شناسهٔ خبر: 31865485 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نخست وزیر هلند اکثریت سنا را از دست داد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نخست وزیر هلند اکثریت سنا را از دست داد و پوپولیست ها(عوام گرایان) پیروزی قابل توجهی کسب کرده اند.

در پایان انتخابات استانی در هلند که منجربه پیروزی چشمگیر پوپولیستهای اروپا ستیز شد، ­ائتلاف دولتی مارک روت (Mark Rutte)، نخست وزیر هلند، روز چهارشنبه اکثریت خود را در سنا از دست داد.
ائتلاف نخست وزیر هلند از این به بعد برای تصویب قوانین باید به احزاب دیگر تکیه کند در حالیکه حزب پوپولیستی "تیری بوده" (Thierry Baudet) با قدرت وارد سنا شد و بر اساس آمار اولیه انتخابات، جایگاه دوم را در سنا به خود اختصاص داد.
نتایج این انتخابات برای سایر کشورهای اروپایی نیز که در آستانه انتخابات ماه مه (اردیبهشت-فروردین) قرار دارند، جالب توجه است. احتمال پیروزی احزاب پوپولیستی در این انتخابات نیز دور از ذهن نیست.
تیری بوده به دلیل اظهارات جنجال بر انگیزش به خصوص درباره مهاجرت و برابری زن و مرد در کانون توجه ها قرار دارد. او گفته است که زنان در دنیای کار کمتر می درخشند و جاه طلبی کمتری نسبت به مردان دارند.
حزب پوپولیستی اف وی دی (FvD) ده کرسی به دست آورد و بدین ترتیب بعد از حزب نخست وزیر (12 کسری) قرار گرفت.
حزب اسلام ستیز پی وی وی (PVV) به رهبری گیرت ویلدرز (Geert Wilders)، نماینده راست افراطی، با از دست دادن سه کرسی از 9 کرسی متحمل شکست سختی شد.
انتخابات استانی به نوعی یک همه پرسی درباره سیاستهای مارک روت محسوب می شود.
اعضای سنای هلند به طور رسمی در ماه مه توسط 570 نماینده منتخب طی انتخابات روز چهارشنبه در 12 استان کشور تعیین خواهند شد.

نظر شما