را بردند و در نیمه‌نهایی هم با شکست دادن کره‌جنوبی به فینال بازی‌های آسیایی راه یافتند.

اما تیم بسکتبال سه نفره ایران نیز پس از اینکه به عنوان تیم صدرنشین از گروه خود صعود کرد، در مرحله‌یک‌چهارم چین تایپه را برد و راهی نیمه‌نهایی شد اما در این مرحله با شکست برابر تیم چین از صعود به فینال باز ماند. تیم سه نفره ایران در دیدار رده‌بندی تایلند را شکست داده و به مدال برنز رسید.

قهرمانی پتروشیمی در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا

تیم پتروشیمی ماهشهر پس از دو سال ناکامی در این رقابت‌ها در سال ۱۳۹۷ با هدایت مهران حاتمی و با داشتن تنها هشت بازیکن، بدون بازیکن خارجی در فینال باشگاه‌های آسیا حاضر شد و با کسب پیروزی برابر نماینده ژاپن به مقام قهرمانی رسید.

بازگشت حدادی و ورود شاهین‌طبع به حواشی

در سال ۱۳۹۷ حواشی زیادی در تیم ملی بسکتبال وجود داشت که یکی از اصلی‌ترین این حواشی، اختلافات شخصی مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی با حامد حدادی بهترین سنتر (بازیکن پست ۵) آسیا و لژیونر بسکتبال ایران بود. با این حال حدادی پس از چندین ماه دوری از تیم ملی، به دلیل پیگیری‌های سرمربی تیم ملی و فدراسیون تصمیم به بازگشت گرفت که در اقدامی عجیب از سوی شاهین‌طبع، اسم او از ترکیب تیم ملی خط خورد.

این اتفاق در حالی رخ داد که تیم ملی ایران باید در پنجره ششم انتخابی جام‌جهانی به مصاف تیم‌های ژاپن و استرالیا می‌رفت و سرمربی تیم ملی هم بارها از پیگیری خود برای باز گرداندن حدادی به تیم ملی صحبت کرده بود. با این اتفاق انتقادات از شاهین‌طبع بالا گرفت و او دلیل این تصمیم خود را دیر اضافه شدن حدادی به تیم ملی اعلام کرد!

البته این تنها تصمیم عجیب شاهین‌طبع برای حضور در پنجره ششم انتخابی‌ها نبود و ارسلان کاظمی نیز با تصمیم او به تیم ملی بسکتبال دعوت نشد تا ایران بدون ستاره‌هایش در این پنجره به میدان برود. صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی نیز با تصمیم شخصی از حضور در این رقابت‌ها انصراف داد.

صعود سخت آسمان خراش‌ها به جام جهانی

تیم ملی بسکتبال ایران با کسب پیروزی در دومین بازی خود از سری مسابقات پنجره ششم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین مقابل تیم ملی جوان استرالیا، به عنوان تیم سوم از گروه F راهی جام‌جهانی شد.

این صعود ایران در حالی رخ داد که شاگردان مهران شاهین‌طبع در نخستین بازی این پنجره مقابل ژاپن در نبود ستاره‌ها نتیجه را واگذار کردند تا کار برای صعود به جام‌جهانی سخت‌تر شود. برخی کارشناسان معتقد بودند که اگر شاهین‌طبع از ستاره‌هایی چون حدادی، کاظمی و صمد نیکخواه در این رقابت‌ها استفاده می‌کرد، صعود تیم ملی بسکتبال به جام‌جهانی تا بازی آخر پنجره پایانی طول نمی‌کشید.

بسکتبال بانوان

تیم‌های ملی و باشگاهی بسکتبال بانوان در سالی که گذشت به مسابقات مختلفی اعزام شدند. ابتدا کوشا سپهر سبلان و پالایش نفت آبادان به مسابقات باشگاهی غرب آسیا اعزام شدند. سپس تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت و نتیجه هر دو دیدارش را واگذار کرد. سپس به جام جهانی فیلیپین اعزام شد. علاوه بر این تیم سه نفره بزرگسال موفق شد با قهرمانی در غرب آسیا سهمیه حضور در مسابقات آسیایی را کسب کند.

بسکتبال بانوان برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی فرصت حضور در بازی‌های آسیایی را کسب کرد. تیم سه نفره زیر ۲۳ سال در جاکارتا با صعود از گروه خود برابر چین مغلوب شدند و از دور رقابت‌ها حذف شدند. این تیم سپس در جام جهانی شرکت کرد. تیم سه نفره زیر ۱۸ سال در بازی‌های المپیک آرژانتین در تمام دیدارهایش شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. دختران پنج نفره زیر ۱۸ سال هم به مسابقات قهرمانی آسیا رفتند اما پنجم شدند و نتوانستند به دسته یک آسیا صعود کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما