شناسهٔ خبر: 31863219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه قزوین:

اعتکاف باید با اتفاقات روز جامعه هماهنگ باشد تا کلیسانشینی نشود

قزوین- نماینده ولی فقیه و امام جعه قزوین گفت: اعتکاف باید با مسائل روز جامعه گره خورده و با رویدادهای روزمره هماهنگ باشد در غیر این صورت مانند کلیسا نشینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی عصر چهارشنبه در جمع معتکفان قزوین در مسجدالنبی گفت: اگر اعتکاف با فضا و اتفاقات روز جامعه گره نخورد اعتکاف نیست بلکه کلیسا نشینی است و برای داشتن زندگی قرآنی یعنی در هر فضایی اعم از اعتکاف و نماز و حضور در مراسم مذهبی باید با مسائل روز دنیا هماهنگ باشیم.

آیت الله عابدینی با تبریک میلاد امیرمومنان (ع) اظهار کرد: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان بهار معنویت و ایام اعتکاف فرصتی است که با حضور مؤمنان، خدای متعال ملت ایران را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد و امیدواری مردم بیشتر شود.

وی افزود: حضور معتکفان در مساجد عامل لطف و غفران و برکت برای عموم مردم است و به گفته قرآن کریم اگر مردم اهل ایمان شوند خداوند برکات خود را از آسمان و زمین بر آنها نازل خواهد کرد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اعتکاف عبادتی ریشه دار است که در گذشته به صورت خیلی محدود در برخی از شهرهای کشور برگزار می‌شد، اما شهر قزوین پیشینه‌ای ۴۰۰ ساله در برگزاری اعتکاف دارد که بیانگر ریشه دار بودن مراسم دینی در این منطقه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: بر اساس آیات قرآن کریم موضوع اعتکاف به زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) که پیش از دوران یهود و مسیحیت بودند، می‌رسد و حضرت مریم (س) نیز مدت زیادی معتکف بوده و خدا را عبادت می کرده است.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: زندگی ما باید بر اساس قرآن و عمل به پیام‌ها و دستورات آن شکل بگیرد نه اینکه خود را به یک جناح خاص وابسته کنیم و فکر و ذهن و عملکرد ما را این احزاب و جریان‌ها هدایت کند.

امام جمعه قزوین گفت: اگر اعتکاف‌ها با فضا و اتفاقات روز جامعه گره نخورد اعتکاف نیست بلکه کلیسا نشینی است و برای داشتن زندگی قرآنی در هر فضایی اعم از اعتکاف، نماز و مراسم مذهبی باید روز آمد باشد تا با زندگی ما هماهنگ شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: اگر با حضور در اعتکاف فقط دنبال بیان ذکر و دعا و نماز باشیم بدون اینکه به کلام ولایت گوش کنیم فایده‌ای ندارد و یک معتکف حقیقی لازم است گوش به فرمان و کلام رهبر خود باشیم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: یک معتکف نمی‌تواند نسبت به کشتار و ستم به مظلومان جهان بی تفاوت باشد زیرا اعتکاف از جامع‌ترین عبادات است و بسیار شباهت به حج تمتع دارد که پس از اتمام مدت عبادت باید ارتباط معتکفان با خدا از طریق ذکر ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: مهمترین دستاورد حج که نورانیت را برای حجاج به دنبال دارد تقوا و ذکر است، در اعتکاف نیز ما به دنبال تقوا و ذکر هستیم.

نظر شما