شناسهٔ خبر: 31865060 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

به بهانه سیل مازندران در آستانه سال‌نو

سیلِ گردشگر و گردشِ سیل در مازندران!

مازندران یکی از مقاصد سفرهای نوروزی است و در همین دو روز گذشته باوجود اینکه دچار سیلاب در بخش‌های مرکزی و شرق بود اما با سیل گردشگر نیز مواجه شد؛ ترافیک سنگین و ثبت 926 هزار و 668 نفرشب اقامت در روزهای 27 و 28 اسفندماه در استانی که در همین دو روز با سیلاب کم‌سابقه مواجه بود!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تنها سه روز مانده به آغاز رستاخیز طبیعت چهره مازندران تغییر یافت، برف و باران بر دشت و کوهستان باریدن گرفت و استان توان پذیرش این حجم از بارش‌ها را در 24 ساعت نداشت و به‌همین دلیل شاهد خسارت‌هایی در بخش مرکزی و شرق مازندران بودیم که مردم را در آستانه سال نو دچار چالش و نگرانی کرده است.

با عنایت به آغاز سفرهای نوروزی این سؤال مطرح است که آیا با وجود  سیل، رانش زمین و به‌تبع آن مشکلات زیرساختی که در مناطق مختلف استان ایجاد شده و برخی از راه‌ها نیز مسدود شده است، سفر به مازندران داشته باشیم یا خیر؟

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران امروز با حضور در ستاد خدمات سفر استان گفت: تمامی راه‌های اصلی و ورودی به استان باز است اما در این محورها یعنی هراز، فیروزکوه، سوادکوه و کیاسر که بیشترین ترددها انجام می‌شود ترافیک سنگینی را داریم.

حسین حسن‌نژاد معتقد است مازندران همواره مسیر سفر نوروزی بوده و هست و خیلی‌ها به سختی راه و بودن در ترافیک آن آشنا هستند به همین دلیل دوست دارند این سختی‌ها را تحمل کنند اما جاذبه‌های جاده‌ها و مناظر دشت و کوهستان در شمال را از دست ندهند.

* پیش‌بینی افزایش 20 درصدی گردشگر به مازندران

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با شرایط پیش آمده و وقوع سیلاب به‎نظر نمی‌رسد برای مسافران مشکل ایجاد شود و امنیت آنها به‌خطر بیفتد، اظهار می‌دارد: نمی‌توانیم مانع از حضور مسافران شویم اما از آنها خواهش می‌کنیم که پیش از آمدن به مازندران حتماً از وضعیت جوی و جاده‌های استان اطلاع پیدا کنند تا دچار مشکل نشوند.

عضو شورای اداری مازندران ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال 20 درصد افزایش گردشگر را به استان داشته باشیم و از دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر در شهرستان‌ها و استان در خواست شد که خود را برای پذیرش این حجم از ورودی مسافر آماده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اشاره به وضعیت ارز و کاهش مسافرت‌های خارجی مردم ایران به سایر کشورها در نوروز 98، معتقد است؛ فرصت مناسبی برای استان گردشگرپذیر مازندران فراهم آمده است که در خدمت مسافران بیشتری باشد و به بخش گردشگری خود رونق بدهد.

سیف‌الله فرزانه با بیان اینکه امسال گردشگری مازندران متفاوت از سال‌های پیش است اظهار می‌دارد: از دو هفته پیش سفرهای نوروزی هم‌وطنان را به مقصد مازندران شاهد هستیم، ستاد خدمات سفر استان از 27 اسفندماه فعالیت خود را آغاز کرده است و شواهد نشان از سال پُربار گردشگری دارد.

* ثبت 926 هزار و 668 نفرشب اقامت در مازندران طی 2 روز

وی می‌افزاید: هر چند در ورود به سال نو بارش باران و وقوع سیلاب کام تعداد قابل توجهی از مردم استان را تلخ کرده است اما این شرایط با همت و همدلی مردم و مسؤولان به حالت عادی بازمی‌گردد.

دبیر ستاد خدمات سفر مازندران می‌گوید: بسته‌بودن بسیاری از جاده‌های اصلی به‌دلیل ریزش کوه، رانش زمین و برف‌گیر بودن راه‌های اصلی و سیل اخیر را در روزهای 27 و 28 اسفندماه داشتیم اما در همین روزها 926 هزار و 668 نفرشب اقامت در مازندران ثبت شده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با بازشدن کامل راه‌های اصلی و آمادگی بیشتر ستاد خدمات سفر، به نسبت سال گذشته افزایش مسافر را داشته باشیم.

به گزارش فارس، ناظر عالی ستاد خدمات سفر کشور نیز با حضور در ستاد مازندران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وضعیت جاده را چه‌طور دیدید و چه توصیه‌ای برای مسافران دارید، اظهار کرد: از طریق رسانه‌ها متوجه وضعیت مازندران شدم و از محور فیروزکوه به ساری آمدم، ترافیک سنگین بود و از تهران تا ساری را هشت ساعته رسیدم.

* اطلاع از وضعیت راه و هوا پیش از سفر

مرتضی احمدی به هم‌وطنان خود توصیه کرد پیش از حرکت به سمت شمال و یا هر مقصد دیگری حتما از وضعیت هوا و راه‌های رسیدن به مقصد چه از جاده ریلی یا ماشین‌رو و یا خطوط هوایی مطلع شوند زیرا آنچه در مبدأ داریم قطعا متفاوت از مقصد است.

به گزارش فارس برای اطمینان از بازگشایی راه‌های مازندران با علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت‌وگو داشتیم، وی اعلام کرد که تمامی راه‌های اصلی مازندران باز است.

احمدی با بیان اینکه تنها چند جاده فرعی در یانه‌سر بهشهر و گلوگاه و بخشی از چهاردانگه مسدود است، می‌گوید: دستگاه‌های مربوطه با تمام توان مشغول بازگشایی این مسیرها هستند و تا پایان روز کاری فردا، تمامی جاده‌های مسدود شده فرعی بازگشایی می‌شوند.

به گزارش فارس، استاندار مازندران نیز از مناطق مختلفی که درگیر سیل و رانش زمین بودند بازدید کرد و خود نیز به کمک مردم شتافت، احمد حسین‌زادگان در نشست شورای اداری استان گفته بود هیچ مسؤولی اجازه مرخصی ندارد، تا خیال‌مان از بابت رفع مشکل مردم راحت نشود آنها را رها نمی‌کنیم.

* به امید روزهای خوش

وی همچنین از کمک بلاعوض 2 میلیون تومانی و کمک 2 میلیون تومانی فوری برای تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده روستایی گفت و اینکه پرداخت تسهیلات 35 میلیون تومانی روستایی و 50 میلیون تومانی شهری برای ساخت و ساز بافت‌های فرسوده نیز همچنان ادامه دارد.

استاندار مازندران به زمان سفرهای نوروزی نیز اشاره و اظهار کرد: باوجود مشکلاتی که در آستانه سال جدید گریبانگیر استان شده است اما با همراهی همگانی، روزهای خوشی در انتظار استان است و در همین شرایط پذیرای مسافران در مناطق گردشگری و اقامتگاه‌های مازندران هستیم.

* جذابیت مازندران برای گردشگران

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز به فارس می‌گوید: از سه ماه پیش ستاد خدمات سفر مازندران فعالیت‌های خود را در قالب 12 کمیته آغاز کرد، مازندران ظرفیت پذیرش یک میلیون و 230 هزار نفرشب اقامت را دارد، 22 نمایشگاه شهرستانی، پنج نمایشگاه ملی و سه نمایشگاه منطقه‌ای را در استان داریم.

مهران حسنی اظهار می‌دارد: وقوع سیل مانع از بحث گردشگری نشده است زیرا مازندران در هر صورت برای گردشگران جذابیت دارد.

وی همچنین اعلام کرد: از ابتدای سفرهای نوروزی سال پیش یعنی از 27 اسفندماه 96 تا امروز 29 اسفندماه 97، 60 میلیون و 100 هزار نفرشب اقامت در مازندران داشتیم.

* سیل گردشگر و گردش سیل در مازندران!

به گزارش فارس، مازندران یکی از مقاصد سفرهای نوروزی و بهتر بگوییم پُرحجم‌ترین استان کشور به‌لحاظ میزبانی از مسافران در طول سال است، در همین دو روز گذشته باوجود اینکه این استان دچار سیلاب در بخش‌های مرکزی و شرق بود اما با سیل گردشگر نیز مواجه شد؛ ترافیک سنگین و ثبت 926 هزار و 668 نفرشب اقامت در روزهای 27 و 28 اسفندماه در استانی که در همین دو روز با سیلاب کم‌سابقه مواجه بود!

به گزارش فارس، اکنون باران و برف در مناطق کوهستانی و دشت بخش مرکزی و شرق مازندران در حال باریدن است و در همین شرایط خدمات‌رسانی به نقاط آسیب‌دیده و بازگشایی جاده‌ها در کنار پذیرایی از مسافران نوروزی و هدایت آنها به‌سمت ستادهای اسکان و سایر اقامتگاه‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 86001/غ

نظر شما