شناسهٔ خبر: 31863802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

در اعتراض به اظهارات اردوغان؛

استرالیا سفیر ترکیه را احضار کرد

اسکای نیوز / ابنا

سفیر ترکیه در استرالیا در اعتراض به اظهارات اردوغان در خصوص کشتار مسلمانان در شهر «کرایس ‌چرچ» نیوزیلند احضار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نخست وزیر استرالیا بامداد امروز چهارشنبه 29 اسفند 1397 اعلام کرد که سفیر ترکیه در این کشور را در اعتراض به اظهارات «رجب طیب اردوغان» درخصوص کشتار مسلمانان در شهر «کرایس ‌چرچ» نیوزیلند احضار کرده است.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا پیش تر گفته بود: سفیر ترکیه در کانبرا را روز چهارشنبه برای توضیح درخصوص اظهارات بسیار تند رئیس جمهوری این کشور احضار خواهد کرد.

موریسون در گفت‌وگو با سفیر ترکیه گفته است که اظهارات اردوغان کمک ‌کننده نیست و احساس می کند که به وی توهین شده است.

اردوغان درباره جنایت شهر کرایس چرچ در نیوزیلند گفته بود که این حمله بخشی از یک حمله بزرگتر به ترکیه و اسلام است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از سکوت رسانه‌های غربی در قبال تروریسم علیه مسلمان‌ها انتقاد کرده و گفته بود: اروپا درباره این مسئله ساکت است.

رئیس‌ جمهوری ترکیه همچنین گفته بود که عامل کشتار نیوزیلند تفاوتی با تروریست‌های داعشی ندارد.

شایان ذکر است عصر روز جمعه 24 اسفند 1397 به وقت نیوزیلند (بامداد جمعه به وقت ایران) حمله همزمان به دو مسجد در شهر "کرایست‌چرچ" در این کشور، تعداد زیادی قربانی گرفت. این دو حمله پس از اقامه نماز جمعه، در دو مسجد "نـور" و "لینوود" اتفاق افتاد.

در این دو حمله که به وسیله تروریست های نژادپرست مسیحی رخ داد، حداقل 50 تن جان باختند و بیش از 30 نفر نیز زخمی شدند. در میان زخمی‌ها تعدادی کودک و نوجوان هم به چشم می‌خورد.

متهم اصلی این حمله «برنتون هریسون تارانت» 28 ساله اهل استرالیا معرفی شده است که پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از برتری نژاد سفید دم زده و از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین های اروپایی ابراز خشم کرده بود.

این تروریست افراطی در بیانیه ای که دقایقی قبل از حمله منتشر کرد، به برخی جنگ‌های صلیبی که در آن مسیحیان اروپای شرقی بر ترکان عثمانی غلبه کرده‌اند اشاره کرد و آنها را ستود! وی در بخشی از بیانیه تروریست استرالیایی خطاب به «اردوغان» و مردم ترکیه آورده است: می‌توانید در خاک خود با آرامش زندگی کنید، به شما آسیبی نخواهد رسید، در سمت شرق تنگه بُسفُر. اما در سمت غرب (بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی امتحان نکنید و نه در اروپا، زیرا شما را خواهیم کشت. ما شما سوسک‌ها را از سرزمین‌مان اخراج خواهیم کرد و به "کنستانتینو پولیس" (قسطنطنیه سابق و استانبول فعلی) آمده و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌کنیم. ایاصوفیه از مناره‌ها پاکسازی خواهد شد و کنستانتینوپولیس مجدداً مسیحی خواهد شد.

....................
پایان پیام/ 101

نظر شما