شناسهٔ خبر: 3186406 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توصیه چهره ماندگار قرآنی به «سعید طوسی»؛ برای مستضعفان قرآن بخوان

- همشهری آنلاین: سعید طوسی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در پی درگذشت استاد کاظم حسن‌زاده چهره ماندگار قرآنی، گفت: قاری مراسم افتتاحیه پل فجر مشهد بودم؛ پس از اتمام تلاوت، استاد حسن‌زاده مرا صدا زد و گفت: «سعید! سعی کن برای قشر ضعیف قرآن بخوانی تا افراد متمکن».

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، سعید طوسی قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم حسن‌زاده چهره ماندگار قرآنی، اظهار داشت: استاد حسن‌زاده حدود نیم قرن از عمر خود را وقف قرآن کرده بودند و برای توسعه امور قرآنی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش می‌کردند.

وی با بیان اینکه نتیجه تلاش‌های مستمر مرحوم حسن‌زاده تربیت هزاران قاری برتر قرآن کریم است، افزود: استاد حسن‌زاده شاگردان بسیاری داشت که در عرصه‌های مختلف درخشیدند که «مهدی صیاف‌زاده» و «سید حمید هروی» قاریانی بودند که در مسابقات بین‌المللی توانستند رتبه‌های برتر کسب کنند.

طوسی با اشاره به اینکه مرحوم حسن‌زاده هر شب جلسه قرآن داشت و بیشتر زمان خود را به تربیت قرآن‌آموزانی توانمند اختصاص می‌داد، گفت: من با وجود اینکه شاگرد ایشان نبود اما گاهی در جلسات این استاد قرآن شرکت و از نکات کاربردی آنها استفاده می‌کردم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه شوخ‌طبعی مرحوم حسن‌زاده باعث جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی می‌شد، خاطرنشان کرد: ایشان در کلاس‌های درس اشکالات قاریان را با طنز و شوخی و سعه صدر مطرح می‌کردند تا قاریان از فعالیت در این عرصه دلزده و پشیمان نشوند.

وی افزود: مرحوم حسن‌زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی طلایه‌دار آموزش و تدریس مقامات قرآنی در مشهد بود و بیشتر قاریان مشهدی مقامات موسیقیایی را از این استاد قرآن آموختند.

طوسی با اشاره به خاطره‌ای از این چهره قرآنی، گفت: سال 62 زمانی که 13 ساله بودم در مسابقات قرآن شرکت کردم که مرحوم اوحدی و حسن‌زاده داوران مسابقات بودند. از آن زمان به بعد من سعی کردم ارتباط بیشتری با این استاد قرآن داشته باشم تا با بهره‌گیری از نظرات و تجربیات ایشان بتوانم در این زمینه پیشرفت کنم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان توصیه‌ای که استاد «حسن‌زاده» به وی کرده بود، افزود: زمانی که پل فجر مشهد افتتاح شد من قاری مراسم بودم وقتی که قرائتم تمام شد استاد «حسن‌زاده» مرا صدا زد و گفت: «سعید! سعی کن برای قشر ضعیف و مستضعف بخوانی تا افراد متمکن».

وی با اشاره به اینکه من همیشه سعی می‌کنم به این توصیه استاد عمل کنم، اظهار داشت: داشتن صوت خوب برای تلاوت قرآن یکی از موهبت‌های الهی است که قاریان باید از این نعمت به خوبی استفاده کرده و برای ترویج فرهنگ اسلام و قرآن تلاش کنند.

«محمد‌کاظم حسن‌زاده» قاری قرآن کریم در سال 1334 در مشهد به دنیا آمد. وی در امر تربیت قاریان قرآن بسیار فعال بود و افرادی مانند؛ حمید هروی، مهدی صیاف‌زاده، جواد کاشفی، سعید بیژنی، مهدی حسنی، حمید‌رضا عباسی و بسیاری از دیگر قاریان مشهدی از شاگردان وی بودند.

حسن‌زاده شب گذشته در 59 سالگی بر اثر سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

نظر شما