شناسهٔ خبر: 31865019 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چگونه در عيد چاق نشويم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - يک متخصص تغذيه باليني و رژيم درماني راهکارهايي براي جلوگيري از اضافه وزن در عيد مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، تيرنگ نيستاني در گفتگو با ايسنا با بيان اين که در تعطيلات نوروز نظم وعده هاي غذايي بهم مي‌ريزد و بنابراين بايد مراقبت از وضع تغذيه در اين ايام را جدي تلقي کرد، افزود: اين مراقبت غذايي در افرادي که سابقه‌ اضافه وزن، ديابت و کبد چرب دارند بايد نسبت به ساير افراد جدي‌تر گرفته شود. در اين دسته از افراد، تغذيه جزئي از درمان محسوب مي‌شود که بايد در آن دقت کافي شود.
وي گفت:البته منظور از مراقبت از تغذيه به هيچ عنوان حذف وعده‌هاي غذايي نيست؛ زيرا عده‌اي با حذف يکي از وعده‌هاي غذايي، اقدام به پرخوري در وعده‌ بعدي مي‌کنند که اين رفتاري غلط است. همچنين بايد دانست گرسنگي يک هشدار از سوي بدن براي نشان دادن احتياج بدن به مواد غذايي است که اگر به اين هشدار پاسخ مناسبي داده نشود، ترشح اسيد معده آسيب‌رسان بوده و بدن براي حفظ سطح قند خون اقدام به مصرف پروتئين‌هاي ماهيچه‌ها مي‌کند.
نيستاني همچنين بر مديريت ميزان مصرف تنقلاتي مانند آجيل و شيريني تاکيد کرده و افرود: توصيه ما اين است کساني که خانواده‌هاي پرجمعيتي دارند و در طول روز چنديدن بار به ديد و بازديد مي‌روند در تمام مهماني‌ها از تنقلات استفاده نکنند و خودشان توانايي کنترل تغذيه‌شان را داشته باشند. يکي از راه‌هاي کنترل مصرف، کم کردن اندازه شيريني‌ها و حجم آجيل خريداري شده است.
اين متخصص تغذيه مهم‌ترين معيار براي رعايت در مصرف تنقلات را وزن افراد دانست و افزود: نمي‌توان معيار کمي براي ميزان مصرف تنقلات ارائه کرد پس افراد با توجه به وزن خود بايد مصرف اين تنقلات را مديريت کنند.
نيستاني در پايان گفت: براي افرادي که به سفرهاي نوروزي مي‌روند نيز توصيه مي‌شود در استفاده از غذاهاي بين راهي دقت کنند و تا حد ممکن از آب معدني و غذاهاي خانگي يا کنسروها استفاده کنند.

نظر شما