شناسهٔ خبر: 31865945 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

در سال ۹۸ «دانشگاه» چه اتفاقات مهمی را تجربه خواهد کرد؟/ هم اعتراض، هم رویا!

می‌خواهیم در این روز زیبای بهاری، «آنالیز سری‌های زمانی» را برای پیش‌بینی مهم‌ترین اتفاقات دانشگاهی سال98 به کار بگیریم و نوستراداموس‌وار، از آموزش عالیِ سال 98 بگوییم

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ مهندس‌ها «آنالیز سری زمانی» را خوب می‌شناسند. تکنیکی برای پیش‌بینی آینده بر اساس داده‌های حاصل از گذشته. این روزها البته این تکنیک ریاضیاتی، به کار دلالان دلار و سکه و حتی گوشت هم می‌آید. ما اما می‌خواهیم در این روز زیبای بهاری، «آنالیز سری‌های زمانی» را برای پیش‌بینی مهم‌ترین اتفاقات دانشگاهی سال98 به کار بگیریم و نوستراداموس‌وار، از آموزش عالیِ سال 98 بگوییم. پس به جامِ «دانشگاه‌بین»ِ ما خیره شوید و وسط آجیل خوردن و عیدی گرفتن، کمی هم سفر به آینده را مزمزه کنید. آینده‌ای خیلی دور، خیلی نزدیک.

ادامه ماجراهای FATF

اختلافات جدی یا بازی‌های سیاسی؛ علت هرچه که باشد، ماجرای تصویب یا عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF حسابی به درازا کشیده و  اولین چالش جدی صحنه سیاسی کشور در سال نو خواهد بود. احتمالاً  خیلی زود، خبر تصمیم نهایی مجمع تشخیص منتشر می‌شود و صف‌بندی‌ها پیرامون این تصمیم، شکل خواهد گرفت. بنا به اخبار رسیده از جلسات خصوصیِ برخی اعضای مجمع، به نظر می‌رسد نظر شورای نگهبان(مبنی بر رد لوایح پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و CFT) توسط مجمع تایید خواهد شد و این یعنی باید منتظرِ بساطِ کولی‌بازیِ موافقان FATFباشیم. سهم جنبش دانشجویی؟ احتمالا یکی دو هفته اولِ بعد عید همچنان درگیرودارِ شنیدن رای نهایی مجمع باشند و چند نامه و بیانیه از آن‌ها بخوانیم. بعد اعلا م رسمی نظر مجمع هم باید منتظر تقدیر و تشکرها از مجمع تشخیص باشیم و البته دفاع از این تصمیم که مشخص است به مذاق اهالی جنبش دانشجویی خوش خواهد آمد.

یک رمضان داغ

افطاری سال گذشته‌ی دانشجویان با رهبر انقلاب، یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین جلسات دانشجویی آقا بود. سخنان صریح و بی‌واهمه‌ی نمایندگان جنبش عدالتخواه و نشریات دانشجویی، تصویر درستی از نقدپذیری رهبر انقلاب ارائه کرد. احتمالاً مزه‌ی آن دیدار جذاب هنوز زیر زبان دانشجویان هست و بهره‎‌مندی از برکات چنین جلسه‌ای،  احتمالا همه را به این جمع‌بندی رسانده که تکرارش در سال جدید برای جبهه انقلاب، اتفاق مفیدی خواهد بود. پس از همین حالا و هنوز رجب به نیمه نرسیده، می‌توانیم از برگزاری یک جلسه داغ دانشجویی در دو ماه آینده، مطمئن باشیم. جلسه‌ای که نظرات دانشجویان درباره ناکارآمدی‌های اقتصادی دولت و انتظارات از رئیس جدید قوه قضائیه، شاه‌بیتِ محتوایی‌اش خواهد بود.

تاخت و تاز اعتراضات صنفی

قصه تکراریِ این روزهای دولت را در یک عبارت می‌توان خلاصه کرد: مشکلات اقتصادی. دولت انگار به رهاسازی مدیریت اقتصاد کشور عادت کرده و بوی بهبود ز اوضاع جهانش هم شنیده نمی‌شود. اولین زخم سوءمدیریت‌های اقتصادی بر پیکره‌ی دانشگاه را می‌توان در مطالبات صنفی دانشجویان دید. سال گذشته، سال اعتراضات متناوب دانشجویان به مشکلات و کاستی‌های صنفی‌شان بود. از اعتراض به کیفیت غذا گرفته تا شکایت از مشکلات تامین امنیت. اخبار بودجه98 هم اخبار خوشی نیستند و احتمالا تامین بودجه دانشگاه‌ها با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. و این یعنی تداوم مشکلات صنفی دانشجویان به دلیل عدم تامین اعتبار و نتیجه؟ احتمالاً تداوم اعتراضات صنفی و شدت‌گرفتن‌شان در بیشتر دانشگاه‌های کشور. دانشجویان البته در سال گذشته نشان دادند که مطلقا تمایلی به سیاسی شدن این اعتراضات ندارند و به صراحت، صف خود را از سوءاستفاده کنندگان جدا می‌کنند.

 

رویاهای رئیس جدید

رئیس جدید، افق‌های بلندی برای دانشگاه آزاد در نظر گرفته و رویاهای زیادی برای بزرگترین دانشگاه حضوری آسیا در سر دارد. محمدمهدی طهرانچی که در سال97 گفته بود می‌خواهد کاری کند که دانشگاه آزاد به انتخاب اول دانشجویان تبدیل شود، احتمالاً برنامه‌های بلندپروازانه‌اش برای این دانشگاه را در سال98 با شدت و سرعت بیشتری ادامه خواهد داد و این یعنی حجم اخباری که از جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای دانشگاه آزاد در سال جدید می‌شنویم، بیشتر از همیشه خواهد شد.

نظر شما