شناسهٔ خبر: 31863112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اعتکاف در قزوین پیشینه 400 ساله دارد

به گزارش ایرنا، آیت الله عبدالکریم عابدینی عصر سه شنبه در جمع متعکقین قزوینی با بیان اینکه اعتکاف یک عبادت ریشه‌دار است،افزود: در گذشته اعتکاف به صورت خیلی

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، آیت الله عبدالکریم عابدینی عصر سه شنبه در جمع متعکقین قزوینی با بیان اینکه اعتکاف یک عبادت ریشه‌دار است،افزود: در گذشته اعتکاف به صورت خیلی محدود در برخی از شهرهای کشور برگزار می‌شد، اما شهر قزوین پیشینه گسترده ای در برگزاری اعتکاف دارد و این پیشینه به 400 سال می‌رسد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: حضور در اعتکاف و فقط بیان ذکر و دعا و نماز بدون اینکه به کلام ولایت گوش بسپاریم فایده ای ندارد و یک معتکف حقیقی باید گوش به فرمان و کلام رهبر خود بسپارد.
آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: یک معتکف نمی‌تواند نسبت به کشتار و ظلم به مظلومان جهان بی تفاوت بماند، اعتکاف جزو جامع‌ترین عبادات است و بسیار شباهت به حج تمتع دارد که پس از اتمام مدت عبادت باید ارتباط معتکفین با خدا از طریق ذکر ادامه پیدا کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر اعتکاف‌ها با فضا و اتفاقات روز جامعه گره نخورد اعتکاف نیست بلکه کلیسانشینی است بنابراین برای داشتن زندگی قرآنی یعنی در هر فضایی چه اعتکاف و چه نماز و چه حضور در مراسم مذهبی باید با مسائل روز دنیا گره بخوریم.
امام جمعه قزوین با تبریک میلاد امیرمومنان(ع) اظهار کرد: ماه‌های رجب و شعبان و رمضان بهار معنویت است و ایام اعتکاف زمینه ای است که با حضور شما عزیزان، خدای متعال جامعه ما را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد و امیدواری در بین مردم گسترش پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه حضور معتکفین در مساجد عامل لطف و غفران و وجود برکات برای عموم مردم است، افزود: در قرآن کریم می‌خوانیم اگر مردم ما اهل ایمان شوند خداوند برکات خود را از آسمان و زمین بر آنها نازل خواهد کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: براساس آیاتی که در قرآن کریم آمده است می‌بینیم که اعتکاف به زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) که پیش از دوران یهود و مسیحیت بودند، برمی‌گردد، حتی حضرت مریم(س) نیز مدت زیادی معتکف بوده و خدا را عبادت می‌کرده است.
وی با گلایه از اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند ما خودی و غیرخودی نداریم، گفت: قرآن می‌گوید دشمن باید از شما درشتی و سرسختی ببیند نباید مهربانی و عطوفت ببیند، این آیات قرآن به ما رفتار با غیرخودی که دشمنان اسلام هستند را آموزش می‌دهد.
آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: زندگی ما باید براساس قرآن و عمل به پیام‌ها و دستورات آن شکل بگیرد نه اینکه خود را به یک جناح خاص بفروشیم و فکر و ذهن و عملکرد ما را نگاه این احزاب و جریان‌ها شکل بدهد.
امام جمعه قزوین گفت: اگر ما خودی و غیرخودی نداشتیم قرآن به مومنان دستور نمی‌داد که با دشمنان خود و دوستان خود چگونه رفتار کنید، خداوند صف‌ها و مرزبندی با دشمنان خود را مشخص کرده است و این تاکید خداست که شیطان و دشمنان اسلام هیچ غلطی نمی‌توانند کنند.
3013
انتهای پیام

نظر شما