شناسهٔ خبر: 31865932 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

همه آنچه که باید درباره جشن آبریزگان در نوروز بدانید!

خبرگزاری میزان- از جمله مراسم بسیار مشهور و سنتی معتبری که در نوروز انجام می‌شد، رسوم آبریزگان یا شست‌وشو و غسل و آب پاشیدن به یکدیگر بوده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، از جمله مراسم بسیار مشهور و سنتی معتبری که در نوروز انجام می‌شد، رسوم آبریزگان یا شست‌وشو و غسل و آب پاشیدن به یکدیگر بوده‌است.

البته به نظر می‌رسد که مراسم آب‌پاشی و جشن آبریزگان اصلی همان تیرگان باشد و در نوروز رسوم آبریزگان عبارت بوده‌است از غسل و شست‌وشو و آماده شدن از لحاظ سنن دینی جهت فرا رسیدن سال نو.

به طور کلی این جشن نمایان‌گر آن است که این رسمی جدا از تیرگان باید باشد یعنی رسمی که بلافاصله پس از زمستان انجام می‌شود و با باران و مراسم تقلیدی باران‌زایی در تیرگان که اوایل تابستان است، تفاوت دارد.

دلیل اینکه ایرانیان در روز ششم فروردین غسل می‌کنند این است که این روز به هرودا که فرشته‌ی آب است تعلق دارد. از این رو است که مردم در این روز هنگام سپیده دم از خواب بر می‌خیزند و با آب قنات و حوض خود را می‌شویند و گاهی نیز آب جاری بر خود از راه تبرک و دفع آفات می‌ریزند.

در این روز مردم به یکدیگر آب می‌پاشند و سبب این کار همان سبب اغتسال است. همچنین گفته‌اند دلیل آنکه ایرانیان در این روز آب به‌هم می‌پاشند این است که، چون در زمستان تن انسانی به دود و خاکستر آلوده شده است این آب را برای تطهیر از آن کثیفی‌ها به هم می‌ریزند. یکی دیگر از دلایل این کار را لطیف و تازه کردن هوا دانسته‌اند.

 

انتهای پیام/

نظر شما