شناسهٔ خبر: 31865670 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در گفتگو با ایکنا بیان شد/

عبدالشکور فلاح؛ کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی/ برپایی نوروز در افغانستان و آرزوی صلح پایدار

گروه بین‌الملل ــ عبدالشکور فلاح که مؤسس دارالقرآن اسراء در افغانستان است،‌ در سال جدید آرزو کرد که رفاه،‌ امنیت پایدار به همراه نشاط و امید برای مردم مسلمان و زجر کشیده کشورش و همچنین دیگر کشورها و ملت‌های جهان به ویژه مردم مسلمان ایران (که از نظر مذهب، فرهنگ و تاریخ بیشترین الفت را با مردم افغانستان دارند) پدیدار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ عبدالشکور فلاح (قاری بین‌المللی،‌ مدرس و داور افغانستانی) که مقطع کارشناسی خود را در رشته علوم قرآن و حدیث گرفته و پس از آن در مقطع کارشناسی ارشد در رشته تفسیر و علوم قرآن تحصیل کرده است، درباره فعالیت قرآنی خود اظهار کرد: 40 سال در رشته قرائت قرآن کریم فعالیت می‌کنم و طی سال‌های اخیر داوری مسابقات ملی و بین‌المللی در افغانستان و ایران را در کارنامه خود دارم.

وی با بیان این مطلب افزود: شروع تحصیل و آموزشم در حوزه قرائت قرآن در شهر کابل و طی دوران کودکی و نوجوانی بوده است و پس از آن از سال 1362 ـ 1388 در ایران به فعالیت در این حوزه پرداختم و در کنار دیگر فعالیت‌های علمی و فرهنگی به تلمذ در محضر اساتید قرآنی و تدریس فنون قرائت به افراد مختلف مشغول بودم.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

دارالقرآن اسراء

این کارشناس قرآنی که 20 سال از عمر خود را نیز صرف تحصیل در علوم دینی حوزوی در شهرهای کابل،‌ اصفهان و مشهد کرده است،‌ در ادامه سخنانش اظهار کرد: از سال 88 تاکنون درافغانستان مشغول انجام فعالیت‌های قرآنی در حوزه قرائت و تدریس بوده‌ام و در سال 1392 دارالقرآن تخصصی اسراء را تأسیس کردم.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

وی گفت: فعالیت من به صورت مستمر و متمرکز در این دارالقرآن به آموزش‌های عمومی و تخصصی قرائت،‌ حفظ،‌ مفاهیم،‌ احکام فقهی،‌ تفسیر و ترویج آموزه‌های قرآنی برای اقشار مختلف جامعه اختصاص دارد

به گفته فلاح، بیشتر اوقات وی از سال 1360 تاکنون (در ایران و افغانستان) صرف فراگیری، تدریس، تبلیغ و ترویج امور قرآنی شده است. همچنین در سال‌های اخیر عضو هیئت داوران و به عنوان داور ملی و بین‌المللی قرآن در برخی از مسابقات قرآنی افغانستان و ایران فعالیت کرده است.

«زینت القرآن»

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در سال 1383 کتابی با عنوان «زینت القرآن» در باب فنون قرائت قرآن نوشتم که این اثر توسط بنیاد پژوهش‌های قرآنی آستان قدس خراسان رضوی به چاپ رسید و تاکنون چهار نوبت بازنشر شده است.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

آداب نوروز

فلاح درباره آداب و رسوم نوروز در افغانستان اظهار کرد: در افغانستان نیز مانند دیگر کشورهای فارسی‌زبان و حتی فراتر از آنچه مردم این کشورها در نوروز برگزار می‌کنند، مراسم‌های باشکوهی برگزار می‌شود.

وی در توضیح این مراسم بیان کرد: آمادگی خانواده‌ها از چند روز پیش از نوروز و تحویل سال نو با خانه‌تکانی، شست و شوی فرش‌ها، خریداری و تزئین منازل با وسایل تزئینی آغاز می‌شود. معمولاً در افغانستان نیز رسم بر این است که افراد خانواده به تهیه لباس‌های نو و زیبا اقدام می‌کنند.

فلاح همچنین از چیدن هفت سین یا به اصطلاح «هفت میوه» برای تحویل سال نو در منازل یاد کرد و گفت: این سفره شامل میوه‌های خشک است که از چند روز پیش از نوروز در داخل آب خیس داده می‌شود که در دید و بازدید نوروزی،‌ این میوه‌ها در داخل ظروف مخصوص توسط اعضای خانواده به مهمانان تعارف می‌شود.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

وی از کلوچه و کیک به عنوان شیرینی، چای و میوه تازه به عنوان مواد خوراکی نام برد که در دید و بازدید عید به مهمانان تعارف می‌شود. این روزها معمولاً با شادمانی کودکان و نوجوانان همراه است و مردم افغانستان در ایام نوروز به تماشای مناظر طبیعی و دیدنی همچون کوهستان، آبشار،‌ اماکن متبرکه و ... می‌روند.

فلاح دیدار با بزرگان خانواده و اقوام را از دیگر آداب افغانستان در ایام نوروز برشمرد و افزود: رسم است که اگر پسری دارای نامزد باشد و هنوز جشن ازدواج آنها برگزار نشده است، خانواده وی با ماهی پخته و زولبیا به منزل دختر می‌روند و این خوراک‌ها را به عنوان تحفه سال نو در کنار لباس و طلا به خانواده دختر هدیه می‌دهند.

دعا؛ پیوند مظاهر مادی و معنوی

این داور بین‌المللی افغانستان اظهار کرد: جذابترین سنت نوروز را برنامه دعا و توجه به لحظه تحویل سال می‌دانم که علاوه بر بُعد طبیعی و ظاهری آن، حالت معنوی و عرفانی خاصی دارد و میان مظاهر مادی و معنوی پیوند ژرفی به وجود می‌آورد.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

وی ادامه داد: مسئله جالب دیگر در این باره، ایجاد امید و نشاطی است که در همه اقشار مردم دیده می‌شود؛ ارتباط با اقوام، رفتن به طبیعت، جشن نوروزی و ... از این جمله به شمار می‌رود. امیدواری به آینده‌ای بهتر با الهام از طبیعت نو، یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های سال جدید به شمار می‌رود.

فلاح گفت: افراط و تفریط در مسائل دینی نوروز کار پسندیده‌ای نیست؛ واقعیت این است که دیدگاه تحجرآمیز و تنگ‌نظری بعضی از مسلمانان افراطی که شادی و استقبال از بهار و تجلیل از این رستاخیز بزرگ الهی را غیرشرعی و ضدارزش‌های دینی می‌دانند و حتی علیه آن تبلیغ می‌کنند، دیدگاهی غیرواقع‌بینانه و غیرمنطقی است.

رستاخیز طبیعت

وی در ادامه توضیح داد: نوروز و تجلیل از این ایام، با هیچ منطق، استدلال شرعی و ادله معتبر اسلامی منافات ندارد، بلکه با استفاده از آیاتی چون «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاء فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَآبَّهٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَیْنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» رفتن به میان طبیعت، استفاده از آن و پی بردن به قدرت الهی و همچنین رستاخیز و بهره‌برداری بهینه، محافظت و استفاده از مواهب طبیعی سفارش شده است.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

آرزوی امنیت و صلح

وی همچنین درباره خاطراتی که از سال 97 داشته است، اظهار کرد: همه ما خاطرات تلخ و تکان‌دهنده‌ای چون فقر، ناهنجاری فرهنگی،‌ اجتماعی، سیاسی،‌ اقتصادی و به ویژه مسائل امنیتی مانند انتحار، انفجار، ترور و .. را که یکی از تبعات مخرب آن ایجاد یأس، ناامیدی و مهاجرت مردم به کشورهای دور و نزدیک می‌شود را داشته‌ایم.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

این قاری قرآن اظهار امیدواری کرد که در سال جدید بتواند فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را به صورت بهتری ادامه دهد و نسبت به شاگردان و علاقه‌مندان به آموزش‌ها و آموزه‌های دینی و معارف قرآنی، خدمات بیشتری را ارائه کند.

وی همچنین آرزو کرد که رفاه،‌ امنیت پایدار به همراه نشاط و امید برای مردم مسلمان و زجر کشیده افغانستان و همچنین دیگر کشورها و ملت‌های جهان به ویژه مردم مسلمان ایران (که از نظر مذهب، فرهنگ و تاریخ بیشترین الفت را با مردم افغانستان دارند) و دیگر مسلمانان جهان پدیدار شود.

کارنامه‌ای با 40 سال فعالیت قرآنی و تأسیس دارالقرآن اسراء

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

نظر شما