شناسهٔ خبر: 31861023 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورزش در سالی که گذشت؛

آماتوری بوکس در سال "ثوری"

فدراسیون بوکس با "حسین ثوری" رییس جوانش، موفقیت چندانی در میادین بین المللی نداشته است

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، قرار بود سال ۹۷، دوران تحول بوکس ایران بعد از کناره گیری احمد ناطق نوری از ریاست این فدراسیون باشد، اما در عمل این طور نشد. بوکس چهره خاصی در سال ۹۷ از خود به نمایش نگذاشت و در واقع یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا این رشته بود.
 
آماتوری بوکس در سال
 
حسین ثوری دومین رییس فدراسیون بوکس ایران بعد از پیروزی انقلاب است که پنجم دی سال ۹۶ با قول ایجاد تحول و پیشرفت این رشته به عنوان رییس جدید فدراسیون انتخاب شد. امیدواری‌های خانواده بوکس به این رییس جوان موجب شد تا بسیاری آینده فدراسیون را بهتر از گذشته پیش بینی کنند.
 
با این اوصاف بوکسور‌ها در سال جدید و در نخستین گام باید در رقابت‌های قهرمانی آسیا به روی رینگ بروند، اما هنوز برنامه آماده سازی این تیم اعلام نشده است.

دریغ از یک سهمیه

ابتدای سال ۹۷، بوکسور‌های جوان برای کسب سهمیه المپیک به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شدند. تیمی که سرمربیگری آن را عبدالرضا انصاری برعهده داشت، حتی یک سهمیه هم نتوانست برای المپیک جوانان بوئنوس آیرس کسب کند. نفراتی که در بین هشت نفر اوزان خود در رقابت‌های آسیایی بودند، به مسابقات جهانی مجارستان اعزام شدند، اما توفیقی در کسب سهمیه المپیک نداشتند و در نهایت هم یک وایلدکارت به فدراسیون بوکس ایران تعلق گرفت.
 
بعد از این ناکامی فدراسیون تصمیم به برکناری سرمربی تیم جوانان را گرفت، و در نهایت هم با تغییر سرمربی، سیدسجاد موسوی نماینده وزن ۸۱- کیلوگرم با هدایت اسفندیار محمدی راهی بوئنوس آیرس شد که البته در المپیک هم مدالی نصیب بوکس ایران نشد.
 
ضعیف‌ترین در جاکارتا
 
امید احمدی صفا، سیدشاهین موسوی و سجاد کاظم زاده سه بوکسور اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با هدایت اکبر احدی بودند که هر سه با حذف از بازی‌ها شانس کسب مدال را از دست دادند، در حالیکه بوکسور‌های ایرانی در ادوار گذشته این بازی‌ها صاحب مدال شده بودند و در این دوره یکی از ضعیف‌ترین نتایج برای بوکسور‌ها بود.
 
آماتوری بوکس در سال
 
سرنوشت مبهم
 
تیم ملی بوکس بعد از ناکامی در جاکارتا مدتی تا برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور برنامه‌ای نداشت تا اینکه به تورنمنت بین المللی مجارستان دعوت شد. بوکسور‌ها از طریق اتریش راهی بوداپست شدند، اما در فرودگاه مبین کهرازه یکي از بوکسور‌ها ناپدید شد و کادر فنی تیم ملی مجبور شد تا یک روز دیرتر به ملی پوشان در بوداپست ملحق شود، در آخر هم نه از سرنوشت کهرازه خبری شد و نه از تعداد دقیق مدال‌های کسب شده! چرا که سایت فدراسیون بوکس ابتدا تعداد مدال‌های کسب شده را ۲ مدال، سپس سه مدال و در آخر چهار مدال نقره و برنز اعلام کرد و بعد از آن هم این خبر حذف شد!
 
نوبت رده‌های پایه
 
رییس فدراسیون بوکس با رد سرمربی پیشین و کوبایی تیم ملی، اکبر احدی را سرمربی تیم ملی بوکس تعیین کرد و قول داد تا برای بخش پایه از مربیان خارجی به ویژه کوبایی استفاده خواهد کرد، اما با منتفی شدن استخدام مربی کوبایی برای تیم جوانان، امید رشید در زمستان ۹۷ به عنوان سرمربی تیم بوکس جوانان معرفی شد.
بوکسور‌های نوجوان هم از زمان روی کار آمدن ثوری بدون مربی و برنامه بودند در حالیکه پیش از این غلامرضا کریمی سرمربی این تیم بود، تا اینکه رضا مهدی پور به تازگی سرمربی تیم نوجوانان انتخاب شد و بوکسور‌های نوجوانان مدتی هم در اردوی تمرینی حضور داشتند.

یک کار مفید
 
از طرح‌های مثبت فدراسیون بوکس در سال ۹۷ میزبانی رقابت‌های بین المللی بعد از سال‌ها بود. رقابت‌های بین المللی جام مکران در چابهار با حضور ۱۰ تیم داخلی و خارجی برگزار شد که تیم ملی بوکس هم در آن شرکت داشت.
 
بدون انتخابی، بدون فیلتر
 
مهمترین اتفاق جام مکران، هم بازگشت احسان روزبهانی به رینگ مسابقات آماتور بعد از حدود ۲ سال بود. روزبهانی بعد از جراحی گردن و گذراندن دوران نقاهت، بدون حضور در رقابت‌های قهرمانی کشور و گذشتن از فیلتر انتخابی، برخلاف شعار‌ها به اردوی تیم ملی دعوت شد. او در این جام و در همان دور نخست به بوکسوری از سوریه باخت و حذف شد.
 
آماتوری بوکس در سال
 
پخش تلویزیونی
 
البته از نکات قابل توجه رقابت‌های جام مکران پخش مستقیم تلویزیونی مسابقات بود که همچون رقابت‌های قهرمانی کشور برای بوکس ایران اتفاقی تاریخی به شمار آمد.

تصمیمات جدید
 
شورای فنی بوکس هم از جمله برنامه‌های اجرایی فدراسیون بوکس بود که یکی از اعضای آن علیرضا استکی از مخالفان فدراسیون ثوری انتخاب شد که اتفاقا اعضای شورای فنی او را به عنوان سخنگوی این شورا هم انتخاب کردند.
قهر و اختلاف ناصر طالبی نایب رییس فدراسیون بوکس با ثوری هم باعث برکناری وی شد تا سیامک صالحی به عنوان نایب رییس جدید فدراسیون معرفی شود.

تأیید لباس بانوان
 
و در آخر هم تایید لباس بانوان مسلمان از طرف فدراسیون جهانی بوکس از جمله اتفاقات سال ۹۷ است که رییس فدراسیون بوکس آن را ناشی از رایزنی هایش با رییس فدراسیون جهانی این رشته دانست.
 
یادداشت: انسیه بحری
خبرنگار تحریریه ورزشی خبرگزاری صداوسیما

برچسب‌ها:

نظر شما