شناسهٔ خبر: 31864294 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

"بازدهی" کدام بازار در سال ۹۷ بیشتر بوده است؟

صاحب‌خبر -
خرداد: سال ۹۷ سالی پر از افت و خیز‌های فراوان برای اقتصاد ایران بود و ارزش پول ملی به صورت چشمگیری کاهش یافت. به همین منظور برخی از مردم برای حفظ ارزش دارایی خود و برخی دیگر به منظور کسب سود، پول‌های خود را در بازار‌های مختلف سرمایه گذاری نمودند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کسانی که در بازار طلا وارد شده و در آن سرمایه گذاری نموده اند بیشترین سود را در سال جاری برده اند.

اقتصاد ایران در شش ماهه دوم سال ۹۶ با تلاطم‌های فراوانی رو به رو بود و علیرغم همه تلاش ها، دامنه این تلاطم‌ها به سال ۹۷ نیز کشیده شد. داستان اقتصادی سال ۹۷ با تک نرخی کردن ارز و تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار آغاز شد و در ادامه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ و سپس در ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۷ اوضاع را برای اقتصاد ایران سخت‌تر از گذشته نمود.

تصمیمات غلط سیاست گذاران اوضاع اقتصاد را پیچیده‌تر کرد و صدای فعالان اقتصادی از تصمیمات یک شبه و ممنوعیت‌های صادراتی بلند شد. تمام این اتفاقات باعث شد تا در سال ۹۷ ارزش پول ملی سقوط کند و همین عامل دلیلی شد تا مردم یا برای حفظ ارزش دارایی خود و یا به منظور کسب سود به بازار‌های مختلف هجوم بیاورند. افزایش تقاضا در بازار‌های مختلف افزایش قیمت‌ها را به همراه داشت.

هم اکنون که تنها یک روز دیگر به پایان سال ۹۷ باقی مانده است، نگاهی خواهیم انداخت به افت و خیز‌های قیمتی در بازار‌ها در سال جاری و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که کدام بازار در سال ۹۷ دارای بیشترین بازدهی بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا از بازار مسکن آغاز می‌کنیم. بازار مسکن در سال جاری با رشد قیمتی چشمگیری رو به رو بود به طوری که طبق گزارش‌های تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران که توسط بانک مرکزی منتشر می‌گردد، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن از ۵۵.۳ میلیون ریال در فروردین ماه به ۹۹.۷ میلیون ریال در بهمن ماه سال جاری رسید. همین افزایش قیمت هر مترمربع مسکن در یازده ماهه سال جاری باعث شد تا بازدهی ۸۰ درصدی برای بازار مسکن رقم بخورد.

بازار ارز و به خصوص دلار نیز در سال جاری با افت و خیز‌های فراوانی رو به رو بود. در حالی که هر دلار در بازار آزاد در اول فروردین ماه ۹۷ حدود ۴۸۹۹ تومان معامله می‌شد، در ۲۸ اسفند ماه سال جاری و طبق آخرین اطلاعات قیمت هر دلار به ۱۲۸۹۴ تومان افزایش یافت. یعنی بازدهی دلار در سال جاری حدود ۱۶۳ درصد بود.

شاخص کل بورس اوراق بهاردار نیز در ششم فروردین ماه ۹۷ حدود ۹۶ هزار و ۴۲۶ واحد بود که این شاخص در ۲۸ اسفند ۹۷ به ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد افزایش یافت. یعنی بازدهی سرمایه گذاری در بورس در سال ۹۷، ۸۵ درصد بوده است.

در بازار طلا نیز شاهد نوسانات فراوانی در سال جاری بودیم. در حالی که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در دوم فروردین ماه سال جاری ۱۵۳ هزار و ۳۴۱ تومان بود، این قیمت طبق آخرین اطلاعات در ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ به ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان افزایش یافت و همین افزایش باعث شد تا بازار طلا در سال ۹۷ بازدهی ۱۸۰ درصدی را تجربه نماید.

در سال ۹۷، نرخ سود بانکی نیز تغییراتی را نداشت و نرخ‌های سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و نرخ سود کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد بود؛ بنابراین بازدهی سپرده گذاری در بانک‌ها در سال جاری حدود ۱۵ درصد بود.

در نتیجه با توجه به آمار‌های بالا و نمودار زیر بیشترین بازدهی در سال ۹۷ مربوط به طلا با ۱۸۰ درصد بازدهی بوده است. بعد از طلا، دلار با بازدهی ۱۶۳ درصدی، بورس با بازدهی ۸۵ درصدی، مسکن با بازدهی ۸۰ درصدی و در آخر سپرده گذاری در بانک با بازدهی ۱۵ درصد قرار داشته اند.



منبع: تابناک


برچسب‌ها:

نظر شما